Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stevie RayVaughan lyden?


kis32

Anbefalte innlegg

Da SRV brukte tynne strenger forandret lyden seg, og han hørtes plutselig ut som denne karen:

yngwie308.jpg

Nå skal jeg ikke skryte på meg å ha hørt alt av SRV eller Yngwie (har en del av de gammle platene da), men av det jeg har hørt er det ingenting som er forvekslingsmessig likt, hverken lydmessig eller musikalsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå skal jeg ikke skryte på meg å ha hørt alt av SRV eller Yngwie (har en del av de gammle platene da), men av det jeg har hørt er det ingenting som er forvekslingsmessig likt, hverken lydmessig eller musikalsk :)

Det var ment som en spøk, siden veldig mange mener at strengetykkelsen er alfa og omega når det kommer til lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

veeldig gammel tråd men...

gøy for det :)

det folk sier at stevie brukte tynnere strenger enn .013 er baare tull.. han gjorde det kun når han var sliten i fingrene.. det lå nemmelig to GHS sett med strenger til auksjon en gang som var "cuastom" bestilt fra rene martinez (srv gitar tech), det sto til og med Setvie Ray Vaughan på settene (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veeldig gammel tråd men...

gøy for det :)

det folk sier at stevie brukte tynnere strenger enn .013 er baare tull.. han gjorde det kun når han var sliten i fingrene.. det lå nemmelig to GHS sett med strenger til auksjon en gang som var "cuastom" bestilt fra rene martinez (srv gitar tech), det sto til og med Setvie Ray Vaughan på settene (!)

Ehh ? Så SRV brukte ikke tynnere strenger enn 013 fordi han eide to sett GHS strenger ? Jeg tenker sannheten er at han som de fleste andre profesjonelle gitarister skifter litt strengedimensjon etter som hvor mye man spiller. Tenker variasjonen er størst for de fleste mellom f.eks øving før turnèstart og slutten på turnè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart mulig. Men, om du er ute etter en ordentlig bluestone, og ikke finner det i 009-gitaren din, kan det være en god idé å prøve 010+.

Joda, der er jeg enig. Det jeg reagerer på er når folk helt bestemt mener at man MÅ bruke samme strengetykkelse som SRV for å få den riktige lyden, når problemet mest sannsynlig ligger mer i spillestilen enn noe annet.

Selv bruker jeg .010-strenger på alle gitarene mine, men det har ingenting med lyd å gjøre. Jeg trenger rett og slett mer motstand for å kunne spille hurtig og i tillegg ha god vibrato. Jeg synes lyden er helt fin med .008-strenger, men det har vel noe med at jeg ikke akkurat spiller med Vibroverb-amps på full guffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.