Web Analytics
Jump to content

Anders_800

Medlem
  • Posts

    51
  • Joined

  • Last visited

About Anders_800

Anders_800's Achievements

Nybegynner

Nybegynner (3/6)

0

Reputation

  1. Heisann! Jeg har to forsterkere, og har lyst til å eksperimentere litt med å linke dem sammen. Den ene er Marshall Super Bass med fire inputs, og den andre er en JCM 800 combo med effektsløyfe. Jeg vil bare dele litt med dere hva jeg tenker å gjøre, og om hvorvidt det er mulig. (Begge ampene er forøvrig koblet til hver sine høyttalere til enhver tid) 1: Plugge gitar inn i JCM 800, og bruke en jack fra Send i effektsløyfa og inn i Super Bassen. 2. Plugge gitar inn i en av Hi-inputene på Super Bassen, og bruke jack fra korresponderende LO-input inn i vanlig input JCM 800-ampen. 3. Likt som 2, bare at jeg plugger inn i Return på effektsløyfa på JCM 800 istedenfor på vanlig input. Noen tanker om dette?
  2. Jeg har forstått det sånn at mikrofiber er stort nei-nei på gitarfinish da de lager ørsmå riper i finishen over tid. Holder lenge med å puste litt kondens på kroppen og tørke av med t-skjorta, da skal vel de fleste fingermerkene forsvinne.
  3. Ja, jeg ser jo at det er på finn som selger en 2205 (som er topp-utgaven, også den i 50W), som attpåtil er modda, for 10 000,-. Topper går alltid for litt mer enn comboer (av en eller annen grunn, det er jo den samme ampen hvis man ikke bruker den innebygde høyttaleren). Men takk for tips, litt moro at den har steget i verdi over de siste syv årene
  4. Jeg ser folk selger en del JCM 800'er på Finn for tida, og de forlanger en del for dem. Jeg har en 4210 combo-modell fra 1985, og jeg bare lurer på hva hva slags prislapp det er normalt å sette på disse. Ampen er i meget god teknisk stand. (PS. Jeg skal ikke selge den, jeg er bare interessert i å høre hva de går for)
  5. Hvis man skal være kategorisk, så spiller jeg nok mye mer enn jeg øver. Øving for meg er å finne en låt som er utfordrende, og plukke den i småbiter og få den til å sitte. Det er mest for å ha en låt til under beltet, men også å samtidig gi fingrene nye utfordringer og holde de vedlike. Selv om jeg hører mye på metall, definerer jeg meg ikke som metallgitarist, men jeg prøver så ofte jeg kan å sette ned speeden på låtene og naile riffa. Jeg merker at for mye metallriffing gjør meg ganske ukreativ, og jeg mister også fort feelinga når tempoet går for fort. Når det er sagt så er det gøy når man får til å spille fort. Jeg prøver også å suge til meg så mye jeg kan fra sjangre som country, norsk folkemusikk og internasjonal folkemusikk, i håp om å utvide tonespråket mitt. Det kan vel konkluderes med at jeg øver sånn at fingrene mine ikke skal være til hinder for det jeg vil spille der og da. Dessuten prøver jeg oftest, når det er snakk om impro, å velge bort raske intetsigende soler til fordel for mer avventende og velformulerte soloer i Gilmour-stilen, men det er djevelsk vanskelig! Jeg er som regel på mitt mest kreative når jeg ikke har spilt på noen dager, f. eks etter reiser, og noen ganger det deilig å bare la gitaren ligge.
  6. Personlig synes jeg det er stiligere når Silverbursten har fått den grønne tinten som følge av å ha blitt utsatt for sollys, og det er jo stort sett de gamle Gibson'ene fra slutten av 70-åra som har den fargen.
  7. Tilogmed Mark Knopfler har jo sagt at grunnen til at han lenge spilte på en rød Strat var fordi Hank Marvin gjorde det For all del, jeg er ikke ute etter å henge ut noen fordi de liker Silverburst. Jeg bare konstaterer at Silverbursten har blitt mere populær, og begynner å bli forholdsvis vanlig å se.
  8. Nå er jeg en intonasjonsnazi uten like. Det skal ekstremt lite til før jeg synes ting skjærer, både når det gjelder mitt eget spill og andres. Man føler det liksom i fingrene når man slår en litt sur akkord. En sur gitar høres sur ut uansett, men det høres verre ut på bassfattige høyttalere fordi det er en overrepresentasjon av høye frekvenser, det er hvertfall min oppfatning.
  9. Selvsagt er Ebmaj-7 en akkord. For å skrive det i tab: e-------------------------8-10-11-- b----------------8-10-11----------- G---------7-8-9-------------------- D-----5-8-------------------------- A--5-6----------------------------- Det er med en stor sekser der, så du kan gjerne kalle det C dorisk.
  10. Hehe, jeg veit. Det jeg mente er at Adam Jones sannsynligvis er grunnen til at alle de andre yngre gitaristene fra andre band vil ha/bruker en sånn. Jeg vil jo ha en sånn sjøl, bare så det er sagt. Jeg ville nok ikke automatisk tenkt at en gitarist som bruker en Les Paul er Slash-fan, det er det er for mange som bruker en "vanlig" Les Paul til å trekke en slik slutning, men hadde jeg sett en med Silverburst ville jeg nok satt penger på at han enten var Tool eller Mastodon-fan. Jeg blir vel litt anal her nå, men Silverbursten er et slags sort får i Gibsonfamilien jeg aldri blir lei av å diskutere og beundre
  11. Silverburster er fete gitarer, men jeg synes assosiasjonene til Tool (fett band, personlig fan fra Ænima kom ut, jeg var 11) blir for store. Ingen som ville ha Silverburster før Tool kom litt opp fra undergrunnen, hvertfall ikke i samme utstrekning som nå.
  12. Da tenker jeg på laptop-høyttalere, bare så det er sagt. Slik jeg ser det har det noe med frekvensene som blir forsterka, det er så mange høye frekvenser i forhold til lave frekvenser på laptop-høyttalere. Jeg synes det virker som om det samme fenomenet oppstår når man bytter mellom bro-og halsmikrofonen på gitaren, en ustemt gitar har en tendens til å låte mye surere når man bruker bromikrofonen enn hva som er tilfellet med bruk av halsmikrofonen. Kanskje gehør spiller en rolle også, hva vet jeg. Du vet jo at jo høyere man kommer på et folkeinstrument som f.eks lur eller bukkehorn, jo "surere" blir det (les: norskere) Det er vanskeligere å holde de høye tonene i sjakk enn de lave.
  13. Synes han ikke er så ille jeg, dessuten høres gitaren ofte ustemt ut gjennom små pc-høyttalere. Han er ikke akkurat noe fyverkeri av en gitarist, men enormt mye bedre enn han fra WorldMusicSupply, hvertfall. Crunch Boxen virker spennende, jeg ville sjekka den ut!ProGuitarShop tester en på youtube, forøvrig.
  14. Det er vel greit å først gå på med grunner (primer), og så se om du finner en farge du liker av typen bengalakk. Bruker du benga, må du eventuelt skaffe en dyse som du sprayer malinga med i tillegg, så du slipper å bruke en kost (som garanterer deg et dårlig resultat). Egentlig er det nok kanskje like greit å bare finne en lakk på sprayboks, og da kan du velge om du vil ha matt, halvblank eller blank finish. Bruk flere tynne lag fremfor ett tykt, og eksperimenter med å bruke maskeringsteip for å få rette kanter hvis du skal bruke flere farger.
  15. Tja, kanskje en Ebmaj7-skala? Jeg har ikke mulighet til å høre hvordan det faktisk høres ut selv, men det er vel kanskje det første jeg ville tenkt på. Tror kanskje det vil låte litt rart med maj7-over powerchords, men...
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.