Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor heter det "H" og ikke "B" i Norge


HoJ

Anbefalte innlegg

Det spiller ret og slett ingen rolle for meg. potit, potet - Smaker likt.

Ja til ris og pasta!

Fikk svar fra en musikklektor i dag.

"Ang. B og H:

Det er tilbake til mellomalderen, då både tonalitet og notasjon var uferdig.

Skalaen fekk namn etter alfabetet: A,B,C, osv. (C-dur-skalaen kom 500 år seinare.)

Og ganske snart erfarte dei at det var to ulike tonar på 2.-trinnet: ein høg og ein låg B. Dei fekk då ulik bokstavform, ein rund og ein firkanta B. Den firkanta B-en blei mistolka som ein H, og det nye namnet vann fram i Tyskland.

Og slik er det ennå: Tonen H finnes i Tyskland, Skandinavia og Russland. Resten av verda kaller tonen for B."

Muligens noe der.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen vet hva han snakker om.

Det der er den forklaringen jeg også har lært på musikkskolen jeg gikk på. La meg tilføye at "Russland" bør tolkes vidt. De fleste landene i europa bruker det samme systemet som oss. Det er ikke noe særnorsk system.

Videre synes jeg ikke det kan være så mye å irritere seg over. Noter er faktisk det eneste "språket" som uten videre blir forstått verden rundt. Man kan ta med seg et partitur til hvilket som helst land, sette noter foran musikere man ikke har sjans til å snakke med på grunn av mangel på felles språk, og man kan spille sammen! Det er helt utrolig, når man tenker over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen vet hva han snakker om.

Det der er den forklaringen jeg også har lært på musikkskolen jeg gikk på. La meg tilføye at "Russland" bør tolkes vidt. De fleste landene i europa bruker det samme systemet som oss. Det er ikke noe særnorsk system.

Videre synes jeg ikke det kan være så mye å irritere seg over. Noter er faktisk det eneste "språket" som uten videre blir forstått verden rundt. Man kan ta med seg et partitur til hvilket som helst land, sette noter foran musikere man ikke har sjans til å snakke med på grunn av mangel på felles språk, og man kan spille sammen! Det er helt utrolig, når man tenker over det.

For å dra den enda litt lenger, trenger man faktisk ikke noter en gang....

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

H og B er nå en ting, det store problemet jeg har vært borti, er at begge brukes, slik at B blir til H og Bb til B. Dette er noe det tulles en del med på ett og annet gutterom. Da er det plutselig ikke noe universelt språk lenger, da jeg ikke lenger kan stole på at jeg blir oppfatta riktig når jeg sier "vi spiller i B-dur a gutta".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lektor har rett. Gammel tysk skrivefeil, med en uferdig b... Jeg syntes det er utrolig teit, fordi det bryter litte grann med alphabet-logikken. Litt tungvint bare. Jeg syntes forsåvidt ikke det er noe problem, med mindre de to byttes mellom i samme akkordhefte..! Har opplevd Ã¥ spille konsert, har bare et akkordhefte foran meg og bladleser, da er det kjipt om forrige lÃ¥t noterte B og den nye bruker H. Da hender det man surrer mellom H og Bb, litt trassig live :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg er vel egentlig litt tilhenger av at vi kvitter oss med sær-ordninger som ikke tjenerer noe praktisk formål. "Fordi det alltid har vært sånn"-praksis er forbannet irriterende.

- Jeg bruker selv B, og ikke H (selv om jeg strengt tatt ikke kan noter), og synest resten av landet burde klare det også.

- Jeg synest amerikanerne skal slutte å ha "11:00" to ganger i døgnet, og ellers begynne å benytte det metriske systemet hvor verdiene tross alt kan relateres til hverandre og brukes i matematikk uten større problemer knyttet til omregning.

- Og de forbannede engelskmennene må slutte å kjøre på feil side av veien.

- Og med det samme jeg er i gang: Skyt han jævelen som fant opp sommertiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.