Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Hvem er Jeff Beck?"


Hugo

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg må fortsette min daglige folkeopplysning også her.

Jeg er svært ny i dette forumet. Har tittet en liten stund og fått med meg litt om hvem som er de populære gitaristene (har sett de diverse listene folk legger ut over hvilke gitarister de liker best). Erfaringen min tilsier da at så og si ingen unge vet hvem Jeff Beck er. Svært mange gamlinger vet hvem det er, men de har bare hørt den gamle versjonen av ham. De er ikke oppdatert.

Jeg mener at mr. Beck er den beste gitaristen i verden (hvis det i det hele tatt er lov til å mene noe slikt). Det er ingen som er så kreativ og nyskapende på el-gitaren som ham. Han har en helt egen stil som jeg tror ytterst få klarer å etterlikne. Med det mener jeg en teknikk og feeling som er ulikt noen andre. Man hører det på én enkelt tone at det er Jeff Beck. Og her er det ikke snakk 46,66 toner i sekundet (ellers hadde han vel vært populær her :D ). Jeg mener ikke at Jeff Beck er en stor komponist. Det er han absolutt ikke. Men han er en gitarist i en helt egen klasse. Og nå snakker jeg spesielt om i senere tid.

Så mitt spørsmål er egentlig:

Hva synes dette forumet om gitaristen Jeff Beck?

Vet noen i det hele tatt hvem han er?

Det kan være mulig jeg tar feil her, men jeg har et inntrykk av at nesten ingen vet hvem han er, bortsett fra noen uttørka gamle stubber jeg av og til møter som husker ham fra 1968. Tenkte at et gitarforum som GitarNorge burde vite om denne mannen. Han fortjener faktisk en plass blandt de store, ikke bare som en gitarist med en signaturgitar og noen pickuper.

Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Har noen plater med ham, og han er en dyktig gitarist. Men for min del kommer han midt i en klynge med andre gitarister jeg ikke hører så mye på. Liker Jennifer Batten like mye, men hører heller ikke på henne, selv om de nå spiller sammen. Og at han spiller på Fender bidrar heller ikke positivt til saken. (Jeg har lov til å bruke slike unnskyldninger... :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe..... et frontal angrep på MetalGeetar Virtuosene !

vel, selv om Vai, Satriani, Malmsteen entusiastene er mange her og blir pratet mest om er ikke de STORE gutta glemt.

Har de gamle Yardbirds platene samt det han gjorde med Screaming Lord Sutch .... tror det var 2 plater:

No introduction neccesary

Screaming Sutch and Heavy friends

Syns Beck hadde mer særpreg tidligere, virker litt tynget av alderen nå.

og for å definere egen stil som andre har vanskelig for å etterligne, kan man sikkert nevne noen 100talls gittarister ....

De fleste har sitt særpreg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om Jeff Beck, og bare positivt... Men kan ikke dere nevne noen bra låter?

Personlig !!

Så liker jeg de fleste gitarister !! Det kan godt hende at jeg ikke liker utrykket deres , men jeg har full respekt for alle som spiller et instrument! Uansett om det er lille-Leif på 11 år som sitter i gitar-sjappa og lager ulyder, Kurt Cobain eller Steve Vai.

Jeg forundres enda like mye hvordan Albert King gjør sin vibrato , som hvordan Yngwie Malmsteen får til sin vibrato

Det å spille er en utrykksform, ikke en konkuranse !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt navnet, men veldig lite av musikken hans. Var ikke han aktuell sammen med Gilmour til å ta over etter Barrett i Floyd?

Vet ikke helt om han skulle det, men han var visstnok aktuell i Rolling Stones og Led Zeppelins. Droppet det siden han ville drive på egen hånd. Sær fyr!

Det nærmeste Jeff Beck kommer Pink Floyd tror jeg er på Roger Waters' Amused to Death-album fra 1992. Der spiller han lead guitar. For de som ikke hadde hørt den plata tenkte jeg at jeg skulle legge ut What God Wants via home.no, men jeg får det ikke til. Enten er jeg for dårlig med PC eller så er det noe kluss mellom meg og home.no.

og for å definere egen stil som andre har vanskelig for å etterligne, kan man sikkert nevne noen 100talls gittarister ....  

De fleste har sitt særpreg

Men svært mange klarer man som oftest å spille det samme som. Det Jeff Beck har spilt med alle de sære små, men svært viktige detaljene (spesielt live og på f.eks. What God Wants) tviler jeg på at noen her på forumet klarer plukke. Hvis noen gjør det er det nok ikke bare jeg som blir mektig imponert.

Har noen plater med ham, og han er en dyktig gitarist. Men for min del kommer han midt i en klynge med andre gitarister jeg ikke hører så mye på. Liker Jennifer Batten like mye, men hører heller ikke på henne, selv om de nå spiller sammen. Og at han spiller på Fender bidrar heller ikke positivt til saken. (Jeg har lov til å bruke slike unnskyldninger... )

Jennifer Batten fungerer bra som kompgitarist/synthist, men hvis hun skal dra en solo låter det forferdelig. Hun er dyktig. Det skal hun ha. Spesielt til å tappe med åtte fingre. Men jeg er glad det er Jeff Beck som står i front sammen med den gjengen.

Jeg mener ikke at han er en god komponist, så albumene han lager selv behøver ikke være det helt store. Men som musiker og gitarist er det helt utrolig hva han kan utrette. Spesielt du som er så glad i flagioletter og vib-greier (eller trem-greier som du sikkert vil kalle det) burde ta en titt og se hva 2-punkts vibsystem på en strat kan utrette. Han har en mer personlig stil enn noen annen gitarist jeg vet om. Revolusjonert vibratospillinga.

Jeg skulle gjerne lagt ut noen liveopptak av Jeff Beck, men igjen så får jeg ikke home.no til å være på mitt lag (eller kanskje det er jeg som ikke klarer å spille på lag). Hvis noen vet hvordan jeg kan løse problemet hadde det vært hyggelig med litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt en versjon av Amazing Grace med Jeff Beck, og han er jo dønn rett på sak med slide og vibsystem. (Holder fast på min egen tolkning av vib vs trem. ;))

Kanskje beklagelig, men det er ikke alltid like lett å høre på det som ble laget for lenge siden. Uttrykket har på en måte forandret seg og det virker som det å gå tilbake i tid er å ta noen skritt tilbake. Selvsagt er ikke det tilfellet, men jeg synes det er lettere å høre på nye plater enn å kjøpe gamle og lytte på de. My loss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt en versjon av Amazing Grace med Jeff Beck' date=' og han er jo dønn rett på sak med slide og vibsystem. (Holder fast på min egen tolkning av vib vs trem. ;))

Kanskje beklagelig, men det er ikke alltid like lett å høre på det som ble laget for lenge siden. Uttrykket har på en måte forandret seg og det virker som det å gå tilbake i tid er å ta noen skritt tilbake. Selvsagt er ikke det tilfellet, men jeg synes det er lettere å høre på nye plater enn å kjøpe gamle og lytte på de. My loss...[/quote']

Nå snakker jeg om Jeff Beck i senere tid. Han er garantert undervurdert, og i dag er han mer up-to-date enn de fleste andre gitarister. Ikke at jeg liker alle hans up-to-date-eksperimenter, men han har utviklet seg hele veien. Burde kanskje sendt deg en låt av ham. Tror du ville likt det ettersom hva jeg har hørt at du har spilt på gitar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, han er undervurdert. kongegitarist. fattern har noen av albuma hans, jeg hører litt på ham , men jeg klarer aldri å huske hva den låta som starter slik heter:

--5-------

----5-----

-------3---

jeg kan det meste av den. vanvittig kult at han spiller så variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger Beck, men foretrekker hans nyere materiale. Jeg er i grunnen ingen stor fan av "de gamle kara", og er ikke særlig begeistret for de fleste av de stereotypiske "rockerne" fra 50-, 60- og 70-tallet, men Beck er en av de få som faktisk blir bedre med årene, i motsetning til å leve videre på den stilen han ble berømt med for en mannsalder siden, som så mange av de andre store gitarheltene har gjort.

Sangene "Nadia" og "Where Were You?" er to av mine favoritter, og i tillegg til å være rett og slett nydelige sanger, er de en god utfordring for den som ser etter teknisk vanskelig gitarspill foruten shred og ekstrem fart. Særskilt "Nadia" er uhyre vanskelig, og kombinerer bruk av slide og tremolo-arm med østlige tonearter og kvarttonetrinn. Beck er den absolutte mester med vib. arm, kanskje -KANSKJE- untatt Vai, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk først høre Jeff Beck for noen år siden når han kom ut med plata "You had it coming" som jeg synes var ganske bra. Men jeg må si jeg liker bedre det nyeste albumet som kom i år viss jeg ikke tar feil.

Har ikke hørt så veldig mye gammelt av han bortsett fra en del låter fra Yardbirds og en konsert han hadde med S.R.V. i 84.

Absolutt diggbar musikk han lager.

Enig med aiwass.. Beck har klart å holde seg moderne i musikkstilen. Nadia er forsåvidt en av mine yndlingslåter også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy :D . Dette varmer et Jeff Beck-hjerte.

Nadia er absolutt en av mine favoritter også.

Skal sannsynligvis til London 23. juni for å se ham. Må bruke de mulighetene man har. Kanskje han forsvinner snart.

Har du sett opptak fra Montreux Jazz Festival? Der er han helt rå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.