Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

øve på skolen?


Knopfler-fan

Anbefalte innlegg

Men de som vil bli gode (i den kategorien finner vi også meg) burde vite at det kreves steinhard jobbing. Det vet sikkert de fleste også, så det er jo ikke noe nytt.

Trenger forresten ikke nødvendigvis å gå til lærer. Har jeg aldri gjort selv, og jeg har jo blitt dritgod :D . Interessen for de "tunge" tingene kommer etter hvert som man blir bedre. Men når man blir god nok trenger man heller ikke teori, da lytter man bare. Hører intervallene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noe jeg brukte å gjøre under mattetimene :wink: var å legge venstrehånda flat ned på pulten... deretter løfte tommel, legge ned tomme, løfte peke, legge ned pek, løfte FØKKfingern, legge ned føkkfingern osv osv.. deretter tilbake i samme form..

Så variere litt tommel, deretter lille osv.. Ser helt sykt ut når man gjør det fort :P

Får god finger-kontroll koordinasjon trening.. hjelper nok med tiden :)

PS: Kan gjøres hvor som helst da hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye tid bak pulten til å utføre fingerøvelser. Spille mot tommel, føre pekefinger mot tommel, løfte bort, så langemann, løfte bort... Frem og tilbake på begge hendene.

En annen øvelse som er morsom er å tromme med alle fingrene på høyre hånd, 5, fra tommel til lillefinger, så fra tommel igjen. Med venstre trommes bare tre, tommel til langemann, så fra tommel igjen. Jevnt tempo, 1, 2, 3 skal gå synkront... Morsomt, og stimulerende for de av oss som har to hjernehalvdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt fingertrener mye selv' date=' og det er svært bra for koordinasjonen i fingra. Spesielt for lillefingeren. Viktig å ha alle andre fingre avslappet når man jobber med en finger. Viktig også å bøye på de forskjellige leddene når man dytter ned. Bra koordinasjons- og styrketrening. Jo sterkere man blir, jo fortere spiller man (muskelen kontraherer og ekstraherer fortere; se hvor sterke verdens beste sprintere er). Men min erfaring er at man ikke nødvendigvis trenger å ha så tunge fjær. Medium tension har hold i massevis for meg (kanskje litt for tung for riktig bruk av lillefinger) ettersom koordinasjonen har stått i fokus. [/quote']

da skal du tenke på en ting ...

med sånne klemmesaker .... du trener KUN gripe musklene i fingrene og det er ikke bra serru .... strekken tar fjærene seg av ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ... Will do ....

Hånd/finger/vekt trening er kun marginaler for det første ... det er ene og alene teknikken din som stopper deg i det du spiller !

+ etter min mening bortkastet tid .... man blir bedre teknisk og raskere ved å sitte med en gitar !!

Trening hvor man kun bruker gripe muskler fører til at muskelen ikke er riktig proposjonert og vil bare jobbe mot deg .

så trening med griperedskaper trener bare opp halve muskelen ....

skal du trene opp en svak lillefinger så sett deg rett og slett med gitaren og kjør fingerøvelser som involverer lillefinger ... !!

PS. dette er ikke synsing ... dette er vitenskap ...

skal komme mer fra meg om og rundt dette senere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med koordinasjonen (spesielt på lillefingeren) du oppnår ved å gjøre forskjellige øvelser med Gripmasteren (som det heter)? Før hadde jeg ikke sjans til å bøye det første leddet på lillefingeren, bare det ytterste. Mener Gripmasteren har hjulpet meg med å få de rette musklene i funksjon.

Jeg trodde også det var bevist at man spilte raskere når man var sterk i de aktuelle musklene. Kjappere kontraksjon. Lettere å ta hammer-on og pull-of også. Linker igjen litt til løping :D : teknikk gjør at du kommer langt, men det holder ikke uten styrke og spenst. For sprintere kreves det mange type 2B muskelfibre. Det samme må vel gjelde for muskler i hånda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med koordinasjonen (spesielt på lillefingeren) du oppnår ved å gjøre forskjellige øvelser med Gripmasteren (som det heter)? Før hadde jeg ikke sjans til å bøye det første leddet på lillefingeren' date=' bare det ytterste. Mener Gripmasteren har hjulpet meg med å få de rette musklene i funksjon.

Jeg trodde også det var bevist at man spilte raskere når man var sterk i de aktuelle musklene. Kjappere kontraksjon. Lettere å ta hammer-on og pull-of også. Linker igjen litt til løping :D : teknikk gjør at du kommer langt, men det holder ikke uten styrke og spenst. For sprintere kreves det mange type 2B muskelfibre. Det samme må vel gjelde for muskler i hånda?[/quote']

vel ...regner med at alle er sånn normalt sterk i handa .....

Gripmaster er tull og tøys ... mener nå jeg ...

som Euphor gjør Jeg har brukt mye tid bak pulten til å utføre fingerøvelser. Spille mot tommel, føre pekefinger mot tommel, løfte bort, så langemann, løfte bort... Frem og tilbake på begge hendene.

Koordinasjon trener man best på gitaren, med øvelser og skalaer som involverer lillefinger ..

For å dra løping litt videre, med løping så bruker man hele muskelen, man bruker flexor og extensor muskler ....

Hvis han derimot driver med styrketrening hjelper det ikke bare med fraspark ... hvis du skjønner ....

Hvordan trener en som løper ? .... jo han løper selvsagt + litt styrke, men det er som sagt marginaler ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener en som løper ? .... jo han løper selvsagt + litt styrke' date=' men det er som sagt marginaler ....[/quote']

Du har forsovet et morsomt poeng her, men vi kan igjen grave oss inn i dype diskusjoner angående dette også... (kanskje litt uønsket siden det ikke er musikk :P ). F.eks. hvor mye sprintere trener styrke (for det er mer enn andre). Jeg trener selv etter "din filosofi" :D .

Alt i alt så gjør man jo det man har tro på, idrett eller musikk. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.... dette er i høyeste grad musikk relatert Hugo .... eller ihvertfall teknikk !

man må gjøre det man har tro på ja .... og det man føler er riktig for seg selv ...... men spør deg selv -- er dette den mest effektive måten å trene/øve på ?

syns dette er en sunn debatt ..... er vel flere som har meninger om dette ville jeg tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.... dette er i høyeste grad musikk relatert Hugo .... eller ihvertfall teknikk !

Jeg tenkte på linken til løpingen jeg...

Tror det er bedre å trene med Gripmaster enn å ikke gjøre noen ting. Det må jo være godt for noe. Er i utgangspunktet ikke noe sterk i hånda og har derfor, tror jeg, en del problemer med visse bevegelser. Når du trener styrker man ikke bare musklene, men man gjør også impulsoverføringene fra musklene til hjernen bedre. Dvs. at hvis hånda er godt trent og sterk kan man gjøre flere bevegelser. Hvis man har problemer med å gjøre noen bevegelser med fingrene, noen muskler aktiveres ikke (ringefingeren og lillefingeren er spesielt utsatt), vil man ved å styrke musklene rundt kunne åpne impulser til de aktuelle musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar!

Det sier seg selvsagt selv at uansett så er det beste å trene på gitaren. Men hvis dere ser på hva jeg spurte etter så var det øvelser UTEN gitar ;) Men det kom der jo og en del gode forslag til, så tusen takk for de! :D

Øvelsene jeg tenkte på var øvleser som er mulig å gjennomføre mens læreren snakker og kjedelige ting, så å ta med en gitar ville kanskje ikke sett helt lurt ut...? ;)

Og til du Derck som mente jeg bare burde jobbe med skolearbeid når jeg er på skolen: Ta f eks mattetimene. Det jeg lærer der ting jeg VET jeg aldri kommer til å få bruk for! Og det irriterer meg! Så hvorfor ikke heller bruke tida på ting som faktisk KAN være nyttig? Og en annen ting. Ikke lære akkorder??? For noe tull da! kommer ikke langt med bare power (eller 5'er) akkorder! svært begrenset med muligheter...

Ville nok tro at det kunne være lurt å trene litt styrke i fingrene. Særlig når det er slik som det er hos meg at ring og lillefingeren nesten henger sammen. Men det er klart at man må være SVÆRT forsiktig...

Den eneste måten jeg har trent styrke (mest lillefingeren da..) på til nå, er på halsen, og selvsagt er det det aller beste... Har sett litt på gripmaster, men tviler på jeg kommer til å kjøpe... Det hjalp faktisk bittelitt med den boka jeg løfta litt på de gangene med lillefinger! :D

perottol, The Euphor og _MASTER_: 3 ting jeg kommer til å forske mer på der ja! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.