Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøpt av 73' Marshall Super Bass?


Anders_800

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fram til '68 var Super Lead og Super Bass nesten identiske. Etter hvert utviklet Super Lead 100w (og Lead 50w) seg i retning av å få mer diskant og gain.

Bass modellene ble lite forandret, så de likner mest på de gamle Plexiene.

Skrur du opp volumet på en Super Bass er det liten forskjell på gain i forhold til en tidlig Plexi Super Lead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ok, fått testkjørt ampen litt nå, med 1936-kabinettet med en G12T-75 og en V30. Helt sinnsykt fet lyd! Jeg smilte fra øre til øre hele dagen etter at jeg hadde prøvd den. Det beste er at den reagerer så utrolig på kontrollene på gitaren, man kan faktisk gå fra fet clean til enda fetere vreng og sustain med noen knepp på volum og tonekontrollene på gitaren.

Som sagt er de to nederste inputene modifisert med to miniswitcher, hvorav switchen på kanal I kobler sammen kanalene. Den andre virker inaktiv, gjør absolutt ingenting uansett hvilken input jeg er koblet til.

Noen ting jeg lurer på: Hvis jeg spiller uten å ha bridget kanalene, virker det som om kanal II har en del mer trøkk og hakket mer diskant enn når jeg er plugget inn i kanal I. Volumkontrollen virker også mer følsom enn den på kanal I.

Skal det ikke egentlig være motsatt, altså at det er kanal I som har diskanten, mens det er II som er rundere? Eller er Super Bassen lagt opp anderledes?

Når kanalene er bridget sammen, kommer vrengen mye raskere (selv om cleanlyden holder til smertegrensen) hvis jeg drar opp volumet på kanal II enn hvis jeg vrir opp på kanal I. Uansett låter det helt latterlig fett, men hvis det er noen her som vil komme med erfaringer settes det pris på!

edit: ampen er datert 3. april 1973, så dette tyder vel på at vi snakker om en PTP mest sannsynlig?

Endret av Anders_800
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare en ting å gjøre. Du må legge ut noen bilder :rolleyes:

Skru opp ampen og sjekk om det er en PTP. Tror ikke du finner noe printbord i den, men det må jo sjekkes.

Det skal være kanal 1 det er mest diskant og guff i på en Super Bass, akkurat som på en Super Lead.

Hvis det er omvendt tyder det på at det er gjort litt mer med ampen, enn at bare kanalene er koblet sammen.

Lyder det bra, og det gjør det jo av en super Bass, er jo alt greit.

Likevel ville jeg prøvd å finne ut hvilke forandringer som er gjort, og sterkt vurdert å sette den tilbake i original stand.

En Super Bass reagerer veldig bra på gitarkontrollene og plekteranslag. Det er fordi det er en veldig bra røramp.

Fra clean til vreng uten å skru på ampen. Det er det mange av high-gain gutta som ikke har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det samme sjøl, når det låter helt kule er det jo helt greit. Veldig greit, faktisk, det er DEN gitarlyden jeg alltid har leita etter.

MEN, allikevel hadde det vært interessant å finne ut hva som utgjør forskjellen på den. Jeg har ikke vært inne og titta i en rørforsterker før, litt pga av at jeg ikke er så interessert i å få meg en karamell hvis jeg tar på feil sted osv.

Starter man med å skru opp på de fire skruene som fester ampen til bunnplata, samt skruene til håndtaket? Har hørt noe om at man må skru på ampen uten at den er tilkoblet strøm for å tappe ut strømmen, stemmer dette?

Lynkurs i å skru opp gammel Marshall mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av bakplate. Sett ampen med fronten ned. Skru ut de fire store skruene i bunnen, og løft ampen forsiktig rett opp.

Hvis du holden fingrene unna innmaten på undersiden av ampen får du ikke noe strøm i deg.

Når du setter ampen på hue (noe du bør gjøre for å ta bilde av innmaten), må du finne noe å støtte ene trafoen på,

slik at ampen ikke blir hvilende på røra.

Det er bare å sette i gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra clean til vreng uten å skru på ampen. Det er det mange av high-gain gutta som ikke har forstått.
Min erfaring er også at dette gjerne gir bedre clean enn cleankanalene på flerkanalsforsterkere.

På en gammel plexi blir det nesten 100% clean uansett volum også, bortsett fra litt sluttrinnsvreng kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Super Bass fra '68 begynner å vrenge ganske tidlig, og får godlyden med volumet mellom 6 og 8.

Denne lyden er ganske kraftig crønsja og duger fint til lead-lyd.

Og med en clean-boost på det volumet kommer den mest klassiske Marshall-vrengen et øre kan ønske seg.

Da er det selvsagt et volum som krever høreklokker, og dispensasjon fra arbeidstilsynet.

Så i vanlige sammenhenger vil aldri ampen kunne kjøres noe annet enn med ganske clean lyd.

Men det er heldigvis noe som heter attenuatorer.

Mye av vreng lyden kommer fra utgangsrøra, men med et spark fra en boost så blir røra i forforsterkeren

også mere med i vreng lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå skal vi se her.

Den store hvite ledninga er festa til miniswitchene, og siden jeg ikke har så mye teknisk innsikt i rørforsterkere er det den eneste modifiseringa jeg kan se. Stussa litt på de store lyseblå resistorene, men jeg overlater det til dere som har peiling til å avklare ting her;)

Endret av Anders_800
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall en PTP amp :D

Litt vanskelig å se hvordan de bryterne er koblet på bildet,

men det er nok en mer omfattende mod enn at inntakene er koblet sammen.

Jeg kjenner ikke godt nok til forskjellige mod typer for å kunne si hva dette er.

Vanligste mod på disse er jo mastervolum mod, og mod for mer gain på lavt volum.

Prøv deg fram for å teste hvordan volumkontrollene virker sammen med forskjellige innstillinger på bryterne.

Er det ene volumet master og det andre gain i noen av posisjonene på knottene?

Mye ser helt originalt ut, og tegnet på det er rødfarge på loddinger og muttere/skruer.

Hvis det er kanal II som har mest guff, kan se om det er loddet på en brightcap på volumkontrollen.

Det er en liten kondensator som hever diskanten ved lavt volum. Den gjør også at volumet kommer veldig fort.

Låter det bra er det hovedsaken.

Gratulerer med flott amp!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.