Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig Hjemmestudio?


Anbefalte innlegg

Har nå tenkt Ã¥ bygge meg et lite hjemmestudio for ikke alt for grove summer.

Har ikke så mye peiling på dette området og er heller kansje derfor jeg lager denne tråden.

Det jeg lurer på er hva trengs egentlig? Er det nødvendig med mixer? eller holder det med vanlig lydkort?

Det jeg kommer til å bruke er hovedsaklig gitar og bass, muligens el-trommer hvis det kommer en gang, men tar ikke utgangspunkt i det.

ett sett med monitorer? (noen anbefalninger her?)

hvilke programmer er gode til slikt bruk? som ikke er alt for avansert, og heller ikke alt for dyrt.

Jeg har sett litt på ulike lydkort med innebyggde effekter osv. men er det mulig å få 100% rent signal og bruke egne pedaler\effekter?

Jeg er helt nyb på akkurat dette området så tips om hva som helst er interessangt:P

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt deg å bygge litt sten på sten her. Du trenger sannsynligvis ikke å kjøpe deg alt på en gang.

Jeg ville startet med et lydkort som ikke er så altfor dyrt. Hvis det du skal spille inn i utgangspunktet kommer til å begrense seg til gitar, bass og el.trommer + kanskje noe vokal så trenger du ikke et lydkort med mange innganger. gitar og bass klarer seg fint med en, mens trommene kan kjøres på en, men blir dog ofte best med to pga mulightene for panering av trommene.

neste spørsmål er om du har tenkt å spille inn gitaren direkte eller om du har tenkt til å bruke en mikrofon til å ta opp forsterkerlyd. hvis du har planer om å ta opp direkte så tror jeg at jeg ville startet med en Line6 Toneport. Veldig greit entry-lydkort hvis du kommer fra gitarperspektivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som kreves av PC'en kommer litt an på hva du skal gjøre.

Du må ha en port som er bra nok for lydkortet. Dette vil si enten USB 2.0 eller FireWire, avhengig av hva slags kort du skal ha. Hvis du har tenkt å kjøre mye effekter og softwareinstrumenter i innspillingsprogrammet trenger du en ganske fet prosessor. Skal du ha mange spor så kreves det en del disk.

Hvis du kjøper en PC litt over det aller billigste så burde det holde noenlunde greit, men er du i tvil så går det an å poste spec'en på maskinen du vurderer her på forumet og høre om den er bra nok.

Personlig kjører jeg alt på en bærbar mac. En 2 år gammel sak som såden og den banker biffen som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som kreves av PC'en kommer litt an på hva du skal gjøre.

Du må ha en port som er bra nok for lydkortet. Dette vil si enten USB 2.0 eller FireWire, avhengig av hva slags kort du skal ha. Hvis du har tenkt å kjøre mye effekter og softwareinstrumenter i innspillingsprogrammet trenger du en ganske fet prosessor. Skal du ha mange spor så kreves det en del disk.

Hvis du kjøper en PC litt over det aller billigste så burde det holde noenlunde greit, men er du i tvil så går det an å poste spec'en på maskinen du vurderer her på forumet og høre om den er bra nok.

Personlig kjører jeg alt på en bærbar mac. En 2 år gammel sak som såden og den banker biffen som bare det.

specs:

1 gb ram

500 gb hd

256 mb skjermkort (irrelevant?).

amd 64 2,2 ghz prosessor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

specs:

1 gb ram

500 gb hd

256 mb skjermkort (irrelevant?).

amd 64 2,2 ghz prosessor.

! gb ram er kanskje i minste laget? Spørs hvor mange spor du skal jobbe med + plug-ins osv. Men å utvide det til 2 gb er både enkelt og billig

Prosessoren er jeg usikker på, men det slår meg at den også burde vært noe kraftigere?

Skjermkort spiller liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

specs:

1 gb ram

500 gb hd

256 mb skjermkort (irrelevant?).

amd 64 2,2 ghz prosessor.

Ville lagt på til 2 GB RAM. Prosessoren burde holde helt greit tror jeg, med mindre du skal kjøre mye effekter og modelleringer på. Skjermkortet har ingenting å si.

Disken er det viktig at er rask nok. Dvs at den burde være 7200 rpm. For å unngå at det er disken som er flaskehalsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du er på lydkortstadiet, men det er mange som selger "rimelige" komplette studiopakker(bundles) med kontrollflate for Pro Tools og lignende.

Her for eksempel:

http://www.prolyd.no/index.php?name=News&a...cle&sid=309

10 000 kroner blir nok i det meste laget....

tenkte meg et lydkort til 2-3 000 kr, og har fått tak i et par brukbare studiomonitorer.

Jeg gidder ikke bruke penger på å bytte ut prosessoren, men ram koster veldig lite, så kan hive på en ekstra gb med ram og begge diskene er 7200 rpm. så det holder vel det også...

:)

Endret av thimzity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.