Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor 5'strengs?


jonta

Anbefalte innlegg

Hei jeg er egentlig gitarist, men begynnte med litt bass på si for noen månder siden. Fikk tak i en brukt Ibanez som trengte endel stell. Fikk noen brukte strenger 055/110 av en venn, som jeg kokte i ajax. Disse tykke strengene tok nesten knekken på den flate halsen. Jeg strammet rod'n mer enn jeg noengang har gjort. Den ble fæl å spille på.

Så kom jeg på at vennen hadde sagt at han pleier å stemme i D, atakelig derfor de tykke strengen. Jeg stemte ned i D, slakket litt på rod'n og fikk et godt resultat. Men mye vil ha mer, jeg savnet den dype C'en. Fikk tak i et 5'streng sett 040/125, ga 040'en til gitaren som 6'te streng. Satte på, og jeg hadde en 4'strenger med 5'strenger's fordeler+ lettere, penere, mer lettspillt, billigere. og den manglende 1'ste strengen? tja det er jo en BASS ikkesannt!!!

Det viste seg at 040/125 settet ikke holdt, E og H ble for slakke (lite lyd). Satte på et 045/130. H str. fikk jeg såvidt tredd inn på stolen og hakket i sadelen måtte files litt bredere og jeg måtte file litt på intonerings systemet til H'en, for å få den lang nok.

Kanskje ikke noe å spille funk på men, nå er jeg veldig fornøyd!!!

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eller 9. ^_^

Jeg for min del er temmelig konservativ og stemmer min 9-strenger F# H E A D G C F Bb..... :lol:

Jeg tenkte på det idet jeg hadde trykket "POST". :D

Hvilke gauges bruker du på F og Bb-strengene? og på F#-en? Conklin-strenger alt sammen?

og "temmelig konservativ" og "9-strenger" hører liksom ikke helt sammen i samme setning, buddy. *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være et sosialt nei-nei å ha basser med mer en 4 strenger? Folk tenker så jævla standard.

Ok, hvorfor er 4 strenger best? Og isåfall, hvorfor er det kun behov for 4 strenger? Fordi man trenger kun å følge røttene etter gitaristens akkorder? Eller bare at det ser kulere ut?

Hvorfor trenge flygel når man har piano?

Hvorfor trenge 7strenger istedet for 6strenger på en gitar?

Hvorfor trenge 6 forskjellige symbaler på et trommesett?

Hvorfor trenge kromatisk munnspill når man har et c-dur munnspill?

Vet dere hvorfor?

Behov og personlige preferanser.

(dette er ikke spesielt rettet mot trådstarter, men generellt sett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på det idet jeg hadde trykket "POST". :D

Hvilke gauges bruker du på F og Bb-strengene? og på F#-en? Conklin-strenger alt sammen?

og "temmelig konservativ" og "9-strenger" hører liksom ikke helt sammen i samme setning, buddy. *hehe*

Det er Conklin størrelser det går i her, ja.

F# .165

H .135

E .110

A .080

D .055

G .035

C .025

F .018

Bb .011

Temmelig konservativ, for når man har 9 strenger så er det så mange mulige måter å stemme den på, hvis man bare gidder. Min er stemt som en utvidelse av de vanlige 4 EADG strengene. Så jeg mener det er så konservativt det kan bli, med 9 strenger. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lol*

Jeg skjønte hva du mente, elros, men når noen sier "temmelig konservativ", så tenker jeg på disse "hva faen skal vi med mer enn 5 bånd og 4 strenger... det er jo bass vi snakker om!!" :) Mest ment som "tongue in cheek" fra min side, da ;)

Kan jo være enig i utsagnet ditt, "så konservativt som det kan bli, med 9 strenger." :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.