Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egne låter


Anbefalte innlegg

Alle kan jo ikke registrere verkene på TONO, vistnåkk. les dette:

Søker må ha minst ett originalskrevet verk eller godkjent arrangement som er:

a) Fremført på offentlig konsert, eller

B) Fremført på radio/TV, eller

c) Innspilt på CD/DVD etc. utgitt av plateselskap for distribusjon og salg i den almene handel

Medlemskap kan ikke inngås på grunnlag av egne utgivelser.

--tono--

http://www.tono.no/Andre+sider/Hurtigmeny/Bli+medlem

Noe som betyr at en hver person som har fremført sangen sin på en åpen konsert, kan bli medlem i TONO, noe jeg tror de aller fleste et evt. medlemskap er aktuelt for, har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det fortsatt var noen tvil, låta vil være beskyttet av åndsverkloven selv om den ikke er registrert hos TONO, og kan bare brukes etter de tillatelser opphavsmannen gir. Det er fortsatt ikke lovlig å "knabbe" låta selv om den ikke er registrert hos TONO. Fordelene å registrere med TONO er at de kan håndtere royalities(kompensasjon) hvis noen som er registrert med Tono ønsker å benytte seg av låta til noe, en lar TONO forvalte den okonomiske delen av opphavsretten. (Tror jeg fikk det rett.) Det er vist ikke en sikring på at du er opphavsmannen i følge spørsmå og svar på TONO sine hjemmesider. Når du registreres med TONO gir du dog TONO en del rettigheter også, som også kan være negativt, og det er mulig jeg tar feil, men tror også TONO skal ha visse andeler av inntektene.

Eventuelt kan en gå en heilt annen vei, og f.eks legge ut låta under Creative commons, og la folk bruke låta ikkekommersielt med betingelser, som er noe som blir mer og mer populært for tida. (Ta en kikk her hvis du tror det er bare småtasser som tar opp på soverommet som gjør det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om det er "bare" å registrere sangene sine hos TONO. For som det blir sagt her så må enten sangene ha vært fremført live eller innspilt på utgitt plate.

Ved fremført live er jeg litt usikker på om man må ha hatt en registrert spilleliste, noe som egentlig skal bli gjort av alle som driver plassen man spiller på, men som ikke alltid blir gjort, som blir registrert hos TONO eller om det bare er å oppføre at her har man spilt den og den datoen. Kanskje noen som har svar på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at hvis jeg har gitt ut CD, spilt live eller lagd demo av en sang så har jeg opphavsrett siden datoen for liveopptreden, CD og demoutgivelsen vil være før noen andre som stjeler sangen min for deres fordel? Er litt usikker, men er ikke fan av å gi visse rettigheter til en organisasjon som passer på opphavsretten og ordner med økonomien hvis det blir spilt kommersiellt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.