Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har mest å si for bra gitarlyd?


Anbefalte innlegg

Det har du helt rett i, men det blir jo da subjektivt hvilken "EQ-setting" man foretrekker. I de aller fleste kabinetter eller komboer blir det vel levert "greie" elementer. Sett bort i fra de aller billigste. I de eller fleste vil men vel også oppleve en forandring ved bytte til dyrere elementer, men om den er veldig stor?

Poenget er ikke om forskjellen er stor mellom dyre og billige elementer; det er utrolig store forskjeller mellom gode elementer også. Det er som du sier, subjektivt, men forskjellen er mye større enn de fleste tror. Jeg mener at kabinettet er like viktig for lyden som forsterkeren. Gitaren har mye mindre betydning for lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Et godt ekspempel er Celestion Greenbacks som opprinnelig var både 20, 25 og 30watts versoner på 60-tallet.

I dag blir G12M 25w og G12H 30w utgitt i Heritage seien til Celestion.

Dette er to veldig forskjellige høytalere. Følsomheten til en G12H er 100dB, mens en G12M er på 96dB.

Det er mer enn forskjellen på en 50w og en 100w amp.

Dessuten låter de forskjellig. G12H har en lyd mer fokusert i den høye mellomtonen, og vrenger tidligere.

G12H har mer fyldig bunn, og brekker opp senere.

Å sammenlikne en G12T-75 med en G12M har ikke bare med høytalernes lyd å gjøre,

men med om man ønsker å ha med en høytaler som brekker i gitarlyden.

På en 50w amp vil to G12M gi en typisk vintage lyd hvor høytalerne brekker opp.

Med to G12T-75 vil ikke det være noen del av gitarlyden, men man vil få mye klarere bunn.

En gammal Vox AC30 måler ca. 35w. Den var bestykket med to Vox Blue Alnico på 15watt hver.

En helt vesentlig del av lyden er da lyden av høytalerne som forvrenger,

og en gammal Vox på full guffe låter tøft!!

Forvrengning i preamprør + forvrengning i utgangsrør + forvrengning i høytalere = bra gitarlyd for meg.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til eksempel:

Jeg hadde et meget bra kabinett med Eminence elementer, type Swamp Thang. Lyden var høy og trøkket vanvittig, men jeg følte jeg manglet noe i forhold til lyden jeg "hadde i hodet".

Så jeg kjøpte meg ny amp. Det ble bedre, men jeg var fortsatt ikke helt i mål. Så fikk jeg ved en "tilfeldighet" A/B-teste kabinettet mitt med Orange 412-kabinettet til en kompis, som hadde V30-elementer. Det var så SINNSYK forskjell i lyden, og jeg merket med en gang at gitarlyden min tok et kraftig byks i retning "rett lyd". Bestemte meg derfor sporenstreks for å skifte kabinett, og har nå nevnte Orange 412 med V30.

Før jul skiftet jeg ut to av elementene med G12H, som et rent eksperiment. Det ble positivt resultat, og forskjellen ble større en jeg hadde trodd (dog til det bedre). Jeg har som en test mikket opp ett av hvert element i kabinettet som en test, og kjørt det til to ulike spor i DAWen. På den måten kan jeg lytte på forskjellen i G12H kontra V30. Jeg liker lyden best når jeg mikser hvert spor 50/50, som for meg bekrefter at G12H+V30 er en ypperlig kombo til min lyd.

Poeng: Av alt jeg har brukt penger på de siste årene (og det er ikke lite), så har pengene brukt på kabinett og høyttalere hatt mest og si, og gitt meg best resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølgen fra viktig til mindre viktig tror jeg er: høytalere, forsterker, gitar.

For å forenkle diskusjonen noe tror jeg ikke det er lurt å blande inn effekter og annet her.

Skal vi prøve å la diskusjonen handle om gitar, røramp og høytalere?

Hvis man legger disse kriteriene til grunn, betviler jeg ikke at rekkefølgen på "regnestykket" blir riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel :

Jeg har en Les Paul med PAF humbuckere og en Marshall, jeg ønsker meg noe som ligner på clean lyden til Eric Johnson.. Jeg kan skifte høyttaler elementer til jeg har prøvd alt mellom himmel og jord, men låter det slik det skal ? Neppe..

Gitarens egenlyd (og din evne til å spille på den) er den primære og viktigste delen av lyden du får ut av en hvilken som helst høyttaler. Legger du til masse gain og vreng er selvsagt saken en helt annen. Man kan knapt skille en Tele fra en LP med "metal" effekter..

Men ønsker du deg lyden av en akustisk stålstrenger og har en Bass så hjelper det ikke hva du plugger den inn i og hvilket høyttaler element forsterkeren har - altså igjen : Gitaren med tilhørende utøver er selve kilden til hva som videreforedles og dermed den viktigste brikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel :

Jeg har en Les Paul med PAF humbuckere og en Marshall, jeg ønsker meg noe som ligner på clean lyden til Eric Johnson.. Jeg kan skifte høyttaler elementer til jeg har prøvd alt mellom himmel og jord, men låter det slik det skal ? Neppe..

Gitarens egenlyd (og din evne til å spille på den) er den primære og viktigste delen av lyden du får ut av en hvilken som helst høyttaler. Legger du til masse gain og vreng er selvsagt saken en helt annen. Man kan knapt skille en Tele fra en LP med "metal" effekter..

Men ønsker du deg lyden av en akustisk stålstrenger og har en Bass så hjelper det ikke hva du plugger den inn i og hvilket høyttaler element forsterkeren har - altså igjen : Gitaren med tilhørende utøver er selve kilden til hva som videreforedles og dermed den viktigste brikken.

Hvis man spiller elgitar er instrumentet summen av gitaren+ampen+høytalerne+diverse kabler, effekter o.s.v.

Forstår egentlig ikke eksemplet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte tidligere i tråden er "Bra gitarlyd" et spørsmål om å møte/oppnå et ideal som oftest.

Jeg mener bare helt enkelt å påstå det faktum at gitarens egenlyd som oftest er det mest essensielle for å oppnå et spesifikt sluttresultat.

Hvis du allerede er i "ballparken" har du jo i utgangspunktet fjernet de viktigste variablene og dermed er en vurdering av viktigheten av det ene eller andre umulig å fastslå på generelt nivå.

Det skulle vel være rimelig logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel :

Jeg har en Les Paul med PAF humbuckere og en Marshall, jeg ønsker meg noe som ligner på clean lyden til Eric Johnson.. Jeg kan skifte høyttaler elementer til jeg har prøvd alt mellom himmel og jord, men låter det slik det skal ? Neppe..

Gitarens egenlyd (og din evne til å spille på den) er den primære og viktigste delen av lyden du får ut av en hvilken som helst høyttaler. Legger du til masse gain og vreng er selvsagt saken en helt annen. Man kan knapt skille en Tele fra en LP med "metal" effekter..

Men ønsker du deg lyden av en akustisk stålstrenger og har en Bass så hjelper det ikke hva du plugger den inn i og hvilket høyttaler element forsterkeren har - altså igjen : Gitaren med tilhørende utøver er selve kilden til hva som videreforedles og dermed den viktigste brikken.

Men da beveger du deg utenfor kriteriene som ble satt igjen? Alle skjønner jo at du ikke får lyden av en akustisk ut av en bass. Men er enig med deg at du får veldig forskjellig lyd ut av en single-coil type gitar enn en humbucker type, sett at man ikke overøser lyden med gain. Det er såpass mange variabler her at en vitenskapelig fasit er helt umulig å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da beveger du deg utenfor kriteriene som ble satt igjen? Alle skjønner jo at du ikke fÃ¥r lyden av en akustisk ut av en bass. Men er enig med deg at du fÃ¥r veldig forskjellig lyd ut av en single-coil type gitar enn en humbucker type, sett at man ikke overøser lyden med gain. Det er sÃ¥pass mange variabler her at en vitenskapelig fasit er helt umulig Ã¥ gi.

Mulig jeg gjør meg vanskelig nå, men jeg trodde gitar, forsterker og element var de tre kriteriene ? Og da kommer liksom gitaren på en absolutt førsteplass i min rangering, i og med at den danner grunnlaget for hva som kommer ut av forsterker og høyttaler. Snakker vi noelunde ren lyd, så er gitarens egenlyd det mest essensielle for å oppnå klassiske lyd idealer i form av f.eks "typisk" strat, tele eller LP lyd i alle fall.

Men det er mulig jeg er litt på sidelinja nå og ikke skjønner trådstarters intensjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje ikke helt relevant, siden det er snakk om et ganske dramatisk bytte av høyttalere....

Kort fortalt Marshall MG30DFX puttet inn i en JMP kasse med 2x12 elementer..

Og en kort konklusjon er at MG'en ble forvandlet til noe helt annet, og nesten rått, enn utgangspunktet!

Kan leses her: http://forum.gitarnorge.no/En-ganske-raa-M...&hl=mg30dfx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte tidligere i tråden er "Bra gitarlyd" et spørsmål om å møte/oppnå et ideal som oftest.

Jeg trodde diskusjonen var forbi det subjektive "bra gitarlyd" nivået nå,

og at vi diskuterte hva som som har mest betydning for lyden i signalkjeden for en elgitar.

Som kjent er typisk Marshall-lyd først og fremst forskjellen på et lukket 4x12 kabinett med Celestion,

og en åpen 4x10 combo med Jensen, som Fender Bassman hadde. Ellers er ampene nesten identiske.

Og jeg tror at typisk Marshall lyd er veldig gjenkjennelig både med Strat og LP.

F.eks. Hendrix, Blackmore, Clapton, Page, Beck, EVH, ................

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.