Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stevie RayVaughan lyden?


kis32

Anbefalte innlegg

Ok, skal sette sammen drømmegitaren... men trenger litt hjelp

(har et hallveis ødelagt tastatur så taster som ikke finnes erstattes med * så kan dere gjette dere fremm.. flott med utfordring i hverdagen..)

Har tengt å pusse opp en Strato*aster. og vill ha lyden til SRV.

Skal bare ha 2 SRV miker. og det skal være nek og middle. siden jeg skal ha humbu*ker som bridge...

Så vilke miker er nermest? leter etter lyden du lett hører i "Pride and joy"

Ikke komm med unødvendige kommentarer som "DU BURDE IKKE HA HUMBU*KER" eller andre ting.. plz hold dere til Topi*

Hadde vert fint om mikene kunne kjøpes i norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan anbefale Suhr FL settet :) Sekv bruker jeg HSS oppsett med FL i mid og neck, og Suhr SSV i bridge.

Kan ikke si jeg får så spesiel SRV tone ut av humbuckeren, men jeg gjør det virkelig med neck og mid :)

Får dem på godlyd :)

Endret av Earfalas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja!

Blir jo litt vanskelig å etterligne vår kjære SRV med en enkel strat uten det rette utstyret, MEN noen forslag kan jeg jo komme med. Du burde ha SSS-oppsett, gjerne med noen mikker med bra output, "vintage" tone og sustain. Uten å ha prøvd settet selv vil jeg anbefale Seymour Duncan SSL-5 i alle posisjoner. Da er du godt på vei. Siden det er SRV det er snakk om er det også viktig med et pent utseende på gitaren, praktisk sett eller ei, det estetiske er viktig når det gjelder SRV. Et mørkt plekterbrett med hvite mikker slår alltid an!

Ellers, ha et rosewood gripebrett da sagnene sier at det gir enn mer fyldig lyd. Sant eller ikke, det er uansett pent.

Tommy: Jepp, han brukte to tubescreamere.

Btw, sjekk ut dette: http://www.geocities.com/SunsetStrip/8157/srvgear.html

Utrolig mye nyttig informasjon om alt fra ampene til strengene.

Endret av ChrSB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRV brukte vel 0.13 strenger, såvidt jeg husker.

Hadde 0.13 på stratocasteren min før jeg solgte den. Var utrolig gøy, men vanskelig å spille på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRV brukte, såvidt jeg har forstått, 13-58-strenger. Viktig å få med seg at han klinte tremoloen til kroppen med 5 fjærer, noe som gjør noe med både tone og sustain.

Ellers burde det være fint mulig å skru seg fram til brukbar SRV lyd med en gitar satt opp som nevnt gjennom en tubescreamer eller to, om du har mulighet til det, og inn i en god amp.

red: Yngtchie: nei man trenger jo ikke så tykke strenger, men for å få samme lyden, noe trådstarter var nøye med å presisere, så er det enkelte detaljer i bassen som ikke kommer fram med en D#-stemt 0.48-streng + at du får en mye rundere mellomtone.

Endret av Mr. Blonde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jævel på Google :P - og nesten alt jeg har funnet om dette indikerer at følgende (som forøvrig er sakset fra wikipedia) ser ut til å stemme:

The strings Stevie used didn't necessarily have to be a particular brand name, but he is known for using GHS Nickel Rockers. He changed gauges around often, depending on the condition of his fingers.

String - Gauges

1st: .011", .012", .013"

2nd: .014", .015", .018"

3rd: .018" or .019"

4th: .028?"

5th: .038?"

6th: .054", .056", .058", .060", or .070"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal sette sammen drømmegitaren... men trenger litt hjelp

(har et hallveis ødelagt tastatur så taster som ikke finnes erstattes med * så kan dere gjette dere fremm.. flott med utfordring i hverdagen..)

Har tengt å pusse opp en Strato*aster. og vill ha lyden til SRV.

Skal bare ha 2 SRV miker. og det skal være nek og middle. siden jeg skal ha humbu*ker som bridge...

Så vilke miker er nermest? leter etter lyden du lett hører i "Pride and joy"

Ikke komm med unødvendige kommentarer som "DU BURDE IKKE HA HUMBU*KER" eller andre ting.. plz hold dere til Topi*

Hadde vert fint om mikene kunne kjøpes i norge..

Her er det noe info om SRV-lyden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.