Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til ny gitar!


arpeg

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig innsett at det kanskje er på tide å pensjonere min Ibanez GRX-170. Jeg skal starte på bachlor i musikk neste år, og har en jazzgitar jeg er veldig fornøyd med, men trenger en gitar for "alt det andre".

Spiller hovedsaklig rock, pop, fusion, funk og soul. Ønsker en gitar som kan låte bra innefor de sjangerene, helst fra hard rock til soft soul. Har vært svært fan av ibanez, men er åpen for alt! Har også vurdert Fender Stratocaster, men må evt sette meg mer inn i modeler osv. Ønsker den skal være lettspilt, gjerne litt slank hals ettersom jeg ikke har verdens største hender.

Tenker pris rundt 10.000-15.000! Forslag?? Tips??

På forhånd takk!!! :blush:

Endret av Stibanez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Hva med en håndbygd Mayones Setius? For litt ekstra får du personlig inlay på gripebrettet også.

Hva vil en Setius 7 ligge på i pris uten dilldall? Slik som den som er i katalogen?

Uten dilldall = hardtail, ingen spesiel topp etc :)

Endret av ke2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan strekke budsjettet ditt vil jeg anbefale en Flaxwood; fantastisk god hals og suveren lyd. Hvis du går for stratocaster er det viktig at du prøver gitaren før du legger pengene på bordet; spillbarheten og "feelingen" varierer mye fra gitar til gitar. Det at en gitar er dyr betyr dessverre ikke alltid at den er god ^_^ Det som er kjekt med strat er at det er rimelig enkelt å skifte halsen, og ofte kan det være nok til å forandre en bra gitar til en fantastisk gitar - du finner en del alternativer til hals hos www.warmoth.com

Siden du bor i Stavanger er jo veien kort til Sandnes: Stikk innom Deb hos Godlyd (www.godlyd.no) og prøv noen av gitarene hennes. Kvalitetsgitarer koster en del, men på litt sikt lønner det seg likevel: Hvis du har en 20.000-kroners gitar i 10 år koster den deg ca kr 5,50 per dag, så i forhold til en 10.000-kroners gitar koster den bare kr 2,75 mer per dag. Det var hvertfall slik jeg tenkte da jeg kjøpte Flaxwood'en min ^_^

Kanskje også greit hvis du prøver å definere hva du ønsker var annerledes med Ibanez'en din: Halsen, pickupene, vekten, formen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for tips!! Mye bra forslag her!!

Siden du bor i Stavanger er jo veien kort til Sandnes: Stikk innom Deb hos Godlyd (www.godlyd.no) og prøv noen av gitarene hennes. Kvalitetsgitarer koster en del, men på litt sikt lønner det seg likevel: Hvis du har en 20.000-kroners gitar i 10 år koster den deg ca kr 5,50 per dag, så i forhold til en 10.000-kroners gitar koster den bare kr 2,75 mer per dag. Det var hvertfall slik jeg tenkte da jeg kjøpte Flaxwood'en min ^_^

Kanskje også greit hvis du prøver å definere hva du ønsker var annerledes med Ibanez'en din: Halsen, pickupene, vekten, formen?

Jeg prøve å ta med en tur til Godlyd i løpet av neste uka, kanskje jeg finner noe bra der ja!

Er veldig fornøyd med halsen på Ibanezen, form og vekt (kanskje litt lett?) var også ok. Men pickupene og elektroniken er ikke bra nok. Veldig svak lyd, og har måtte lodde den flere ganger. Skulle også ønske jeg kunne hatt en bedre stol, og en gitar som er bedre intonert i utgangspunktet (jeg får den ganske bra, men ikke perfekt og den holder ikke lenge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ti- femten tusen å bruke, får du en bra gitar uansett hva det står på headstocken. Det gjelder bare å velge ut en som du selv liker, og det er det vanskelig å finne ut av for oss..

De stilartene du nevner er da heller ikke slik at du trenger "spesialverktøy". Ulempene du nevner med den relativt rimelige Ibanezen du har, er ikke de samme på de som koster tre til fire ganger så mye.. :)

Ti svar allerede, ja. "Hjelp en kvinne i nød"- trikset slår aldri feil her på GitarNorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en brukt kvalitetsgitar av kjent merke.

Du kommer sikkert til å bruke og prøve forskjellige gitarer framover,

så kjøp en det er lett å videreselge.

Det er mange fine gitarer i den prisklassen du nevner,

men du bør huske på at alle ikke er like lette å videreselge.

(hvis du sjekker annonser, så finner du fort ut hvilke gitarer som går fort, og hvilke som ligger til salgs lenge)

Du kan få en brukt Gibson Custom Shop Les Paul for den prisen,

og den er garantert lett å selge igjen.

Dessuten får du jo en topp Les Paul å hygge deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en brukt kvalitetsgitar av kjent merke.

Du kommer sikkert til å bruke og prøve forskjellige gitarer framover,

så kjøp en det er lett å videreselge.

Det er mange fine gitarer i den prisklassen du nevner,

men du bør huske på at alle ikke er like lette å videreselge.

(hvis du sjekker annonser, så finner du fort ut hvilke gitarer som går fort, og hvilke som ligger til salgs lenge)

Du kan få en brukt Gibson Custom Shop Les Paul for den prisen,

og den er garantert lett å selge igjen.

Dessuten får du jo en topp Les Paul å hygge deg med.

Selge gitarer?!? Går det an?!? Jeg har alltid trodd det gjaldt å ha flest mulig :lol:

Jeg har faktisk en gammel og slitt gitar som er blitt konvertert til fretless-gitar - et litt sært prosjekt, men artig å leke seg med. Hadde uansett ikke fått noe for den på bruktmarkedet...

Det er mye bra tilgjengelig på bruktmarkedet, men man må nesten prøve gitaren selv for å finne ut om den er verdt å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selge gitarer?!? Går det an?!? Jeg har alltid trodd det gjaldt å ha flest mulig :lol:

Jeg har faktisk en gammel og slitt gitar som er blitt konvertert til fretless-gitar - et litt sært prosjekt, men artig å leke seg med. Hadde uansett ikke fått noe for den på bruktmarkedet...

Det er mye bra tilgjengelig på bruktmarkedet, men man må nesten prøve gitaren selv for å finne ut om den er verdt å kjøpe.

Jeg har kjøpt uprøvde gitarer flere ganger, og ser ikke helt problemet med det,

hvis det er gitarer av høy kvalitet.

Dessuten har aldri jeg klart å finne ut hvor godt jeg liker en gitar jeg tester i en butikk.

Der er sjansen stor for at jeg syns at den gitaren som likner mest på det jeg er vant til, er den beste.

Jeg kan trenge opptil flere uker for å finne ut om en gitar virkelig er noe for meg,

hvis det er en gitar av en annen type enn det jeg er vant til fra før.

En Fender Stratocaster vil også funke fint til det meste.

Du får en god USA RI modell for den prisen.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.