Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva bruker dere gitarister til å spille inn musikk?


Anbefalte innlegg

Audun har også lagt ut noe pÃ¥ forumet med en gitarlyd som er helt nydelig. Det er kun guitarrig, og selvsagt det man ikke kan kjøpe- det han gjør med fingrene.

For en amatør som meg, er guitarrig nesten et must.

Jeg vet ikke på forhånd hva som passer inn i miksen, egentlig, og når jeg er ferdig med å spille inn, har jeg erfart at jeg med fordel kan "tynne ut" lyden noe. Totalt sett blir det et bedre resultat.

Blir omtrent som mange av oss opplever. De fete patchene som funket helt konge når vi øvde alene, blir grumsete når vi kommer sammen med resten av bandet og skal spille sammen med en gitarist til, bass, trommer og brett.

Takker for skryt, Castor! :blush: Men til det du sier, er "riggen" et must for meg også. Har en amp med "høyttaler-simulator-utgang" som jeg ikke har prøvd enda, har ikke giddet da GR funker veldig bra til sitt bruk. (Ikke har jeg veldig stor tro på at det blir noe særlig heller.)

Svakheten i GR ligger i type "Fender-twang-lyder" som den ikke fikser, men det er vel ingen stor overraskelse. Lyden av en "clean" rør-amp i knekk-punktet er nok veldig vanskelig å få til digitalt.

Styrken ligger i allsidigheten, mange bra vreng-highgain presets, man kan "bygge" sitt eget stack helt fra bunnen av med masse effekt og micplasseringsmuligheter, og at man kan gå inn på gitarsporet etterpå og forandre "rig-oppsettet" totalt. I tillegg til å være en vst-plugin, kan den også brukes som stand-alone applikasjon som er veldig kjekt til øving sent på kvelden f.eks.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører gjennom PODFarm (har Line6 KB37) inn i Pro Tools, enten som plugin eller stand-alone med kabling (av en eller annen grunn blir det som regel mye mindre støy ved bruk av selve Line6-hw). Pro Tools styrer jeg delvis med 003, som også har veldig kurant preamp til opptak. Personlig syns jeg PODFarm (+ Gearbox) låter mye bedre enn GuitarRig, men så har jeg samtlige oppgraderingspakker også. Sikkert mange som er uenig med meg, men jeg klarte ikke å få én lyd jeg likte ut av GR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guitar Rig som plugin er helt suverent. Husker jeg fant ut at jeg ville ha wah på en solo jeg allerede hadde spilt inn en gang. Det var dritmorsomt Ã¥ sitte og «wah'e» med musa :D Alt du gjør av endringer kan spilles inn, evt. tegnes inn og redigeres sÃ¥ mye man orker. Veldig praktisk!

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte noe. Jeg har handlet meg en MIDI- kontroller også, det gjør det adskillig lettere å mikse. Og så har jeg en Tranzport- kontroller, som blant annet gjør at jeg kan styre Cubase fra hvor som helst i rommet. Mye lettere å spille inn vokal aleine. Man trenger ikke noen "lydmann".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på formålet for innspillingen.

Hvis jeg bare skal spille inn et riff/melodi for at jeg skal huske den senere,

så plugger jeg gitaren rett i lydkortet.

Skal jeg spille inn noe som skal vises til alle så mikker jeg ampen.

Har et Alesis IO2 lydkort så går inn i en Macbook. Bruker AKG-mikrofoner. Usikker på modelnavn.

Bruker Garageband og Logic Pro som opptaksprogrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.