Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til ny gitar!


arpeg

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt uprøvde gitarer flere ganger, og ser ikke helt problemet med det,

hvis det er gitarer av høy kvalitet.

Dessuten har aldri jeg klart å finne ut hvor godt jeg liker en gitar jeg tester i en butikk.

Der er sjansen stor for at jeg syns at den gitaren som likner mest på det jeg er vant til, er den beste.

Jeg kan trenge opptil flere uker for å finne ut om en gitar virkelig er noe for meg,

hvis det er en gitar av en annen type enn det jeg er vant til fra før.

En Fender Stratocaster vil også funke fint til det meste.

Du får en god USA RI modell for den prisen.

Poenget mitt er at det er forskjell på gitarer innenfor samme serie. Hvis du spiller på 10 tilsynelatende like Fender American Standard Strat vil du kunne oppleve forskjell på dem, rett og slett fordi de er laget av tre, og tre er et levende materiale. Da Eric Clapton satte sammen sin berømte Blackie-gitar brukte han deler fra flere gitarer, kun som et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Hehe, skulle akkurat til å markedsføre den selv her :P

Du er absolutt velkommen til å teste den hvis du vil, null stress for meg å møte deg i Oslo eller whatever :) Personlig vil jeg si denne gitaren passer ypperlig til det du er ute etter, men det er jo alltids dette med smak og behag.

Takk for tilbudet! Jeg flytter til Oslo om 3 uker, så hvis ikke jeg finner noe før den tid, så sender jeg en mail til deg og håper den ikke er solgt. Ser ut som en herlig gitar, har lest litt om de. Kraftige saker!

For funk og soul (og pop egentlig) ville eg gått for en Fender Stratocaster! Den har liksom den ekstra gnisten i lyden som trengs for å gjøre sangene groovy ;)

Ka slags skule du skal gå på? :)

Ja, netopp, har spilt på Fender litt før og er litt kjent med det. Har vurdert John Mayer signatur også hvis jeg finner en plass jeg kan prøve den. Noen som har noen erfaringer med den??

Jeg skal gå på NMH musikkpedagogikk =) Anyone else?

Ti svar allerede, ja. "Hjelp en kvinne i nød"- trikset slår aldri feil her på GitarNorge.

I know ;) Noen fordeler må man ha i et mannsdominert miljø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en brukt kvalitetsgitar av kjent merke.

Du kommer sikkert til å bruke og prøve forskjellige gitarer framover,

så kjøp en det er lett å videreselge.

Det er mange fine gitarer i den prisklassen du nevner,

men du bør huske på at alle ikke er like lette å videreselge.

(hvis du sjekker annonser, så finner du fort ut hvilke gitarer som går fort, og hvilke som ligger til salgs lenge)

Du kan få en brukt Gibson Custom Shop Les Paul for den prisen,

og den er garantert lett å selge igjen.

Dessuten får du jo en topp Les Paul å hygge deg med.

Jeg føler Les Paul er en gitar for tung musikk, men den kan vel brukes allsidig den også. Akkurat hva modell vil dere anbefale av de?? Er jo uendelig mange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at det er forskjell på gitarer innenfor samme serie. Hvis du spiller på 10 tilsynelatende like Fender American Standard Strat vil du kunne oppleve forskjell på dem, rett og slett fordi de er laget av tre, og tre er et levende materiale. Da Eric Clapton satte sammen sin berømte Blackie-gitar brukte han deler fra flere gitarer, kun som et eksempel.

Jeg er ikke uenig med det du sier der, men når har du muligheten til å teste 10 Suhr gitarer mot hverandre,

10 Tyler gitarer, 10 PRS Custom, 10 R8 fra Gibson Custom shop, 10 Fender Stratter fra CS?

Poenget mitt er at gitarer i den klassen må de fleste finne seg i å kjøpe og få sendt uten å få testet et stort antall opp mot hverandre.

Noen ganger må man bare stole på at kvaliteten er såpass stabil at det går fint å kjøpe uten å teste.

På f.eks en Mexico Fender er jeg helt enig med deg at testing må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler Les Paul er en gitar for tung musikk, men den kan vel brukes allsidig den også. Akkurat hva modell vil dere anbefale av de?? Er jo uendelig mange..

Hvis du ikke vil ha for tykk hals, faller noen av RI modellene fra 50-tallet bort.

Du bør vel se etter hva du liker av modellene. En Les Paul er en ganske allsidig gitar,

og gjør vel det meste unntatt den typiske Fender singlecoil-lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en Strat hadde vært best til funk, pop og fusion. Til rock hadde nok en Gibson-type gitar passet bedre. Soul har jeg ingen anelse på, men tipper på singlecoils? :D

Jeg tenker at en Strat med humbucker i bridge (med mulighet for å splitte humbuckeren for en klassiske Stratlyden i bridge) hadde vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har faktisk hatt gleden av å prøve en John Mayer signatur-strat, og den var herlig. Passa henda mine perfekt, men det er selvfølgelig ikkje sikkert at den passer dine ;) Eg har ganske små hender (til mann å være), men den litt tjukkere halsen på Mayeren var bare deilig å holde rundt!

I mi meining så har Mayer-stratocasteren den deiligste strat-lyden av alle. Mikrofonene i den har "scooped mids", noe som eg har ganske lite peiling på, men som høres litt annerledes og bedre ut (nok en gang mi meining). Om du liker sounden til John Mayer, så liker du lyden av denne gitaren :)

Her bruker Mayer signaturgitaren sin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med såpass mye penger du skal legge ut har jeg egentlig kun to tips:

1) Prøv mange gitarer før du bestemmer det. Tips fra forumbrukere vil komme i ca. like mange varianter som det er personer som svarer. Alle har sine personlige preferanser. Du må selv finne ut hvilken gitar som passer for deg.

2) Kjøp gjerne et anerkjent merke, helst brukt. Slik kan du lettere få en bra pris når du evt. skal selge igjen. Fender, Suhr, Gibson, PRS, Tom Anderson etc. vil holde seg bra i pris. Kjøper du en slik brukt får du stort sett det samme igjen som du gav. Altså gratis bruk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet! Jeg flytter til Oslo om 3 uker, så hvis ikke jeg finner noe før den tid, så sender jeg en mail til deg og håper den ikke er solgt. Ser ut som en herlig gitar, har lest litt om de. Kraftige saker!

Herlig, bare å si ifra! Kan sikkert slå av en tusenlapp eller to også, siden du er en fellow forumer :) Og bare å kontakte meg hvis det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.