Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

øve på skolen?


Knopfler-fan

Anbefalte innlegg

Kom på noe genialt! Hvorfor ikke bruke tida vi er på skolen fornuftig? :)

Men det er jo litt stress å drasse på en gitar på skolen hele tida, så er det noen som har noen gode forslag til hva man kan øve som har med gitar å gjøre, uten gitar? f eks noen gode styrkeøvelser til fingrene, hvordan lage et lite mini-gripebrett for å trene på akkorder osv...

Kom med hva som helst! her er ingen forslag teite ;)

Har selv sittet et par timer og løftet opp og ned på tunge bøker med lillefingeren... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehe... løfte bøker med fingrene er bortkastet etter min mening ....

gitarhalsen skal da ikke drepes LOL

det jeg ville øvet på hvis jeg gikk på skolen og hadde ledig tid eller en kjedelig time var noter .... lære å lese noter er viktigere enn styrke trening hehe

Hvis du har ledig tid og kan sitte med en gitar ville jeg kjøpt en liten "Traveler" ... liten og lett ... ikkeno drass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv opp det relative gehøret ditt ved å nynne låter, og høre deg frem til hvordan de skal spilles på gitaren.

Hør for deg "Ja vi elsker"

Nynn grunntonen (vi antar at dette er en C)

Nynn C-D-F-G... På G finner du tonen som synges på "Ja" i forhold til grunntonen. Se for deg hvor du ville ha spilt denne G-en på gitaren. Fortsett med neste tone. (Vi = F, el... = E, ...sker = D, det... = C osv)

Litt vanskelig til å begynne med, men det er kun en treningssak, og bygger opp det relative gehøret veldig bra. Har en gang laget et riff på bussen på denne måten. Etterpå var det bare å spille det. Funka som fjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe en fingertrener-greie. Sånn liten greie hvor du dytter ned noen fjærer med fingrene, etter tur. Først peke, så lange osv... Masse styrke i hånda etter det. Hvis ikke kan du gjøre noe så morsomt som jeg gjør, lage en greie i gitarpro, som er to takter, den ene med firedeler, og den andre blank, og så repeterer du det i det uendelige, og prøver å holde takten mens du gjør andre ting. Etterhvert klarer du jo dette ganske bra, og da er det bare å mikse og trikse med rytmer, taktoppløsninger og wotnot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øve kan man gjøre på fritida, man går på skole for å lære, ikke spille gitar! Spill heller gitar hjemme istedetfor å gjøre lekser da!

Går man musikklinja er det en helt annen sak, men hvem gidder det (tror jeg kanskje provoserte noen nå, hehe)...?

Og på skolen kan man jo lese litt noter og sånne ting, selv om jeg aldri kommer til å gjøre det... Skal nok lære noen akkorder etterhvert, men jeg har laget noen bra sanger i det siste, og skrevet noen bra tekster og jeg har ennå ikke fått bruk for å kunne verken noter eller akkorder... Jeg er nybegynner og spiller for å ha det gøy, og jeg synes ikke teori er så altfor gøy at det gjør noe. :D

Men det kan være fint å kunne, så jeg skal vel kanskje begynne med lærer til høsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du i det hele at anser den posten som seriøst ment, begynner jeg å lure. Du lager ikke kule låter med den holdningen der, du må være villig til å jobbe, og når du ikke kan akkorder (håper du mente mer avanserte), betytr det nesten bare at du kan lage Smells Like Teen Spirit, and thats about it...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt fingertrener mye selv, og det er svært bra for koordinasjonen i fingra. Spesielt for lillefingeren. Viktig å ha alle andre fingre avslappet når man jobber med en finger. Viktig også å bøye på de forskjellige leddene når man dytter ned. Bra koordinasjons- og styrketrening. Jo sterkere man blir, jo fortere spiller man (muskelen kontraherer og ekstraherer fortere; se hvor sterke verdens beste sprintere er). Men min erfaring er at man ikke nødvendigvis trenger å ha så tunge fjær. Medium tension har hold i massevis for meg (kanskje litt for tung for riktig bruk av lillefinger) ettersom koordinasjonen har stått i fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du i det hele at anser den posten som seriøst ment' date=' begynner jeg å lure. Du lager ikke kule låter med den holdningen der, du må være villig til å jobbe, og når du ikke kan akkorder (håper du mente mer avanserte), betytr det nesten bare at du kan lage Smells Like Teen Spirit, and thats about it...[/quote']

Er jeg ikke villig til å jobbe? Jeg spiller for å ha det gøy, og dette er den måten det er mest gøy på, når jeg får gitarlærer blir det en helt annen sak... Og jeg har laget noen kule låter, og jeg har startet et band, som begynner å bli ganske brukbart, og det er jævlig gøy å spille...

Jeg kan vel akkorder, men vet ikke hva noen heter... Skjønner du hva jeg mener?

Og dette var seriøst, hva skulle være så useriøst med det...?

Spiller man ikke for å ha det gøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du i det hele at anser den posten som seriøst ment' date=' begynner jeg å lure. Du lager ikke kule låter med den holdningen der' date=' du må være villig til å jobbe, og når du ikke kan akkorder (håper du mente mer avanserte), betytr det nesten bare at du kan lage Smells Like Teen Spirit, and thats about it...[/quote'']

Er jeg ikke villig til å jobbe? Jeg spiller for å ha det gøy, og dette er den måten det er mest gøy på, når jeg får gitarlærer blir det en helt annen sak... Og jeg har laget noen kule låter, og jeg har startet et band, som begynner å bli ganske brukbart, og det er jævlig gøy å spille...

Jeg kan vel akkorder, men vet ikke hva noen heter... Skjønner du hva jeg mener?

Og dette var seriøst, hva skulle være så useriøst med det...?

Spiller man ikke for å ha det gøy?

Alt krever hardt arbeid hvis man satser på høyt nivå. Og det tar tid. At du ikke prøver å bli god, men bare spiller litt for moroskyld er vel en haelt annen sak. Når man investerer flere timer hver dag for å bli best mulig på gitar er det ikke alltid snakk om at det er kjempegøy. Det er gøy å nå et mål, og det er det snakk om innenfor alt som krever hard trening. Selv har jeg erfaring innenfor mellomdistanseløping og langrenn, og der er det i hvert fall ikke snakk om at det er gøy. Mesteparten av tiden der er et rent helvete. Men tilfredsstillelsen etter man har oppnådd noe er ubeskrivelig. Det samme er det med gitar. Skal du bli god må du trene hardt faktisk. Det nytter ikke å flyte på bare moro hele tiden. Men gitar er absolutt mye mer moro enn det er å pine seg i underkant av to minutter to ganger rundt en løpebane for å slå de rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du i det hele at anser den posten som seriøst ment' date=' begynner jeg å lure. Du lager ikke kule låter med den holdningen der' date=' du må være villig til å jobbe, og når du ikke kan akkorder (håper du mente mer avanserte), betytr det nesten bare at du kan lage Smells Like Teen Spirit, and thats about it...[/quote'']

Er jeg ikke villig til å jobbe? Jeg spiller for å ha det gøy, og dette er den måten det er mest gøy på, når jeg får gitarlærer blir det en helt annen sak... Og jeg har laget noen kule låter, og jeg har startet et band, som begynner å bli ganske brukbart, og det er jævlig gøy å spille...

Jeg kan vel akkorder, men vet ikke hva noen heter... Skjønner du hva jeg mener?

Og dette var seriøst, hva skulle være så useriøst med det...?

Spiller man ikke for å ha det gøy?

Alt krever hardt arbeid hvis man satser på høyt nivå. Og det tar tid. At du ikke prøver å bli god, men bare spiller litt for moroskyld er vel en haelt annen sak. Når man investerer flere timer hver dag for å bli best mulig på gitar er det ikke alltid snakk om at det er kjempegøy. Det er gøy å nå et mål, og det er det snakk om innenfor alt som krever hard trening. Selv har jeg erfaring innenfor mellomdistanseløping og langrenn, og der er det i hvert fall ikke snakk om at det er gøy. Mesteparten av tiden der er et rent helvete. Men tilfredsstillelsen etter man har oppnådd noe er ubeskrivelig. Det samme er det med gitar. Skal du bli god må du trene hardt faktisk. Det nytter ikke å flyte på bare moro hele tiden. Men gitar er absolutt mye mer moro enn det er å pine seg i underkant av to minutter to ganger rundt en løpebane for å slå de rundt seg.

Det er ikke bare gøy, men jeg tenkte jeg kunne ha det gøy i starten, og så senere kunne jeg holde på med teori, samtidig som jeg var ganske god å spille, dvs. at det blir gøy samtidig som man lærer seg teori etc (altså, "det kjedelige") ....

Og jeg spiller for å ha det gøy, satser ikke på å bli verdens beste gitarist, men vil bli rimelig god likevel, og jeg gjør ting som jeg føler for å gjøre det, da lærer jeg best også, ingen kan fortelle meg hvordan jeg skal bli en dyktig gitarist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.