Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson LP Standard Honeyburst!


embedded

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter å ha hatt to stk. Gibson Les Paul Faded Honeyburst med 50's neck, og returnert begge på grunn av defekter, for så å heller gå til innkjøp av en Gibson Slash Les Paul Standard USA, så må jeg si at det er store forskjeller i kvalitet, finish og feeling med gitaren.

Begge Faded gitarene hadde dårlige frets med noe buzzing/klirring. Den ene hadde død neckpickup fra dag 1, den andre hadde så vidt litt skjevt montert hals og nut'en var for mye slipt = mye buzzing selv med høy action. Begge Faded gitarene måtte stemmes konstant, de holdt aldri særlig lenge på stemminga si... Dårlig justert fra fabrikk var de også.

Forskjellen på Faded gitarene og gitaren jeg har nå er som natt og dag. Perfekt setup fra fabrikk, null buzzing/klirring, gitaren holder stemminga helt perfekt, har ikke trengt å stemme gitaren på 4-5 dager nå og jeg spiller 4-5 timer om dagen med mye bends osv... Og jeg har hatt gitaren bare i en ukes tid, så sånn sett synes jeg det er veldig bra. Finishen er helt vanvittig bra, samt at gitaren er tyngre (ikke chambered) og halsen på denne gitaren er bare fantastisk i forhold til 50's neck'en... Denne gitaren har også merkbart bedre sustain, merket det fra første minuttet jeg prøvde gitaren!

Så selv om det ikke skal være noen forskjell mellom LP standarder osv... Så tror jeg alikevel at kvalitetsnivået på Faded utgavene MÅ være lavere, iallefall i følge mine egne erfaringer... Enten det, eller så har jeg bare vært vanvittig uheldig med mine to Faded gitarer og veldig heldig og fått et supert eksemplar av denne siste gitaren som jeg har nå...

Vel, det er mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor kjøpte du disse gitarene? hva mener du med at halsen var montert skjeivt? synes egentlig det der med å "returnere gitar pga defekt" er litt morsomt. en gitar må jo settes opp etter å ha blitt sendt over atlanterhavet, er ikke sikkert at forhandleren har gjort det før de sendte den videre til deg. bånd kan gjevnes ut, oversadel kan erstattes, og elektronikk kan fikses. dette vil en anstendig gitarforhandler koste på seg å gjøre gratis når de har solgt en ny Gibson, skulle det vise seg at det trengs. Men Gibson har nok varierende kvalitet på de billigere modellene, og de stemmeskruene er ikke verdens beste heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor kjøpte du disse gitarene? hva mener du med at halsen var montert skjeivt? synes egentlig det der med å "returnere gitar pga defekt" er litt morsomt. en gitar må jo settes opp etter å ha blitt sendt over atlanterhavet, er ikke sikkert at forhandleren har gjort det før de sendte den videre til deg. bånd kan gjevnes ut, oversadel kan erstattes, og elektronikk kan fikses. dette vil en anstendig gitarforhandler koste på seg å gjøre gratis når de har solgt en ny Gibson, skulle det vise seg at det trengs. Men Gibson har nok varierende kvalitet på de billigere modellene, og de stemmeskruene er ikke verdens beste heller.

Det mener jeg nå de bør gjøre før den henges opp eller legges for salg i en butikk. Kommer man og får prøve en gitar, så forventer hvertfall jeg at den er satt opp skikkelig når det er en gitar i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor kjøpte du disse gitarene? hva mener du med at halsen var montert skjeivt? synes egentlig det der med å "returnere gitar pga defekt" er litt morsomt. en gitar må jo settes opp etter å ha blitt sendt over atlanterhavet, er ikke sikkert at forhandleren har gjort det før de sendte den videre til deg. bånd kan gjevnes ut, oversadel kan erstattes, og elektronikk kan fikses. dette vil en anstendig gitarforhandler koste på seg å gjøre gratis når de har solgt en ny Gibson, skulle det vise seg at det trengs. Men Gibson har nok varierende kvalitet på de billigere modellene, og de stemmeskruene er ikke verdens beste heller.

Jeg kjøpte de av en nettbutikk som ordnet opp etter seg, og som har veldig god service. Vil ikke gå mer inn på det ettersom servicen jeg fikk derfra var god, og vil ikke "sverte" butikken noe pga. det...

Halsen på en av LP'ene var skjevt montert i forhold til pickup'en. Muligens var neckpickupen skjevt montert, en av delene iallefall. Den første gitaren skulle egentlig få fullstendig setup men det ble ikke gjort ved en feiltakelse, og den ble sendt direkte til meg. Den hadde forsåvidt kun død neckpickup, og ble dermed sendt tilbake. Så fikk jeg tilsendt en ny gitar etter en ukes tid som hadde fått full setup, men som hadde en dårlig setup-jobb synes jeg... Alt for mye filing på nøtta som gjorde til at det var buzzing til gangs på gitaren, uansett om action var justert høyere enn Gibson har som standard. Ikke var det utført båndsliping heller. Ikke var trussroden justert heller, den var heeelt slapp, akkurat som de fleste gitarer er når de sendes i posten for å unngå mest mulig "neckstrain". Dekselene bak på den som dekker til elektronikken var også skrudd på litt skjevt, og det var noen små "grove" partier på halsen... Samtidig så ville ingen av disse holde stemminga noe lengre enn en times tid eller to...

Jeg ble dermed litt lei og oppgitt, og benyttet meg av angrefrist og fikk tilbake pengene. Så kjøpte jeg den gitaren jeg har nå, som var helt perfekt out-of-the-box. Ja, den kostet litt mer (fikk den "svinbillig" forøvrig, 17995,- helt ny og ubrukt, pga. at forhandleren hadde fått den billig hos Luthman i en forhandlerkampanje i fjor høst. Sound1.no har en sånn på lager på tilbud til 24000 nå, og Tre45 kunne skaffe en til 31000). Så, knapt 6000 mer for en gitar som er minst dobbelt så bra i forhold til de jeg hadde tidligere er definitivt verdt det. Samtidig så er bro og stopbar'en oppgradert til TonePro og Seymour Duncan Alnico-II Pro pickups som jeg elsker lyden på, og en halsprofil som er herlig! Samtidig så holder den stemminga!

Jeg bryr meg ikke om ting skal fikses. Når jeg betaler så mye for en ting så skal det være PERFEKT fra første minutt, hvis ikke returneres det, for å si det sånn... Jeg prøvde også å få butikken til å koste på en full setup jobb hos Geir hos Tre45 her i Trondheim (1500kr) men det ville de ikke. Og jeg var møkklei av å holde på å sende gitarer fram og tilbake og totalt sett gå i nesten 1 1/2mnd pga. masse unødvendig postgang for å finne en gitar jeg var fornøyd med... Så derfor ble det angrefrist, da orka jeg ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg nå de bør gjøre før den henges opp eller legges for salg i en butikk. Kommer man og får prøve en gitar, så forventer hvertfall jeg at den er satt opp skikkelig når det er en gitar i den prisklassen.

nettopp derfor burde det være gratis. desverre er det slik at ikke alle gitarer blir satt opp før de henges opp i butikken. derfor kan det være lurt å be en ansatt om en 'diagnose' hvis det er noe en legger merke til med en gitar man er interessert i. vanligvis er justeringen kort prossess for en som kan faget, og gitaren vil være som den skal før du legger pengene på bordet. dette er liksom luksusen man betaler litt ekstra for når man handler i en fysisk butikk framfor over nett, hvor beste pris rår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør være første bud for alle instrument-sjapper, uansett nett-butikk eller ikke, at man går over og sjekker alt før den selges/sendes ut til kunde. Såpass grove feil som du påpeker Borge, skal ikke ut av noen butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre45 var (og er?) en av butikkene som satte opp Gibsons når de solgte de med valgfri strengetykkelse og andre småjusteringer gratis hvis du kjøpte den der om jeg ikke husker feil.

Skulle egentlig bare mangle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre45 var (og er?) en av butikkene som satte opp Gibsons når de solgte de med valgfri strengetykkelse og andre småjusteringer gratis hvis du kjøpte den der om jeg ikke husker feil.

Det er forsåvidt korrekt. Hvis du ber om at de går over gitaren og setter den opp etter dine ønsker, så gjør de det. Gratis når du kjøper gitaren der. Jeg har handlet såpass mye av dem at jeg har fått både set ups og bytte av mic'er gratis på gitarer jeg ikke har kjøpt der. Kjekt med kjentfolk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre45 var (og er?) en av butikkene som satte opp Gibsons når de solgte de med valgfri strengetykkelse og andre småjusteringer gratis hvis du kjøpte den der om jeg ikke husker feil.

Nei, jeg kjøpte den ikke der, men vet godt at Tre45 inkluderer full setup med nykjøpt gitar ja, der man kan velge alt og få båndsliping o.l. inkludert.

Problemet var at Tre45 skulle ha 31000 for gitaren jeg kjøpte, mens jeg fikk den til 17995 en annen plass. Da ikke med full setup, men setup'en fra fabrikken var helt perfekt! Full setup koster uansett 1500kr (inkludert båndsliping) hos Tre45 (Geir) så... Tenker jeg skal ta det etterhvert for å få lavest mulig action uten buzzing, samtidig som jeg bytter ut nøtta til en graphtec nøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min Gibson les paul (Faded Cherryburst) for noen dager siden og er fornøyd med den. Nå har jeg ikke prøvet så mange andre gibson lp men den var en drøm i forhold til min levin lp kopi som jeg har brukt til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.