Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har mest å si for bra gitarlyd?


Anbefalte innlegg

Selv skal jeg gå til innskaffelse av V30 kabinett fordi jeg personlig synes det låter fetest, ogjeg er helt enig at høytalerene har mye å si, men viktigere enn toppen? Hmm, ville likt å høre en Behringer topp på Rectifier topp mot en Rectifiertopp på et Behringer kabinett.

Endret av minigrill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er noen som stadig bytter høytalere i små 1x12 comboer. Det er utrolig forskjellig lyd det går å

få ut av samme amp med forskjellige høytalere.

Jeg skal bytte en 12" El. Harmonix med en Heritage G12H i en nå, og jeg gleder meg og er spent.

Jeg byttet også to G12H-70 med to 25w Blackbacks i en 50w combo, og ampen ble en helt annen.

Har også sammenliknet G12M 20w, G12M 25w og G12H 30w kabinetter fra '66 til '68.

Av nyere har jeg testet G12T-75 og G12M 25w(ikke Heritage) på samme amper som jeg bruker

på originalkabinettene.

Her er det store lydvariasjoner, selv om alle er Marshall 4x12 kabinetter med Celestion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone ligger først og fremst i fingra dine. Gitarister som har tonen i fingra høres tilnærmet lik ut nesten uansett hva man spiller på.

Etter det er nok amp viktigere enn gitaren vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg har brukt penger på er å skifte ut stock elementene i Marshall kassa, til Scumbacks!

Offtopic:

Lurer på å kombinere de to g12t-75 som sitter i kassa jeg kjøpte av deg med to v30'er? Hvordan er det tro? Jcm'en er ganske bright fra før, så tror det er for drøyt med 4x v30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til eksempel:

Jeg hadde et meget bra kabinett med Eminence elementer, type Swamp Thang. Lyden var høy og trøkket vanvittig, men jeg følte jeg manglet noe i forhold til lyden jeg "hadde i hodet".

Så jeg kjøpte meg ny amp. Det ble bedre, men jeg var fortsatt ikke helt i mål. Så fikk jeg ved en "tilfeldighet" A/B-teste kabinettet mitt med Orange 412-kabinettet til en kompis, som hadde V30-elementer. Det var så SINNSYK forskjell i lyden, og jeg merket med en gang at gitarlyden min tok et kraftig byks i retning "rett lyd". Bestemte meg derfor sporenstreks for å skifte kabinett, og har nå nevnte Orange 412 med V30.

Før jul skiftet jeg ut to av elementene med G12H, som et rent eksperiment. Det ble positivt resultat, og forskjellen ble større en jeg hadde trodd (dog til det bedre). Jeg har som en test mikket opp ett av hvert element i kabinettet som en test, og kjørt det til to ulike spor i DAWen. På den måten kan jeg lytte på forskjellen i G12H kontra V30. Jeg liker lyden best når jeg mikser hvert spor 50/50, som for meg bekrefter at G12H+V30 er en ypperlig kombo til min lyd.

Poeng: Av alt jeg har brukt penger på de siste årene (og det er ikke lite), så har pengene brukt på kabinett og høyttalere hatt mest og si, og gitt meg best resultat.

tror det du sier der er svaret på hele diskusjonen. Høytalere er vanvittig viktig. A/B-testa et orange med v30 kontra marshall 1960A på en øving. Forskjellen var helt ENORM!!!! det var som om det var 2 vidt forskjellige amper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skal jeg gå til innskaffelse av V30 kabinett fordi jeg personlig synes det låter fetest, ogjeg er helt enig at høytalerene har mye å si, men viktigere enn toppen? Hmm, ville likt å høre en Behringer topp på Rectifier topp mot en Rectifiertopp på et Behringer kabinett.

trur de aller fleste veit svaret på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GITARlyd kommer ann på mye rart.. Men sånn som jeg ser det er vel det lureste(selv om jeg ikke kanskje følger dette sjøl) og følge rekkefølgen Fingra dine->Gitar->Amp->Effekter og annet stash. Men har du teknikken inne, så DU låter bra, kommer du langt med mye... Vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.