Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass vs Gitar


Mr.Bungle

Anbefalte innlegg

Vel, kan vel prate litt fra egen erfaring. Har ikke hatt de største problemene med å spille bass, etter å spilt gitar i en stund. Får til å kompe til akkorder sånn passe, og spille lette bassganger. Men skal jeg lage noe selv/improvisere, så faller jeg helt ut. Fordi jeg skal følge med på hva som skjer med resten av bandet, finne på noe å spille, og samtidig holde takta.

Kan vel også nevne at vi var 2 gitarister og en trommis til å begynne med i bandet mitt. Jeg skjønner ikke hvordan vi greide oss. Det blir ikke noe fres uten en bassist. For der er gitaren temmelig underlegen, når det gjelder å holde rytmen, trykket og feelingen i en sang oppe.

Offtopic:

Syd Barrett var med fra starten av Pink Floyd. Roger var aldri "ren" gitarist i PF. Han spiller gitar på "Mother" og "Pigs on the Wing 1/2", og "Money" ble skrevet på en kassegitar, men han har da aldri vært noen lead gitarist. Han er heller ikke noe teknisk vidunder på bass, og har tilogmed spilt playback på noen konserter.

Forøvrig har alle unntatt Nick Mason byttet på instrumenter. Waters og Gilmour har gjort mye synth-arbeid, Gilmour har spilt bass, Waters gitar, osv...

Hugo, jeg tror du tar temmelig feil, ang. vanskelige bassganger. One of These Days er spilt av Waters, og Hey You tviler jeg sterkt på at er spilt av Dave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Offtopic:

Syd Barrett var med fra starten av Pink Floyd. Roger var aldri "ren" gitarist i PF. Han spiller gitar på "Mother" og "Pigs on the Wing 1/2"' date=' og "Money" ble skrevet på en kassegitar, men han har da aldri vært noen lead gitarist. Han er heller ikke noe teknisk vidunder på bass, og har tilogmed spilt playback på noen konserter.

Forøvrig har alle unntatt Nick Mason byttet på instrumenter. Waters og Gilmour har gjort mye synth-arbeid, Gilmour har spilt bass, Waters gitar, osv...

Hugo, jeg tror du tar temmelig feil, ang. vanskelige bassganger. One of These Days er spilt av Waters, og Hey You tviler jeg sterkt på at er spilt av Dave.[/quote']

Som Pink Floyd-fan tror jeg du må gjøre hjemmeleksa di litt bedre.

Fretlessoloen på Hey You er spilt av David Gilmour. Dette står klart og tydelig på deres siste utgivelse Echoes (har du ikke albumet?). Da er det ikke mulig å tvile.

Det står også i samme album at One of These Days er "double tracked basses Roger Waters and David Gilmour". Da trakk jeg den konklusjonen at Gilmour var mest fremtredende på den bassgangen siden han står først på komposisjonslista (Gilmour, Mason, Waters and Wright). Dette kan selvfølgelig være helt feil. Skal beklage så meget hvis det er tilfellet.

I en blekke jeg har med mange intervjuer av Pink Floyd-gutta (navn: Pink Floyd. A visual documentary by Miles. 21st anniversary edition) kommer det med Roger Waters på gitar frem. Nå snakker vi om 1965.

Før Syd Barett kom inn i bildet dannet Waters sammen med Wright (Rhythm guitar), Mason (drums), Clive Metcalf (bass) og Keith Noble og Juliette Gale (singers) "the Abdabs" (sometimes known as the Architectural Abdabs, othertimes as the Screaming Abdabs). Her står det da Roger Waters (lead guitar). Etter hvert kom Syd Barret og Bob Close inn etter at the Abdabs ble oppløst og de dannet Pink Floyd (som du vet et navn Barret fant på).

Siterer Roger Waters:

"With the advent of Bob Close we actually had someone who could play an instrument. It was really then we did the shuffle job of who played what. I was demoted from lead guitar to rhythm guitar and finally bass. There was always this frightful fear that I could land up as the drummer..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart vanskeligere å lære seg "nybegynnerkomp" på gitar enn det er på bass. Hvis vi er på et enkelt popstadium så vil de fleste erfarne gitarister ganske enkelt kunne kompe på bass som en nødløsning. Det vil selvsagt ikke låte så bra som hvis en erfaren bassist gjør det samme. På langt nær. Men det vil kunne funke. En bassist som aldri har tatt i en gitar, derimot, vil ikke ha sjans til det samme! Enkelt og greit.

Allikevel er det selvsagt like vanskelig å bli god på de to instrumentene....For utviklingsmulighetene er akkurat jo akkurat like store! Derfor synes jeg denne diskusjonen er så tåpelig...Men dog morsom:D Jeg spiller selv mye gitar, og lærte meg det litt før bass. Personlig synes jeg det er lettere å få til litt flashy stash på gitar enn på bass. Og med det mener jeg sånt folk blir imponert av....En times plekterøving om dagen i et par måneder og du kan få til ganske mye som en intetanende vil synes er dritkult! Jeg har bare spilt plekter i noen måneder, og begynner å få det til ganske allright synes jeg nå selv. Men det betyr selvsagt ikke at det er lettere å spille vanskelige ting på gitar enn bass:D Det har bare med folks oppfattelse av det du spiller å gjøre...

Når det gjelder det med lyd: Jeg kan forsikre dere alle om at en bassists karriere er en eneste lang søken etter den perfekte basslyd...Så der er vi nok ikke så veldig forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å snakke utifra personlige erfaringer som er stikk motsatt av bungles lille tese:

for 5,5 år siden begynte jeg å spille bass, etter nøyaktig to uker dro jeg lady madonne av beatles uten problemer. Et halvt år senere fikk jeg den røde stratten min, og den sommeren klarte jeg endelig å få skikkelig kontroll over noe så elementært som barre-grep. Så det tar lengre tid å lære seg gitar, teknisk sett.

Men, en gitarist som shar spilt i 30 år er nok mer teknisk på bassen en en som har spilt bass i ti år, men han som har spilt i ti år, har spilt bass i de åra, og han andre har spilt gitar. Når du ser en skikkelig god bassist, er det ikke pga det tekniske, men pga. innlevelse, dynamikk og noe helt annet enn gitaristen, som kun skal spille, stort sett. Det er vanskeligere å lære seg å spille gitar i starten, men jeg tror det er vanskeligere å bli en dyktig bassist en en dyktig gitarist, faktisk. Enkelt og greit fordi det går mer på ffeeling enn hvorvidt du har lite å gjøre på fritiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er sterkt uenig i det du skriver om at en som har spilt gitar i 30 år er bedre teknisk enn en som har spilt bass i 10 år....Det er ganske enkelt feil, med mindre den gitaristen har øvd bass de 30 åra i tillegg til gitar. Jeg har en kamerat som spiller usannsynlig fort på gitar om han vil, men jeg griser ham fortsatt på bass om....Og jeg er ikke spesielt god på bass og han ikke heller spesielt dårlig. Rent bortsett fra det, synes jeg du har mange fine poenger. Men det spørs hva slags musikk man spiller....Innenfor Rock trenger man egentlig ikke teknikk, men i jazz er det veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ta teknikk seriøst på bass, må man begynne på scratch igjenn selv om man har spillt gitar. I hvert fall på høyre hånda.

Jeg begynte å spille bass på samme tid som broren min begynte å spille gitar. Jeg har elendig teknikk på gitar - broren min har elendig teknikk på bass :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei folkens... har vært bortreist noen dager. Ble vist ganske mye prat rundt dette. Det var ikke meningen å snakke nedsettende om bassister Mr. Bungle, men etter å ha lest gjennom kommentarene her tror jeg at jeg fremdeles står ved det jeg sa. (Men ølet er på meg den 20/6 Bungle hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe .... morsomme vinklinger på noen av innlegga

Enig at det er vanskligere å lære seg å spille gitar som nybegynner.

Men som Gnome sier, garantert vanskligere å bli teknisk god på bass fordi:

Bass er et tyngre instrument å spille på

Feeling, dynamikk

en gitarist skjuler tonene bak effekter og kan kompensere mangel på riktig teknikk, en bassist er totalt avhengig av å spille riktig teknisk for at det skal låte fint og riktig.

Ellers så holder jeg meg til påstanden min, En gjennomsnittlig bassist fikser gitaren bedre enn vis versa .........

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
jepps ...  

derfor mener jeg at en gjennomsnittlig god bassist håndterer en gitar bedre enn en gjenommsnittlig god gitarist håndterer en Bass .....

Så klarer en bassist disse her kjappe soloene?

Tror ikke det... Kanskje men tror ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vesentlig moment er jo at Gitar har 6 strenger (som regel) og bass har 4 eller 5 strenger ++ alt etter som...

mens Gitarister kan som regel bassnoten i grepene sine er det lettere for en gitarist å spille det "grunnleggende" innen bass...

Det er hvertfall det jeg har oppfattet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepps ...  

derfor mener jeg at en gjennomsnittlig god bassist håndterer en gitar bedre enn en gjenommsnittlig god gitarist håndterer en Bass .....

Så klarer en bassist disse her kjappe soloene?

Tror ikke det... Kanskje men tror ikke det...

HALLO !!

Les gjennomsnittlig da mann

vi snakker ikke Stevie Vai eller Michael Batio her :lol:

Det er ikke så vanskelig å spille kjapt på bass da serru ..... hehe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.