Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rytmegitar


sasu

Anbefalte innlegg

Mulig jeg skal prøvespille for et band, i håp om å få være med. Det de er ute etter er en rytme gitarist, og jeg lurer derfor på hva dette innebærer, de viktigste punktene. Lurer også på om det er noen gode ting å øve på for å bedre seg som rytmegitarist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rytmegitarists hovedoppgave er i mine øyne - tross navnet - å sammen med bassisten, og evt. andre, være ansvarlig for hvilke akkorder som blir fremhevet og skapt. Videre vil en rytmegitarist få i oppgave å skape rytmemønstre. Han er på disse måter med på å skape grunnmuren i et stykke, og er vanligvis mye viktigere enn personen som drar soloer hele tiden - selv om det i utgangspunktet kan virke motsatt. La deg derfor ikke bli avmoralisert av andres fordommer mot din fantastiske rolle i ensembelet; ta kontrollen, bli sjef, legg kuskus på lead-gitaristens ego og bli musikkteoretisk overlegen før du stikker av til et forum for å klage over hvilken salat du har tråkket i.

"Spøk" til side: For å gi deg råd om hvordan du kan bli en god rytme-gitarist, må vi nesten vite hvillken sjanger det er snakk om. Jeg går foreløpig ut i fra at det er klassisk rock det er snakk om. Her møter du ved første øyekast stort sett "powerchords;" slike "djevelgrep" som er så populære for tida. Jeg går også ut i fra at du kjenner til disse. Videre vil du dog før eller siden støte på det å måtte gjenskape mer avanserte akkorder, som dur-, moll-, sus-, septim- og i verste fall none-akkorder. Dette enten på fingerbrettet, eller teoretisk oppe i hodet. Se her for en fantastisk innføring, som holder i massevis til denne sjangeren.

I første omgang ville jeg fokusert på dette. Hvordan du skal holde rytmen - da ikke nødvendigvis takta - kommer av seg selv.

Endret av -MB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rytmegitarist vil ikke uten videre si at du kun skal spille akkorder. Dersom du høre på samspillet til Keith Richards og Ron Wood vil du høre at de skifter på. Det samme finner du hos gamle Lynyrd Skynyrd. Rytmespillet består av en stor del fill ins og riffs, gjerne riffs med forenkla akkorder. Det er snakk om å utfylle hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rytmegitarist vil ikke uten videre si at du kun skal spille akkorder. Dersom du høre pÃ¥ samspillet til Keith Richards og Ron Wood vil du høre at de skifter pÃ¥. Det samme finner du hos gamle Lynyrd Skynyrd. Rytmespillet bestÃ¥r av en stor del fill ins og riffs, gjerne riffs med forenkla akkorder. Det er snakk om Ã¥ utfylle hverandre.

The ancient art of weaving. ;)

I et prog-rock/metal band vil det vel heller ikke være mye "tradisjonell" rytme-gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.