Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny amp


Curl-Head

Anbefalte innlegg

Har speidet litt etter diverse forsterkere i en god stund nå, men har stilt meg i en litt fastlÃ¥st posisjon nÃ¥.

Skal ha en forsterker som hovedsaklig er bygd for metall. MEN, den skal også ha en god cleanlyd (og da mener jeg respektabel, ikke typisk hi-gain cleanlyd).

Har sett litt på Engl sine forsterkere bla; Powerball, Invader og Richie Blackmore sin signatur modell. Har også snuset litt innom Mesa/Boogie sine rectifier forsterkere.

Tingen med de som gjør at jeg er usikker, er at de har en relativt stor prislapp og er bare "ok" på clean kanalen.

Så har jeg nylig sett at Bogner har kommet med en "billig" modell nå på sound1. Nemlig Alchemist'en. Denne virker svært lovende etter å ha hørt og sett masse klipp på bla YouTube. Både med fantastisk cleanlyd og en vidunderlig vreng, og til og med innebygde effekter som ikke er i signalkjeden. Hvordan er egentlig Bogner forsterkerne? Vet at de har en supert rykte, men siden dette er en "billig" modell er jeg litt usikker. Ville det vært noe å kaste 16.000 kroner i og ikke angret etterpå? Følte at jeg fikk et ganske stor anfall av GAS når jeg tok en liten runde og hørte på masse klipp på YouTube.

Så har dere noen erfaringer med denne? Eller noen innspill hadde vært fint :)

- Vetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal med denna slags cleanlyden a? Spiller du ikke metall? :D

Spiller jo metall ;) Men er jo greit å ha en fin lyd nÃ¥r man drar pÃ¥ de cleane delene sÃ¥nn som Opeth. Har faktisk vurdert Peavey 6505+, men pga mangel pÃ¥ en "ordentlig" cleanlyd fra grunnen sÃ¥ droppet jeg det.

Er ikke prisen på Uberschall relativt høy? Har en liten formening om at det meste fra Bogner er dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alchemist tror jeg ikke er så metall som Uberschall etc..

Sjekk Bobben spille metal på Alkymikern

Låter herlig, men ikke noe særlig tight. Håper det er settingsa som gjør det, og ikke ampen :P

Men på lydklippet høres den ut som en standard Mesa-lyd.

Hadde jeg hatt nok flesk, ville jeg kjøpt en Blackmore, Marshall JVM, Peavey 6505. Hadde jeg hatt enda mer flesk, ville det blitt Invader.

Jeg er ganske fornøyd med Fireballen min. Den låter ikke "standard, muddy, bassy Mesa rectifier"

Om jeg ikke tar feil, så bruker både In Flames og Tool Peavey 6505.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket ut Framus cobra, Rivera knucklehead og Egnater tourmaster i denne prisklassen. Engl synes jeg låter plastikk. Bogner har jeg liten erfaring med men er ikke imponert over de klippene jeg har sett. Cobraen har jeg hatt og den har en veldig fin clean kanal + gainkanaler som låter som en rectifier bare mer definert. Riveraen har jeg prøvd mye og har clean som en fender twin og gain ut av hælvete( Slipknot bruker den bla.). Egnater lager sinnsykt fete amper som har bra clean og mer enn nok gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv eier av Bogner über og Elmwood 3100, og har eid en haug med amper gjennom tidene.

Bogneren har KONGELIG vreng - kan skrus fra supertight men med nok bunn, til ikke fullt så tight med enda mer bunn :D Denne ampen er med meg på gigs, og står fast i øvingslokalet (godt låst inn, ikke prøv dere!). Med rett kabinett (som er V I K T I G ! ! ! ) er dette den kjekkeste ampen jeg spiller på. Cleanlyden er... clean. Brukes sjelden, men låter koselig de gangene jeg snubler i fotbryteren.

Elmwooden pynter stua hjemme, og føles mer allsidig. Cleanlyden går fra skrangleblues til twang til mykjazz, og den ikke bare høres bra ut, men føles også god. Balsam for sjelen, vil noen si. Vrengen er ikke like tight, men mer enn nok tight og i store nok mengder til det meste fra iced earth til cannibal corpse og krisiun. Felles for begge er at vrenglyden er stram, men saftig - noe som har vært enten/eller med det meste annet jeg har prøvd og eid. Kanonbra amp, dog ikke så lett å få fatt i.

Jeg testet alchemisten i ei sjappe (topp på 4x12 ENGL cab med 4x v12-60) og den låt bra. Ikke like ribbeinsknusende palm-mutes som überen, men den virker jo heller ikke myntet helt på det samme markedet. Foretrekkes over dual rec, 5150/6505 og enhver marshall, og litt mer organisk enn engl, men ikke helt i klasse med verken über eller elmwood.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny eier av peavey 6505, og jeg må bare si at cleanlyden er ikke sÃ¥ ille som folk skal ha det til. Et par ekstra effektpedaler sÃ¥ har du helt konge clean lyd ogsÃ¥ ;)

Det er nettopp dette jeg vil prøve å unngå sånn egentlig. Vil ha best mulig lyd fra grunnen...

Er selv eier av Bogner über og Elmwood 3100, og har eid en haug med amper gjennom tidene.

Bogneren har KONGELIG vreng - kan skrus fra supertight men med nok bunn, til ikke fullt så tight med enda mer bunn :D Denne ampen er med meg på gigs, og står fast i øvingslokalet (godt låst inn, ikke prøv dere!). Med rett kabinett (som er V I K T I G ! ! ! ) er dette den kjekkeste ampen jeg spiller på. Cleanlyden er... clean. Brukes sjelden, men låter koselig de gangene jeg snubler i fotbryteren.

Jeg testet alchemisten i ei sjappe (topp på 4x12 ENGL cab med 4x v12-60) og den låt bra. Ikke like ribbeinsknusende palm-mutes som überen, men den virker jo heller ikke myntet helt på det samme markedet. Foretrekkes over dual rec, 5150/6505 og enhver marshall, og litt mer organisk enn engl, men ikke helt i klasse med verken über eller elmwood.

Hva er nyprisen på en über sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.