Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster til nybegynner


jimi85

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har vært en stor Hendrix- fan i 15 år nå, og har omsider bestemt meg for å kjøpe meg en Stratocaster. Som beskrevet i tittelen har jeg knapt spilt gitar før og ønsker av den grunn ikke til å bruke hele studielånet på gitar og forsterker. Jeg har derimot sett litt på Squire Strats- pakkene som ligger rundt 3000 ,- for gitar og 15 watts forsterker. Etter noen raske søk her på forumet har jeg funnet ut litt om denne gitaren, og det virker som at folk her stort sett sier det samme, nemlig at det er en god gitar til så lav pris. Lekevel har jeg noen spørsmål:

Hva er forskjellen mellom single coil pickups og Humbucker (skrev jeg det riktig) pickups? Det virker som at du kan få Squire stratsene med enten to single coil og en humbucker, eller tre singelcoils. Hva vil dere ambefale for blues og rock spilling?

Dere anbefaler å kjøpe brukt, gjerne på finn. Vil det ikke alltid være en fordel å prøve gitaren før man kjøper den?

Er det forskjell på hvordan halsen er utformet på Squire Stratocasterne? Hva slags trevirke er halsen laget av, og hvordan vil det påvirke hvordan gitar "føles" når man spiller?

Har dere andre råd til en nybegynner med begrenset budsjett ved kjøp av en Stratocaster?

Takker på forhånd for råd og svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hendrix = single coils

Når det er sagt kan man selvsagt spille Hendrix med HB.

Strat for meg er single coils selv om mange produsenter/artister putter HB i stolposijon og

syns det er "god sjit". Dette oppsettet kalles ofte for super strat eller HSS

Fordelen med HB er mindre støy og høyere spenning ut at gitaren slik at man lettere får

overtyring/vreng fra forsterker. Derfor dens popularitet innen metall sjangeren.

HB har generelt mye rundere/fyldigere lyd mest fordi dem normalt har mye mindre diskant/top.

Men Hendrix slik vi kjenner ham fra video og plater er strat med single coils.

Men blues spilles vel så godt med begge deler....

/...utydelig, jepp, men slik er det. Man må som regel selv prøve forskjellig før man finer sin greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HuskerIkke,

Slett ikke utydelig, tvert i mot, meget informativt. Og som du sa, Hendrix = single coils (som jeg trodde og har sett fra div dvd'er osv), så da skal det mye til før jeg velger noe annet enn det...

Hva er dine meninger om en Squire Strat-pakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HuskerIkke,

Slett ikke utydelig, tvert i mot, meget informativt. Og som du sa, Hendrix = single coils (som jeg trodde og har sett fra div dvd'er osv), så da skal det mye til før jeg velger noe annet enn det...

Hva er dine meninger om en Squire Strat-pakke?

Ikke for å være pirkete, men det heter SquiER :P

Min første gitar var en Squier Tele.. Helt grei gitar til prisen, men vil anbefale deg å se på brukte gitarer også. Mer for pengene og mindre tap den dagen du bestemmer deg for å selge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine meninger om en Squire Strat-pakke?

Den generelle holdningen her på forumet er at man skal kjøpe brukt.

Spesielt den/de første gitaren(ene) og grunner til det er om gitarspilling blir så

fasinerende at man velger fortsette med det ønsker man raskt å oppgradere til

bedre utstyr. Derfor er tilgang til pent brukt utstyr i denne prisklasse relativ god

siden dem som ønsker fortsette bytter, samt dem som ikke får det til og slutter tidlig.

Musikkutstyr har en tedens til å tape seg i verdi ca 50% i samme øyeblikk man har revet av

originalembalsjen. Men så har musikkutstyret en magisk evne til å holde denne verdien intill

det taper ytterligere verdi fordi det begynner å bli slitt eller skadet.

Akkurat den gitaren du har sett deg ut har jeg ikke personlig kjenskap til. Men Squire

skal de siste årene ha laget helt greit musikkutstyr i prisklassen dem opperer i.

Men husk at en brukt gitar til 3 lapper gjerne kostet 5 til 7 lapper ny og som regel

holder en lagt høyere kvalitet.

Som førstegangkjøper er man selvsagt usikker på om man blir lurt når man skal

handle brukt. Men folk på dette forumet er fort på pletten med råd om du peker

til en bruktannonse eller kan poste bilder av noe du har for hånden.

Lykke til med ditt valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jimi85

Jeg tenkte også på det samme

Hadde spillt i 3 måneder, hadde 3000 og skule bruke de på el gitar.

Dro på tre45 i Trondheim. Sa jeg skule ha en gitar til 3000 m forsterker, reim og bag

Det første de tok fram var en Fender Strat Mexico til 5000.

Så den dagen endte med at tre45 ble 6000kr rikere ; D

og jeg hadde en Fender strat Mexico med orginal bag, Reim,

kabel og en Roland Micro cube 2w forsterker

jeg måtte jobbe mye for å betale gitaren, men det var vært det.

men som Huskerikke sa:

du får fine Fender strater til 3000 med bag, reim, kabel og forsterker

Jeg anbefaler å gjøre det samme som meg. kjøp en Fender strat, da har du gitaren du ville ha,

og du kommer til å ha den i mange år fremover.

Endret av Minde94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Minde94,

Jeg skjønner godt hva du mener, og det høres ut som en typisk "felle" jeg også ville gjort. Kult og bra utstyr vil man stort sett alltid bli mer fornøyd med enn average utstyr, samme hva det er.

Men 6000,- er akkurat det dobbelte av hva jeg hadde tenkt å bruke. På en annen side, en gitar kan man ha lenge...

Jeg er veldig usikker, så takker for alle henvendelser og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en brukt fender strat mexico-og om du blir lei selger du den videre for samme pris. Om du ikke blir lei, har du en god gitar som vil gi deg masse glede!

Om det utlegget føles stort nå, kommer det uansett ikke til å skade deg på lang sikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet og sett på finn i hele dag, og den var nettopp en av de som pekte seg ut. Takk for link!

Jeg har noen spørsmål, og dere må være snille med meg da noen sikkert kan virke ganske dumme..

1) Er dette en Mexico? Hvis ikke, hva er forskjellen?

2) Jeg har tittet litt rundt, og det virker som at man kan få en ny Fender Strat Mexican til rundt 5000,- Gitaren på annonsen er riktignok bare ett år gammel, men hadde nesten regnet med et større prisfall etter et år med bruk. Det stemmer med andre ord som dere sier at instrumentene faller lite i pris. Likevel vil det muligens være mulig å lure ut litt ekstra tilbudsutstyr hvis man kjøper den i butikk. I tillegg til at man jo kan velge farge (lyseblå er vanvittig gay syns jeg..! Som sagt, vær snille med meg..!)

3) Ettersom jeg er så newb som du får det med elektriske gitarer, innbærer det at jeg knapt kan skifte strenger på gitaren, enda mindre mekke på den, fintune den og justere den på noen som helst måte. Jeg innbiller meg at en brukt gitar vil lage større utfordringer på dette området. Hva sier dere?

Takk for supre råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Den i linken er en USA-strat. Mange mener det er bedre gitarer enn Mexico-greiene, andre mener det ikke.

2) Det mikkmakket du måtte få med ekstra, kan du kjøpe for overskuddet du sitter igjen med etter å ha kjøpt brukt. Du får ikke utstyr for 2000 med uansett...

3) kommer an på en del ting. Om personen som har brukt den før deg har brukt den mye, har gitaren sannsynligvis blitt justert inn bedre enn du får den fra fabrikk... Og om det ikke er gjort, er den brukte like ille som de fabrikknye.

Brukt anbefales uansett. Er neppe mer å fikse på, sannsynligvis mindre, og stemme gitaren må du med jevne mellomrom uansett.. Om du ikke har floyd, men det er nå så.

Ang. skifting av strenger, finner du nok det og ved å bruke søkefunksjonen!

Lykke til!

Endret av F.V.Zappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for en brukt mexico eller japan fender strat, eller USA strat om du kan strekke budsjettet. Som tidligere sagt kan du da selge til samme pris om det ikke skulle falle i smak. La andre ta nypristapet for deg! :D

Classic player mexico strater har vel et bra rykte, såvidt jeg har fått med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.