Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøpt av 73' Marshall Super Bass?


Anders_800

Anbefalte innlegg

Hallo der!

Fant en Marshall Super Bass på finn for noen dager siden, som jeg ble ganske fysen på. Siden jeg både driver med gitar og bass, og ikke har en bassforsterker, tenkte jeg at dette kunne være en grei deal.

Det er gjort modifikasjoner på den, som å plassere en mini-switch i det ene jack-inputen, switchen virker akkurat som en patch-kabel. Tyder dette på at det er gjort store operasjoner inne i ampen, med tanke på innmat og slikt? Fyren skal ha 7500 for den.

Og til sist, jeg har set Marshall JCM 900 1936 kabinett. Jeg veit at det mest sannsynlig er kjetteri å bruke dette, men hvor mye vil dette egentlig ha å si for lyden? Er det bortkasta å skaffe seg en søttitalls Marshall når når jeg kommer til å bruke et 1936 kabinett med Celestion G12T-75 høyttalere?

Mange takk for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis den switchen patcher kanalene på ampen er det ikke gjort noe annet inni enn på jack-inntakene.

Marshaller var point-to point laget fram til sommeren 1973. Det er en mye bedre amp å ha enn de med printboard som kom senere samme år.

Kjøper du en med PTP, kan du sette inn komponenter og lage den varianten du vil ha.

Så ---- først av alt, finn ut om det er en PTP Marshall. Super Bass låter veldig bra på gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall 1936 er jo ikke gale 2x12 kabinetter.

Ville nok satset mer på en med Celestion Vintage 30 høyttalerelementer. Men tror ikke du blir skuffa over G12T-75 heller da.

Ok, takker for input. Så jeg gjør ikke Super Bassen den største uretten i verden med å bruke 1936-kabinettet?

Jeg har faktisk et Vintage 30-element liggende....tror jeg installerer det, og hører åssen ting høres ut. Selvsagt ville det beste vært å hatt et godt gammelt Marshall 4x12 kabinett med Greenbacks, men da må man liksom ut med hvertfall 7000 til.

Den faste forsterkeren min er en JCM 800 4210 combo, som jeg har kombinert med 1936-kabinettet. Låter jo greit nok, men er veldig frista til å oppgradere til en Super Bass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du spille gammel-rock ville jeg (på sikt) absolutt vurdert "greenbacks" fremfor G12T-75 og Vintage 30. G12M eller G12H er veldig populære sammen med disse ampene. Dog må du nok til med et 4x12, da bare 2stk greenbacks vil flerres i fillebiter og hoppe ut av kassa med en så kraftig amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar! 4x12 kabinettet må nok bli lenger framme i tid, men en halfstack er jo drømmen.

En siste ting; noen som vet om det er en stor prosedyre å ta vekk miniswitchene som sitter i jack-inputene? Er ikke så vant med å lodde i forsterkere, lodde-erfaringa mi begrenser seg til nødhjelps-operasjoner i Mxr Dist +'en fra '78 ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Super Bassen kan altså peake opp mot 200 watt, ja! Her skal det rockes ^_^

Men i utgangspunktet (såfremt jeg ikke skal spille på 10 hele tida) så vil vel to høyttalere på tilsammen 150 watt stort klare å holde unna? Jeg mener, bruker man ikke ofte et kabinett med 4 Greenbacks som til sammen tåler 100 watt sammen med en 100-watts topp, og det med med hell?

Endret av Anders_800
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sprengte høytalere førte til at Marshall lanserte 1982 kabinettene i '68. De inneholdt G12H Celestion på 30w. Kabinettene var merket med "100" i øverste venstre hjørne for å vise at disse kassene tålte 100w. G12H høytalerne spiller også høyere enn G12M(25w) Tror ikke du får problemer med høytalere som tåler 150w. Antakeligvis holder du ikke ut å spille så høyt. En attenuator er en smart investering for å få fullt utbytte av Super Bassen på gitar. Da kommer ikke godlyden før 6-8 på volumet, og det er VELDIG HØYT hvis du ikke bruker en attenuator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.