Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Hvem er Jeff Beck?"


Hugo

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvis du skal laste ned så anbefaler jeg disse:

Montreux Jazz Festival (videoer):

- A Day in the Life

- Brush with the Blues

- Loose Canon

- Nadia

- Live in Japan (video)

Jeg vil anbefale Jeff Beck live ettersom det er her han er "the man".

Mye album-stuff som også er kult, men det kommer på en måte litt mer an på... Alt ettersom hva man liker av musikk. Veldig mye forskjellig. Live får du se hvor utrolig dyktig han faktisk er. Helt egen stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen sanger av Jeff Beck og liker dem, absolutt en veldig god gitarist.

Vet ikke helt om han skulle det' date=' men han var visstnok aktuell i Rolling Stones og Led Zeppelins. Droppet det siden han ville drive på egen hånd. Sær fyr!

[/quote']

Skjønner ikke helt hvordan Beck skulle ha noe i Zeppelin å gjøre. En krangel mellom Page og Beck førte jo til slutt til at The Yardbirds ble oppløst, og at Page startet Zeppelin. Kan ikke tro at de ville spille igjen så fort eller at Page ville jobbe med en ekstra gitarist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest og hørt at Page anbefalte Beck til Led Zeppelin. Han var med en stund og droppet ut midt under en turne fordi han var sær, eller noe slikt. Da kom Page inn i bildet. Mener at Beck og Zeppelin er safere enn Beck og Rolling Stones. Det med Stones har jeg bare hørt en gang. Er ikke helt sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest og hørt at Page anbefalte Beck til Led Zeppelin. Han var med en stund og droppet ut midt under en turne fordi han var sær' date=' eller noe slikt. Da kom Page inn i bildet. Mener at Beck og Zeppelin er safere enn Beck og Rolling Stones. Det med Stones har jeg bare hørt en gang. Er ikke helt sikker...[/quote']

Page anbefalte definitivt ikke Beck til Zeppelin. Han anbefalte derimot Beck som sin etterfølger i Yardbirds.

Var det slik det var altså...

Men jeg mener at han var aktuell i Zeppelin også... (?) Noen gode gamle gitarduder sa han forsvant midt under noe viktig. Ville ikke være med lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest og hørt at Page anbefalte Beck til Led Zeppelin. Han var med en stund og droppet ut midt under en turne fordi han var sær' date=' eller noe slikt. Da kom Page inn i bildet. Mener at Beck og Zeppelin er safere enn Beck og Rolling Stones. Det med Stones har jeg bare hørt en gang. Er ikke helt sikker...[/quote']

Page anbefalte definitivt ikke Beck til Zeppelin. Han anbefalte derimot Beck som sin etterfølger i Yardbirds.

Var det slik det var altså...

Men jeg mener at han var aktuell i Zeppelin også... (?) Noen gode gamle gitarduder sa han forsvant midt under noe viktig. Ville ikke være med lenger.

Nope .... litt Zeppelin historie kreves her ......

Jeff Beck spilte i "The Yardbirds"

Jimmy Page og John Paul Jones var sporadisk med som studiomusikere i The Yardbirds, Page ble etterhvert fullverdig medlem.

Page og Beck spilte da sammen i Yardbirds.

Beck droppet deretter ut og gikk solo (etter eget ønske)

Deretter ble Yardbirds oppløst og Jimmy Page fikk beholde navnet, han fikk da med seg John Paul Jones, JPJ hadde hørt om en soul/blues sanger som var helt rå på vokal, JPJ og JP sjekket ut fyr'n og spurte om han ville bli med i bandet.

Han sa ja på et vilkår, og det var at han ville ha med Trommisen i husbandet han spilte i.

Slik ble Robert Plant og John Bonham med .....

De startet under navnet "The New Yardbirds" og turnerte europa rundt før de gikk i studio, de besøkte til og med Norge 2 ganger med det navnet.

De spilte inn plate , men rett før utgivelsen fant de på å skifte navn til Led Zeppelin !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..... ikke for å krangle her, men da må du lese første kapittel om igjen ;)

March 1967

John Bonham and Robert Plant begin playing together in the Band of Joy.

August 1968

Jimmy Page asks Robert Plant to sing with the New Yardbirds.

September 1968

The New Yardbirds rehearse with Jimmy Page on guitar, Robert Plant singing vocals, John Paul Jones on bass, and John Bonham on drums.

September 14, 1968

The New Yardbirds debut show in Copenhagen, Denmark.

October 1968

The debut album Led Zeppelin was recorded at Olympic Studios in Barnes, London.

October 17, 1968

First appearance under the name Led Zeppelin, at Surrey University.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.... sorry hatomte ... men jeg bare må fortsette .....

Beck left leaving Page and new manager Peter Grant increasingly in control of the band. After a dismal tour of the US and the Little Games album where producer Mickie Most had attempted to turn the Yardbirds into a "commercial" outfit, only Page and Grant remained. Jimmy Page had started to develop ideas about what he should be doing in music. He recruited Jean Paul Jones who was looking to move out of sessions into a band. From the Midlands came former Band of Joy members Robert Plant and John Bonham. This was the New Yardbirds although they soon changed their name to one suggested by Keith Moon. "You'll go down like a lead Zeppelin," he is supposed to have said, or words to that effect.

After the tour that comprised Yardbirds and blues standards, the band went into the studio to work on some original and non-original material for the first album, the imaginatively-named Led Zeppelin

kilde: Hammer of the Gods, the Led Zeppelin Story by Stephen Lewis

besitter desverre hele Yardbirds og Zeppelin samlingen ... inklusive alt de har gjort hver for seg ..... + en god del bøker .. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okidoki ..... slo opp i biografien om Peter Grant .....

Peter Grant, the man who Led Zeppelin

Navnet Lead Zeppelin ble funnet på av Keith Moon og John Entwistle !

Peter Grant forandret det til Led Zeppelin på grunn av missforståelser ved uttale av navnet !

Bandet het The New Yardbirds men ble til Led Zeppelin rett før plateutgivelse.

Navnetbyttet ble ikke særlig godt mottatt og for å få spillejobber som Led Zeppelin ble det under navnet "Led Zeppelin" skrevet "Ex-Yardbirds" på konsertplakatene for å få folk til konsertene !!

så Zeppelin het aldri Ex-Yardbirds, men navnet frekventerer på konsertplakater !

hehe..... Sorry Hugo hvis vi messa opp Jeff Beck tråden din !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.... vel ...

En video det er verdt å prøve å få fatt i ang. både Beck og Page

The A.R.M.S Concert 1983

Jeff Beck, Jimmy Page, James Hooker, Ronnie Lane, Steve Winwood

SYNOPSIS

fra cover

In 1983, to help raise money to find a cure for Multiple Sclerosis, British rock performers got together in honor of Ronnie Lane, for a benefit concert at the Royal Albert Hall in London. It was later edited, and aired on MTV in 1986.

Filmed at the Royal Albert Hall in London, England 1983.

A.R.M.S. er et akronym for Action for Research into Multiple Sclerosis.

Track list:

"Everybody Oughta Make a Change"

"Rita Mae"

"Lay Down Sally"

"Rambling on My Mind/Have You Ever Loved a Woman"

"Cocaine"

"Tulsa Time"

"Goodnight Irene"

"Layla"

"Road Runner"

"Take Me to the River"

"Gimme Some Lovin'"

"Slowdown Sundown"

"Road Runner"

"Star Cycle"

"Pump (The Pump)"

"Led Boots (Intro only)"

"Goodbye Pork Pie Hat"

"Hi Ho Silver Lining"

"Whose to Blame"

"City Sirens"

"Stairway to Heaven"

"Man Smart, Woman Smarter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.