Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva bruker dere gitarister til å spille inn musikk?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har tenkt å kjøpe litt komponenter til å lage et lite hjemmestudio, og lurer på hva folk her på forumet bruker, om det er lydkort eller en mixer osv. Jeg har sett mange forskjellige lydkort, men vil se om det er noen som egner seg best til gitarspilling.

Skriv gjerne litt hvordan den fynker, hva som er spesielt med den, hva dere liker\ikke liker med den, og om dere anbefaler den. Kan godt legge igjen pris også.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kun gitarinspilling funker det med et hvilket som helst moderne lydkort, alle er gode. Du trenger ett med mikrofonpreamp og det har alle lydkort for tiden.

Jeg bruker rme fireface 800, men det er way overkill for kun gitarinspillinger.

Videre trenger du en xlr-kabel og en mic.

Jeg bruker sennheiser e906. Den låter fint og er genial fordi den ikke trenger stativ. Bare heng den etter kabelen ned foran høytalerelementet på ampen.

Headsett kan være en fordel for å ikke få backingtrack/klikk inn på opptaket, men det er ikke så nøye når man spiller inn gitar.

Hold nivået fra høytalerene på et moderat nivå og mikken vil ikke fange opp noe annet enn gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare spille inn gitar ville jeg definitivt gått for Guitar Rig 3! F.eks. den pakka med lydkort og Lite-versjonen. Husker ikke hva den heter i farta. Blir billigere enn Ã¥ kjøpe lydkort og mikk, og gir mye bedre lyd enn de fleste som ikke har erfaring med oppmikking klarer Ã¥ fÃ¥ til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv TC Konnekt24D til lydkort for innspilling. Fikk det for rundt 2000 nytt, så jeg slo gjerne til. Hvor vidt jeg har bruk for alle inn og utgangene kan nok diskuteres, men her har jeg et kort som vil skalere godt mens jeg beveger meg oppover i takt med hjemmestudio. Midi inn/ut er alltid kjekt å ha også!

I tillegg har jeg en rackmonterbar EQ med grafisk, parametrisk og digital EQ med finesser som stereo spacing, compressor og limiter i ett. Til nå har jeg bare brukt PODxt til innspilling, så her har jeg vært heldig med å slippe å bry meg om amp og oppmikking.

Gitar > PODxt > DEQ > Konnekt24D gjennom firewire > PC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Toneport UX2 inn i Sonar, dette låter bra og er enkelt. Til større greier kjører vi (bandet) en Yamaha 01v96 optisk inn i en Mac med noe svindyre greier på.

Du får TP til rundt 2 lapper og det samme koster eldre Sonar-utgaver. Om du kun skal spille inn litt gitar, følger det med en billig versjon av Ableton som kan ta 4spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, takker for fine svar! jeg har tenkt mest på denne, og et par andre.

men altså oppsumeringen er som følger: at jeg bør kjøpe meg en mic og micce opp forsterkeren, ikke plugge gitaren direkte i lydkortet? vil jeg få et bedre resultat ved å spille inn via mic?

og med det samme:

Hvilket program? altså cubase, protools etc. for en nybegynner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amp - Mic (TSM mt87s) - Mbox2 - Mac - Pro Tools LE 8

Funker greit, men som Aphellion nevner, en uten erfaring med oppmicing (som meg selv), får ikke så god lyd. Blir ikke helt riktig, tar opp alt for mye av resten av rommet.... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme har jeg et Echo Audiofire4 lydkort. Dette kobler jeg til via xlr enten fra xlr utgangen på Digitech GSP1101 eller xlr utgangen på Tech21 Trademark 10 forsterkeren. Fungerer som en kule begge deler - selv om jeg så langt foretrekker Trademark'en.

Sammen med bandet er det mere oppmikking av kabinett som gjelder, evt en kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt utstyret mitt en stund, så jeg har et Delta 66 PCI lydkort med fire inn og fire ut. Pluss noe digitale inn- og utganger som jeg aldri bruker. Dette forer jeg stort sett med en rør- preamp på to kanaler. Trenger jeg flere spor, har jeg en større mikser jeg kan bruke.

Jeg har et par racks med diverse hardware som stort sett bare står der etter hvert, bruker plugins på PCen.

Jeg synes at jeg får bedre gitarlyd med guitarrig enn det jeg får ved å forsøke med oppmikking av forsterkeren. En annen fordel er også at man kan skifte ut lyden etter at man har spilt inn, hvis det skulle vise seg at noe annet passer bedre inn i miksen til gitarsporet.

Bruker Cubase, som jeg har brukt siden jeg skiftet fra Amiga, Bars'n Pipes og Music-X. Kanskje ikke det beste, men det er et program jeg kjenner ganske godt etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fordel er også at man kan skifte ut lyden etter at man har spilt inn, hvis det skulle vise seg at noe annet passer bedre inn i miksen til gitarsporet.

Er det slik at den "rene" gitarlyden beholdes - slik at du kan endre gitarlyd som det passer deg i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at den "rene" gitarlyden beholdes - slik at du kan endre gitarlyd som det passer deg i ettertid?

Ja. Det er "ren" gitarlyd som blir recordet. GuitarRig er en vst plug-in på sporet.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at den "rene" gitarlyden beholdes - slik at du kan endre gitarlyd som det passer deg i ettertid?

Det stemmer. Effekten legges på av PC-en i ettertid, og man kan justere alt man orker og vel så det. Med noen museklikk kan man bytte ut cab, mikrofon, avstand, vinkel, osvosvo i ettertid!

"Trehjulssykkel", originalversjonen, høres ganske merkelig ut hvis jeg fjerner alle effektene fra guitarrig. Det er kun digitech- whammyen som spilt inn "live". Resten er bare juks.

En flink lydtekniker som kan det der med plassering, har erfaring med rig og plassering i rommet det tas opp i, får selvsagt mye bedre lyd, for all del. Jeg er verken tekniker, flink eller har tålmodighet til å bruke en klokketime på å plassere en SM57 foran det beste høyttalerelementet.

Guitarrig har masse fordeler. Skal jeg forbedre noe, må jeg starte med å øve litt mer på gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audun har også lagt ut noe på forumet med en gitarlyd som er helt nydelig. Det er kun guitarrig, og selvsagt det man ikke kan kjøpe- det han gjør med fingrene.

For en amatør som meg, er guitarrig nesten et must.

Jeg vet ikke på forhånd hva som passer inn i miksen, egentlig, og når jeg er ferdig med å spille inn, har jeg erfart at jeg med fordel kan "tynne ut" lyden noe. Totalt sett blir det et bedre resultat.

Blir omtrent som mange av oss opplever. De fete patchene som funket helt konge når vi øvde alene, blir grumsete når vi kommer sammen med resten av bandet og skal spille sammen med en gitarist til, bass, trommer og brett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.