Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig Hjemmestudio?


Anbefalte innlegg

Jeg ville anbefalt Mbox2. Da får du med Pro Tools LE, det er et veldig godt program (selvom det er ulike meninger om hva som er best av Pro tools, cubase og logic). I tilleg kjøpe en god mic, du får sikkert en grei en for en tusing.

Når det kommer til micen ble jeg anbefalt kondensator mic (jeg har en rimelig og nokså god TSM mt87s), og det kan låte bra. Problemet (som jeg har forstått) med en kondis mic er at den er utrolig sensetiv på ting som rom... Den tar opp utrolig mye, det er ikke så sentrert rundt michodet. Problemet med det er at hvis du tar opp i et stort rom vil halve rommet bli tatt opp, det låter dritt. Men en dynamisk microfon (som shure sm57) vil ta opp veldig mye mer sentrert rundt michodet. (som noen kanskje har sett på "some kind of monster"-dvd'en står james i kontrollrommet med en mic og headbanger og det som er. Det var en Shure sm57 mic, og det er med på opptaket.).

Så jeg tror en kan si at du vil enklere få en dynamisk mic til å låte OK enn en kondis mic, men hvis du lærer deg en del om micplassering osv kan kondismic lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt Mbox2. Da får du med Pro Tools LE, det er et veldig godt program (selvom det er ulike meninger om hva som er best av Pro tools, cubase og logic). I tilleg kjøpe en god mic, du får sikkert en grei en for en tusing.

Så jeg tror en kan si at du vil enklere få en dynamisk mic til å låte OK enn en kondis mic, men hvis du lærer deg en del om micplassering osv kan kondismic lønne seg.

Kondismicer har forskjellige individuelle egenskaper de også på lik linje med dynamiske. De aller fleste vil vel også si at en kondismic egner seg bedre til studiobruk enn en dynamisk, litt avhengig av hva du skal ta opp selvsagt. Men til vokal og akustiske instrumenter, funker kondensator mic bedre (generelt), men du er da avhengig av at lydkortet har Phantom-mating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 000 kroner blir nok i det meste laget....

tenkte meg et lydkort til 2-3 000 kr, og har fått tak i et par brukbare studiomonitorer.

Skjønte at det muligens var litt i overkant, men bare slengte det ut siden vi først snakket om hjemmestudio ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt Mbox2. Da får du med Pro Tools LE, det er et veldig godt program (selvom det er ulike meninger om hva som er best av Pro tools, cubase og logic). I tilleg kjøpe en god mic, du fÃ¥r sikkert en grei en for en tusing.

Når det kommer til micen ble jeg anbefalt kondensator mic (jeg har en rimelig og nokså god TSM mt87s), og det kan låte bra. Problemet (som jeg har forstått) med en kondis mic er at den er utrolig sensetiv på ting som rom... Den tar opp utrolig mye, det er ikke så sentrert rundt michodet. Problemet med det er at hvis du tar opp i et stort rom vil halve rommet bli tatt opp, det låter dritt. Men en dynamisk microfon (som shure sm57) vil ta opp veldig mye mer sentrert rundt michodet. (som noen kanskje har sett på "some kind of monster"-dvd'en står james i kontrollrommet med en mic og headbanger og det som er. Det var en Shure sm57 mic, og det er med på opptaket.).

Så jeg tror en kan si at du vil enklere få en dynamisk mic til å låte OK enn en kondis mic, men hvis du lærer deg en del om micplassering osv kan kondismic lønne seg.

Nå hadde jeg ikke tenkt å micce opp noen ting, tenkte å spille direkte rett inn på pcen gjennom et lydkort, men du anbefaler altså å micce opp forsterkeren å spille inn på den måten?

har 0 erfaring med innspilling, har til nå brukt en jalla løsning:

line 6 pod, med minijack ut fra output inn i micingangen på pcen, og da tatt opp via micinngangen på pcen :P får grei lyd men ikke bra nok + poden har noen jalla effekter og en fæl lyd gennerelt aner ikke hvorfor jeg kjøpte den.

Endret av thimzity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

line 6 pod, med minijack ut fra output inn i micingangen på pcen, og da tatt opp via micinngangen pÃ¥ pcen :P fÃ¥r grei lyd men ikke bra nok + poden har noen jalla effekter og en fæl lyd gennerelt aner ikke hvorfor jeg kjøpte den.

Hvis du kjøper deg et lydkort, så er det faktisk fullt mulig å få poden til å låte ganske bra. Til å spille inn gitarer bruker jeg Guitarrig, og det funker helt greit til det formålet jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper deg et lydkort, så er det faktisk fullt mulig å få poden til å låte ganske bra. Til å spille inn gitarer bruker jeg Guitarrig, og det funker helt greit til det formålet jeg har.

Ja kanskje det ja, men jeg liker ingen av lyedene, har brukt den på forsterkeren før og syns bare det er for "elecrtronic" og for "fake" på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje det ja, men jeg liker ingen av lyedene, har brukt den på forsterkeren før og syns bare det er for "elecrtronic" og for "fake" på en måte.

Det blir jo aldri the real thing, men... Å kjøre den gjennom amp kan jeg godt forestille meg låter dårlig ja, men som amp-simulator er det min erfaring i hvert fall at den er noenlunde grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et slikt et. Ikke fått brukt det veldig mye enda, men det var lett å sette opp og fungerer helt utmerket så langt. Liker at det har både jack og xlr.

Hvordan blir det når man skal koble til for eksempel to gitarer og en bass til en PC og ta opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg ikke tenkt Ã¥ micce opp noen ting, tenkte Ã¥ spille direkte rett inn pÃ¥ pcen gjennom et lydkort, men du anbefaler altsÃ¥ Ã¥ micce opp forsterkeren Ã¥ spille inn pÃ¥ den mÃ¥ten?

har 0 erfaring med innspilling, har til nå brukt en jalla løsning:

line 6 pod, med minijack ut fra output inn i micingangen på pcen, og da tatt opp via micinngangen på pcen :P får grei lyd men ikke bra nok + poden har noen jalla effekter og en fæl lyd gennerelt aner ikke hvorfor jeg kjøpte den.

Tja... Det er enklere å få "retti kortet" til å låte greit, men det slår ikke amp (med pedaler osv). Men å få ampen til å låte gjennom en mic er ikke fullt så lett, spesiellt med et begrenset budskjett. Jeg micer opp, men det låter egentlig ikke veldig bra. Men med no isoleringsshit (husker ikke hva det heter, men finner de på mange musikkbutikker), vil det nok låte veldig fint. Kommer selvfølgelig veldig ann på micen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er no en mulighet viss du vil prøve.

Kjøpte nettopp en Allen Heat mix med lydkort innebygd. Har ikkje fått testa det ut skikkeleg endå, for det tar litt tid å sette seg inn i.

Marios muskikk hadde denne inne til kr 2990, men det ser ut som alle fem stk til den prisen er solgt.

Det følge med Roland programvare Sonar 6 Le, og på windows xp pro virkar den aldeles utmerket.

Her er en link !

http://www.sound1.no/portal/asp/open_produ...heath_zed14.jpg

Kurt.

Endret av zumsteelguitar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.