Web Analytics
Jump to content

Sliter med lyden

Zigg
 Share

Recommended Posts

Hallo gutter og jenter! Jeg vil stille et spørsmål om noe ganske elementært innen gitar: Lyden! Jeg ønsker å spille rock 'n' roll, Angus Young-style, men lyden min vil noe annet. Jeg prøver meg fram med forskjellige knapper på forsterkeren, men får det ikke til. Vrengen er kanskje hovedproblemet, for lite gir en ganske døll og kjedelig lyd, for mye lager så helvetes mye skurr, særlig når man drar litt grep. Nå konsulterer jeg den utømmelige brønnen med kunnskap, internettet for råd og tips. :P Håper dette ikke ble for generelt eller noe, for å spesifisere litt mer legger jeg ved en link til en av de mest sexy gitarsounds jeg har hørt!

Den gitarlyden der høres ut som en Marshall, med mye, mye mindre vreng enn du tror. Nøkkelen her er volum framfor gain.

Se på klipp av AC/DC som du nevner. Gitarlyden deres er utrolig dynamisk, de kan gå fra omtrent helt clean til feit vreng uten å røre volumkontrollen.

Nøkkelen er høyt volum i utgangspunktet og variasjon i attacket.

AC bruker stort sett åpne akkorder, og det å fleske til over en åpen akkord med mye gain på ampen, er å be om lydmølje.

Edited by Tambarskjelve

Har tilgang på en Marshall Valvestate etellereannet, ellers spiller jeg med Logic Pro. Spiller Epiphone SG Special. Takk for tips, Tambarskjelve! Ofte blir det å spille på en Roland Cube 30W.

Edited by Zigg