Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez-gitarer - noen erfaringer?


Konnis

Anbefalte innlegg

Hmm... noen andre innvendinger?

Det må i så fall kun bli kosmetiske - jeg er sikker på at SV5470 er en knall god gitar. Det jeg ikke liker er at det ser ut som om det er en simplel hvit plastikbinding både på kroppen og halsen. Men jeg har ikke sett noen gode bilder, det kan hende det ikke ser så gærnt ut "in real life".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo, til en viss grad. Men det blir en forskjell likevel. Den låste strengelengden er for eksempel forskjellig, fordi stemmeskruene ikke sitter i samme avstand fra der det låses. Det blir verre hvis gitaren har reversed headstock, men det har jo ikke denne.

Videre kan en dårlig filt bro føre til at strengene "sitter fast", og skaper låseproblemer.

Det fører til at strengene oppfører seg annerledes, fordi de ikke låses på samme sted. Lengden på strengene mellom låsepunktene blir forskjellige.

Så har jo ikke gitaren den meget gode tremoloen som en s 470 har, en tremolo som har et meget godt rykte, for å si det slik, og ryktet stemmer faktisk, etter det jeg har erfart. Den er bare helt utrolig stabil.

Den er faktisk så stabil, at hvis en streng ryker, så kan du i nødsfall spille videre etter en kjapp justering med microtunerene. Det kan du glemme med en vanlig FR, i den grad det er noe poeng.

En gitar med fem strenger er ganske ubrukelig for de fleste av oss, så sant man ikke er med i Rollong Stones.

Nå vil jo de færreste av oss gigge med en FR- gitar uten minst en backup likevel, så det er kanskje mer av akademisk interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre kan en dårlig filt bro føre til at strengene "sitter fast", og skaper låseproblemer.

Dårlig filt bro, eller nut? For hvor skal brua files, isåfall? Kniv-eggene? (har ikke peiling på FR-systemer, så gutser litt nå)

In use, the vibrato action is smooth and natural feeling, thanks to a ball-bearing pivot, and the whole thing maintains tuning stability well for a non-locking design, even when going for some serious abuse.
- Hva skal dette bety? Ball-bearing pivoyt :P

Klippet herfra: http://www.musicradar.com/gear/all/guitars...e-152725/review

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, surret med begrepene i farten. Ikke meningen å forvirre deg. Jeg mente jo stol, eller "nut", og ikke bro, eller "bridge". Min feil.

Mye av greia med ZR- broen, er at den er kulelagret, og ikke avhengig av knivene man har i "vanlige" FR- løsninger, noe som kan medføre problemer hvis produsenten bruker billig metall, og/eller bare overflateherder kontaktflaten, slik at det blir fortere slitt, og også umulig å fikse, hvis man sliper seg gjennom den nevnte overflateherdingen. Vel, så sant man ikke kjenner en metalurg, da.. :)

I tillegg er det et spesielt fjæroppheng som også hjelper til med å fikse stabilitetsproblemer. Nå skal det si at en ZR- bro ikke lager flutter i det hele tatt. Det taper du i forhold til det du tjener. Slik er det gjerne her i livet, du taper noe hvis du tjener noe.

Men altså- hvis du bruker like mye energi på å øve på den gitaren du kjøper, som det du har brukt på å sjekke opp alle detaljer rundt innkjøpet, kommer du innen kort tid til å bli en meget habil gitarist. Det viktigste er faktisk å øve/spille, i maaange timer.

Jeg burde jo også se å komme meg vekk fra forumet, og spille i stedet for.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke nødvendig med strengelås/locking nut?

Og hvilken gitar vil dere anbefale; S470 eller SV5470?

(vet det er enorme prisforskjeller, men vil vite om SV5470 er verdt det ekstra)

Hva er egentlig forskjellen mellom de? Litt bedre/andre pickups og 24 bånd?

Jeg kan ihvertfall anbefale S470, selvom jeg gjerne skulle hatt de 2 siste båndene iblant.

Og i prisklassen til SV5470 finnes det sikkert mye annet kult.

Fra et annet forum. Innvendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gitaren der er jo av en helt annen klasse enn S470, men forskjellene er at SV5470 er en såkalt Prestige-gitar, og er liksom en av toppmodellene til Ibanez. Den har ikke låsende tremolo, den har bedre pickups, og den har bedre hals. Det er de konkrete forskjellene, men den er som sagt en av toppmodellene til Ibanez, og er da sannsynligvis et mye bedre instrument. Laget i Japan med bedre materialer er den også.

Hvis du har sett mest på S470 og er mest innstilt på den gitaren, men allikevel er villig til å betale for en så mye dyrere gitar som SV5470, så hadde jeg heller sett på S5470. Det er omtrent samme gitar som S470, bare i samme leia som SV5470. Den har enda bedre tremolo enn S470, mye bedre plukkopper, bedre hals, og laget i Japan med bedre materialer. Den er toppmodellen i S-serien til Ibanez, og sikkert en knallgod gitar. Det er sikkert SV5470 også, men den har ikke samme pickups(som S5470), og ingen låsende tremolo.

Hvis det hjalp? :P

Her er S5470, også står det en compare-knapp oppi der, så kan du sammenligne den med SV470 og SV5470, så står det noen specs og greier.

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er verdt prisdiferansen skal ikke jeg ta stilling til, men bortsett fra forskjellige pick-ups så er det forskjellig vib system, ikke mikk-rammer på SV, annen halsprofil, 5pc hals (mer stabil - og sannsynlig noe bedre sustain), flammelønn topp - samt at Prestige modellene har en "satin" finish bak på halsen som gjør dem "smoothere".

Konklusjon - om vi ser bort fra det visuelle (SV'en er jo mye vakrere) - det er ganske betydlige forskjeller som gjør seg utslag i lyd og spillbarhet, men om det er verdt prisdifferansen det må bli opp til deg å avgjøre B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på S5470, og trodde dette var idealgitaren. Til jeg fant ut at den sorte finishen den finnes i ikke var plain sort; men sort lær-struktur. Og vet ikke hvor begeistra jeg er for de andre fargene i S Prestige-serien heller...

OOOOG! Jeg er ikke så utrolig teknisk av meg, så da er kanskje tremolosystemet på SV5470 mer aktuelt enn det på S470? Kommer sannsynligvis ikke til å foreta heftige pull-ups med tremolo elns, bare divebomb osv. Viktigste er jo at fjøla holder stemminga.

Spørsmålet er vel egentlig om jeg trenger strengelås oppe ved nøtta. Det er jo noe bare jeg vet, men.. :P Det villeste jeg kommer til å bruke whammyen, blir noe a la Kirk Hammett gjør. Og tar man så mye pull-ups (ikke treningsmetoden, men dra tremoloen opp/stramme strengene) med whammy? Eller er det mest divebombs det går i?

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

leser litt i denne tråden nå: http://forum.gitarnorge.no/index.php?showtopic=15060

Og finner ut at denne karen er i relativt lik posisjon som meg. Fordeler med S-modeller er altså at den holder stemminga ekstremt bra selv om man voldtar whammyen, mens fordelen med SV er at man rett og slett kan stemme gitaren som man føler for, uten å måtte justere hele brua på nytt? Eller?

Lite utdrag:

S5470 kommer i mye tøffere finisher (liker den brune med oljefinish) og har mer stabil tremolo som holder stemmingen bedre.

SV5470 er lettere å sette opp og stemme, har pickupene festet rett i kroppen, kan coilsplitte med push/pull (altså alle pickupkombinasjoner, ikke bare autosplit) og kan settes til "dive only", slik at man lett kan drop og detune osv.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da aldri prøvd en sånn SV5470, og sliter litt med å vite hva jeg skal bekrefte.

Eneste jeg vet er at tremoloen på s470-en min er kjempestabil. Men den har en litt annen følelse enn en vanlig FR. Liker s470 godt, men det er klart at det er en lite "jålete" gitar. Ikke noe pynt og lekkert, mer et skikkelig verktøy.

Angående det å stemme ned- siden jeg ønsker å spare meg selv for unødig arbeid, kjøpte jeg heller en annen gitar som jeg har stemt ned, i stedet for å bruke evigheter på å justere på s470-en. Derfor har den bestandig vært stemt i standard C.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å måtte justere hele brua på nytt?

Tja, tremoloen på SV5470 er flytende den også, så si du har hatt gitaren i E standard for å spille Metallica da, så får du lyst til å spille Slipknot, som er i drop B, du kan ikke stemme den ned i drop B helt uten videre uten å måtte justere på noen fjærer og greier baki gitaren. Men nå er dette blitt gjort mye lettere med et hjul på baksiden(zps-fx-system ellernoe), istedet for tradisjonelle å skru de to skruene som holder fjærene lenger inn i kroppen. Så nei, du må justere brua, men du slipper styret med å låse opp strengelåser, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.