Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass vs Gitar


Mr.Bungle

Anbefalte innlegg

Ok .... da lager vi en tråd om dette !!!!

quoter et innlegg fra en annen tråd her

Jeg tviler veldig sterkt på at en gjennomsnittlig god bassist kan håndtere en gitar like bra som en gjennomsnittlig gitarist kan håndtere en bass.

hrmf..... :lol:

Påstand 1. Det er veldig veldig FÅ gitarister som begynner den instrumentale karriære med BASS !!

Påstand 2. Det er veldig MANGE bassister som begynner den instrumentale karriære med GITAR !!

..... en gjennomsnittlig god Bassist lager/skriver låter med gitar i hendene .... tror ikke en gitarist lager låter med bass i hendene ??

Derfor er jeg TOTALT uenig i konklusjonen din Goggen !!

tvert imot !!

Denne tråden skal få gå uten sterk sensur, MEN ..... det legger ikke opp til at vi skal slenge dritt ...... prøv å argumentere seriøst !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se på han Roger waters i Pink Floyd' date=' han spilte bass i Pink Floyd før? Og han lagde mange låtar med Gitar' date=' men han spilte bass.. Eller tar jeg feil Bungle? [/quote'']

Riffet på Money (tidenes bassriff?) er vel laget på akustisk gitar hvis jeg ikke tar riv ruskende feil.

Bare for å få avklart dette:

Roger Waters startet som gitarist, men gikk over til rollen som bassist da Syd Barret kom inn og var bedre på gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepps ...

derfor mener jeg at en gjennomsnittlig god bassist håndterer en gitar bedre enn en gjenommsnittlig god gitarist håndterer en Bass .....

derfor???

Jeg vil ikke si at mitt innlegg talte din sak. Utdyp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo umulig å diskutere slike ting. Alt kommer av hvilken forståelse du har for noter/toner evnt hvor kjent du er med din bass/gitar. Og dette vil jo være individuellt for hver enkelt som bytter mellom de to instrumentene. Noen takler det bedre enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepps ...

derfor mener jeg at en gjennomsnittlig god bassist håndterer en gitar bedre enn en gjenommsnittlig god gitarist håndterer en Bass .....

derfor???

Jeg vil ikke si at mitt innlegg talte din sak. Utdyp!

hehe... les påstand 2 !

så skriver du at Waters startet med gitar !

så skriver jeg Jepps ..... ! ... var det også uklart ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo umulig å diskutere slike ting. Alt kommer av hvilken forståelse du har for noter/toner evnt hvor kjent du er med din bass/gitar. Og dette vil jo være individuellt for hver enkelt som bytter mellom de to instrumentene. Noen takler det bedre enn andre.

joda..... selvfølgelig ....

MEN .... vi snakker gjennomsnitt gjør vi ikke ?

må da kunne lage litt furore rundt det spørsmålet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, selvsagt. La meg nå bringe mere furore til spørsmålet.

Du mener da selvsagt UTEN plekter på bassist-siden? Det tror jeg nemlig har mye å si. Det er ikke akkurat bare å begynne å plukke på bassen slik du evnt har plukket på gitaren og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta med en ting til når det gjelder Pink Floyd. Når det kom til vanskelige bassoloer, bassganger etc. tok David Gilmour over bassen. Eks. Hey You og One of These Days.

Men nå snakker jeg jo bare om Roger Waters. Han behøver jo ikke være så veldig teknisk av seg :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepps ...

derfor mener jeg at en gjennomsnittlig god bassist håndterer en gitar bedre enn en gjenommsnittlig god gitarist håndterer en Bass .....

Helt enig... Jeg har sett det selv, og har fått mere erfaring med det etter tid å stunder... Gitarister som plukker opp en bass spiller så dårlig pga overspilling... og de tror at de er verdensmester pga at de er gjennomsnittlig god på gitar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke si at de spiller dårlig på grunn av overspilling. For en person som liker det du kaller overspilling, vil denne gjennomsnitts gitaristen være mye bedre på bass enn en bassist som ikke overspiller.

For bassistene:

Rent generelt er det tyngre å spille bass, forutsatt at man spiller det samme på bass og gitar. Tykkere strenger er tyngre å spille på. Det du klarer på bass klarer du også på gitar. Ofte horisontalt fingerspill, en bassist er kjappere med det enn en gitarist vil være på bass.

For gitaristene:

Mange strenger spilles på samtidig, krever litt annen koordinasjon enn bass da venstre hånd må treffe flere strenger samtidig, ikke bare en. En gitar er oppbygd mindre logisk, ikke stemt i kvartoppbygging hele veien. Vertikalt fingerspill, som bassister ikke liker så godt. Spilling med plekter og fingre samtidig er uvanlig på bass, men vanlig på gitar.

En viktig opplysning på tampen. Det er jo en grunn til at skikkelig rockemusikk har gitarsoloer. Lagt merke til at mange bassister også synger? Ja, jeg vet at det er flere gitarister som synger, men det er flere gitarister generelt. For å gjøre ferdig linjen. Ikke noe nedsettende sagt om noe(n), men i Dissimilis spiller de med Downs syndrom bass, mens gitar ofte spilles av en assistent. Jeg lurer på hvorfor... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er lettere å bli god på bass etter å ha spilt gitar en stund, men jeg har ikke særlig stor tro på at en gitarist som har spilt gitar veldig lenge, spilt en del soloer, og fått publikum til å juble av hans gitar ferdigheter, vil klare å spille like bra bass som en erfaren bassist, nettopp fordi han ikke får imponert publikum på samme måte som han er vant til.

Og da tror jeg ikke vil han vil spille med samme sjel og innlevelse som en dyktig bassist ville gjort, fordi bassisten vet at publikum bare skal føle vibrasjonene, ikke høre soloer osv....

Men rent generelt vil jeg tro det er likt, en bassist har vanskelig for å bytte fra å bruke fingrer til plekter, og motsatt, pluss at en bassist må flytte fingrene mer, eller bruke en og en streng om gangen, det kan være uvant for gitaristen...

Min mening er at det vil bli noenlunde jevnt, for det er uvant for begge, MEN, så tror jeg en gitarist vil være bedre på bass enn bassisten på gitar, hvis gitaristen får bruke plekter. Det er hvertfall sånn med meg, når jeg og kompisene mine byttelåner, jeg låner bassen, og de låner gitaren, så er jeg bedre på bass enn de er på gitar, hvis jeg får bruke plekter...

Det var litt vanskelig å forklare, håper dere skjønner hva jeg mener, gjerne diskuter det med meg, men det er som sagt bare en mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi snakker komp et øyeblikk (for det er vel det som er viktigst når vi prater om gjennomsnittlig):

Min erfaring er at det er vanskeligere for en nybegynner å plassere fingrene og å få en fin strummingrytme når det gjelder akkorder på gitar. Å få dette til å gli og låte avslappet tar en stund å trene opp. Å kompe enkelt på bass må jeg vel kunne si er lettere ettersom det bare er enkelttoner (og rytmefølelse selvfølgelig). Blir jo av mange regnet som snarveien til å spille i et band å begynne med bass. Nå snakker jeg ikke om bass på et høyt nivå, for det vet jeg er veldig avansert, men som komp. Kompet er nok noen hakk vanskeligere på gitar vil jeg si.

Nå kan man selvfølgelig si at vi ikke snakker om nybegynnere her. Men er det like lett for en bassist å gå over på gitarakkorder (og alt det innebærer) som for en gitarist å spille enkelttoner?

Når jeg først er i gang.

Hvis jeg beveger meg inn på det elektriske området... Hvis vi snakker om el-bass og el-gitar. Lyden i de to instrumentene er jo svært viktig. Hva er vanskeligst? Å få god lyd på bass? Eller å få god lyd på gitar? Ev. den lyden du vil ha med tanke på distortion, overdrive, effekter osv.

Jeg har hørt folk si at 1/3 av el-gitarspillinga er å håndtere lyden (1/3 er hva du gjør med fingra osv.). Har aldri hørt noen si det om bass...

Men en ting bør nevnes til slutt. Å få tak i en stødig og god bassist, det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.