Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor heter det "H" og ikke "B" i Norge


HoJ

Anbefalte innlegg

Hmm, jeg er vel egentlig litt tilhenger av at vi kvitter oss med sær-ordninger som ikke tjenerer noe praktisk formÃ¥l. "Fordi det alltid har vært sÃ¥nn"-praksis er forbannet irriterende.

- Jeg bruker selv B, og ikke H (selv om jeg strengt tatt ikke kan noter), og synest resten av landet burde klare det også.

- Jeg synest amerikanerne skal slutte å ha "11:00" to ganger i døgnet, og ellers begynne å benytte det metriske systemet hvor verdiene tross alt kan relateres til hverandre og brukes i matematikk uten større problemer knyttet til omregning.

- Og de forbannede engelskmennene må slutte å kjøre på feil side av veien.

- Og med det samme jeg er i gang: Skyt han jævelen som fant opp sommertiden også.

Helt enig. De kjører forresten på feil side av veien i Irland, Kypros, Malta, Australia, Hong Kong, Singapore, New Zealand, Bangladesh, India, Pakistan, Malaysia, Sør-afrika, Thailand, Indonesia, Øst-Timor, Surinam, Japan, Nepal, Sri Lanka, Bhutan og sikkert et par til også... :P

B og H kan bli veldig forvirrende, og det er B som egentlig er mest logisk. Holder meg til det, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gÃ¥r det nÃ¥r man ikke leser førstepost skikkelig. Dette er feil. Det heter ikke "Bb-H-C", men "b for H, H og C".

Det blir ikke lettere av at man begynner å blande de to notasjonsmåtene.

Mulig det ikke er riktig, men det er maaange som sier B hvis de mener Bb... Og det gjør hele greia mer forvirrende.

Slenger meg klart på GummiTZ her, H-ordningen er helt fullstendig ideotisk. Syntes forsåvidt alle land bør bruke Engelsk som hovedmål også ;)

For at det skulle matcha resten av systemet hadde vel "Bess - B - C" funka greit, høres teit ut, men det gjør jo også "Gess" og sånt.

Endret av LilleLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese tråden først, poste etterpÃ¥? :D

Tror ikke det er like moro! :P

Selv bruker jeg H, mest fordi jeg er blitt "oppvokst" med H i musikken, og er dermed "konservativ". Har ingen problemer med å forstå forskjellen på om man bruker H eller B, ettersom jeg forsikrer meg med at de jeg snakker med bruker B eller H. Liker faktisk H best, men det er sikkert siden jeg har brukt det heletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Sånn går det når man ikke leser førstepost skikkelig. Dette er feil. Det heter ikke "Bb-H-C", men "b for H, H og C".

jeg lærte nå at det het B H C og det er der forvirringen ligger. at Hb kalles B i norge og Bb i andre land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.