Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Halsprofiler


orsvend

Anbefalte innlegg

Alle har sikkert en spesiell type hals de liker best, men spørsmålet mitt er hva det har å si for lyden? Jeg driver å leter etter en goldtop om dagen og disse har jo enorme halser. Jeg er jo vant til den relativt tynne PGM halsen (prestige hals tror jeg), så hvordan kommer dette til å bli for meg?

Driver og ser på en R6 nå og de har jo rimelig tykke halser. Ikke så tykk som R8 dog. Noen som vet hvordan R6 er i forhold til R8? R8 tilsvarer 1958 profilen:

philsneckprofiles.jpg

Hva er deres erfaringer med skifting til tykkere halser? Paul Gilbert har jo baseballbat deluxe på den nye Firemanen men spiller jo minst like bra som før allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder halser så har jeg vanskelig for å si hva som gjør en hals bra. Jeg har spillt på tykke halser jeg har syntes vært helt fantastiske, og tykke halser som føles hemmende og kjeitete. Så har jeg spillt på tynne halser som føles veldig bra, og noen som ikke er komfortable i det hele tatt. Greier ikke alltid å si hva det er som gjør en hals god og en annen dårlig for meg.

Tidenes mest meningsløse svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sak å vende seg til tykkere halser.

Jeg liker "baseballbat" halser, mine erfaringer er at du får fetere lyd med mer masse og dermed mere vibrasjoner

som når kroppen.

Tyler, Suhr og gutta ser ut til å støtte seg til den teorien har jeg sett.

Jeg har spilt på 2 like Suhr gitarer med forskjellige halsprofiler (Stratter) og den med tykkest hals låt klart fetest, kan jo være tilfeldig men...

Når du har spilt på tykke halser en stund blir det veldig merkelig å spille på en Wizzard-type hals.

Men det finnes selvsagt haugevis av gitarer med tynne halser som låter knallbra og, mange faktorer som påvirker lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sak å vende seg til tykkere halser.

Jeg liker "baseballbat" halser, mine erfaringer er at du får fetere lyd med mer masse og dermed mere vibrasjoner

som når kroppen.

Tyler, Suhr og gutta ser ut til å støtte seg til den teorien har jeg sett.

Jeg har spilt på 2 like Suhr gitarer med forskjellige halsprofiler (Stratter) og den med tykkest hals låt klart fetest, kan jo være tilfeldig men...

Når du har spilt på tykke halser en stund blir det veldig merkelig å spille på en Wizzard-type hals.

Men det finnes selvsagt haugevis av gitarer med tynne halser som låter knallbra og, mange faktorer som påvirker lyden.

Jeg syntes PGM'en min har syltynn hals, men i forhold til en RG550 hals (wizard 2) så er den en god del tykkere. Telecasteren min med 50-talls hals syntes jeg var direkte ubehagelig, men det kan ha hatt noe med strengehøyden å gjøre også. Jeg lærte nemlig ikke om strengehøyde før for et halvt års tid siden =p Siden det har jeg prøvd flere tykkhalsede gitarer som har vært gode å spille på, så jeg tror kanskje strengehøyden har mer å si for spillekomforen.

Hvordan er generelt les paul'ene når det gjelder strengehøyde? Jeg bruker ikke latterlig lav strengehøyde, kanskje 3 mm? Og hvordan er de med strengetykkelser? Jeg liker 0.10, men blir det tynt på en les paul?

Har aldri hatt elelr hatt lyst på les paul så nå som jeg snart får meg en har jeg mammanerver =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.10 er helt passe på en Les Paul med vanlig stemming, og det er ikke noe problem

å justere strengene veldig lavt på en Les Paul.

Både teoretisk og i praksis vil en gitar med tykkere hals ha bedre sustain.

Jeg spiller på en R8 hals, og tenker ikke på den som tykk hals i det hele tatt.

Det er bare en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tykkelse på hals og hva det betyr, tror jeg at det er en liten brikke i alle de tingene som lager lyden i en gitar, sammen med materialer i hardware, treverk og så videre. Skal man finne ut det, må man bygge to helt like gitarer og teste. Jeg vil tro at effekten isolert sett er begrenset, men som flere sier, teoretisk og opplevd sett så blir det bedre lyd og mer sustain. Hvor mye av det som når ut i pickups er en annen sak. Mikrofoniske pickups er da ikke akkurat kult..

Jeg har bare en gitar med tømmerstokkhals, og har derfor for lite erfaringsgrunnlag til å si noe mer. Men derimot vil jeg nevne noe annet når det gjelder LP, siden jeg vet hva slags gitarer du er vant med.

Jeg er ikke ekspert på strengetykkelser og slikt, jeg spiller på det meste, og kan så lite om det at jeg synes nesten alt er greit. Jeg bruker 09- strenger fra D'Addario, og synes det funger bra. Jeg har jo stort sett "Fenderskala"- gitarer, men for en tid tilbake kjøpte jeg en epi. Da opplevde jeg noe merkelig. Da jeg skulle bende, ble det enda surere enn vanlig! Strengene var for myke! Jeg tror ikke det har noe særlig med tykkelse på hals å gjøre, mer forskjell i skala.

Nok om det, jeg satte på 010 på den LP-en, og da ble motstanden omtrent det jeg var vant med, så da ble det bare "normalsurt" :)

Uansett, jeg tror vi venner oss til det meste ganske fort, så sant gitaren stemmer i bånd, er intonert, og har vettug strengehøyde samt sånn lyd vi liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle bende, ble det enda surere enn vanlig! Strengene var for myke! Jeg tror ikke det har noe særlig med tykkelse på hals å gjøre, mer forskjell i skala.

Dette er jeg forberedt på siden jeg bare har hatt 25" halser, mens les palen er 24" 3/4. Så får håpe 10'erne ikke blir for slafsete =p Da blir det 11 i heimen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.