Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez-gitarer - noen erfaringer?


Konnis

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en liten stund sett på Ibanez S470. Syns ikke den har ille design, ut ifra middelmådige Youtube-klipp har den bra lyd, den har tremolo, men jeg har ennå ikke prøvd den selv. Det skal jeg jo selvfølgelig gjøre snarest mulig.

Men er det noen her som har erfaringer angående den?

Holder den bra på stemminga?

Er den lettspilt? (:P)

Går det an å stemme ned gitaren (drop d, f eks) uten å måtte justere hele bridgen?

Selges den med bølgeinlays:

2029010_31_1_2008_15_4_10_104.jpg.jpg

eller diamantinlays:

S470_BK_1M_07.gif

nå?

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har en sånn. Jeg synes det er en bra gitar, stolen er helt fantastisk, en kulelagret FR- versjon. Du kan divebombe alt du orker uten at den mister stemmingen. Jeg har omtrent 25 strengeinstrumenter, og dette er den som jolder best på stemminga av alle sammen. Kanskje bortsett fra bassene mine, men det er noe annet.

Den er lettspilt, har en slank hals, og stort sett har jeg ingenting å utsette på den.

Det jeg ikke liker med den, er at jeg synes singlecoilen ikke låter "glass" nok, den er liksom litt anonym. Når det er sagt, har jeg lest at andre klager på humbuckerene, men de er jeg veldig fornøyd med. Pickupene er ikke veldig særpreget, men gir deg gode muligheter til å forme lyden med eq og effekter. Det kan jo være både positivt og negativt, alt etter hva man ønsker seg. Gitaren har bra sustain, men den er ikke noe "sustainmonster" Kroppen er av mahogny, og litt mindre enn mange andre gitarer.

Sum- en anvendelig gitar som kan brukes til mye, byggekvalitet er flott, men ikke noe "påkostet" juggel. Det er et verktøy, og den har liten "åååå- så lekker!!"- faktor.

Jeg er dyster nok av natur selv, så jeg har ikke forsøkt å stemme den ned til under C, men kan ikke tenke meg at det er noe problem. Man justerer stivheten i stolen bak på et eget hjul, uten verktøy, så det er rimelig enkelt.

Min har bølgemønster, aner ikke hva som selges nå.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som billig "metal"-ish gitar så liker jeg veldig godt RG-modellene

jeg har en RG-370 som jeg prøver å 'pimpe' :P det er en held svart gitar som egentlig er ganske kjedelig å se på.... den har en Wizard II hals som jeg liker veldig godt, god å spille fort på og blir ikke så sliten i tommelen når du spiller rytmer... den har og en EDGE III floyd-kopi fra Ibanez, som er veldig flat i forhold til en orginal Floyd Rose, noe jeg liker veldig godt, den er og freset på en sånn måte at du kan dra den opp en del, men ikke nok til å ødelegge strengene, selv er jeg ikke så veldig gad i noen av mikrofonene, singlecoilen min skurrer, dette har jeg snakket med butikken om og funnet ut at jeg egentlig kan levere den inn igjen til rep, men jeg bruker den adri uansett, jeg bruker for det meste bare i stolposisjon... bruker single coien en skjelden gang når jeg spiller på clean... har en annen gitar som har bedre cean lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg har en S470, og jeg synes det er en meget behagelig gitar å spille på. Pickupene er også helt ålreite, men jeg tror nok jeg hadde byttet dem ut med noen andre hvis det var min gitar. ZR-tremoloen er veldig stabil og bra, liker den bedre enn Edge III-tremoloen som sitter på de billigere RG-gitarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickupene kan jo byttes ut hvis jeg finner ut at jeg trenger nye en dag.

Men treverket; får man fin, fyldig lyd ut av denne fjøla? Den er jo relativt tynn, right? Har en Epi Les Paul Std. nå, er faktisk ganske fornøyd med lyden i den. Syns bare den er en smule vrien å spille soloer på, ettersom det er litt kronglete å nå fra til de øverste båndene osv. Tror også jeg hadde likt en hals som ikke var lakkert/som ikke klistrer seg fast i hendene.

Edit: En ting jeg synes er litt kjip med pickupene i Les Paul-en min, er at lyden fort kan bli for mørk og ikke "tight". F. eks hvis jeg riffer enkelttoner på E og A, så glir tonene ofte inni hverandre (hvis jeg spiller main-riffet i Blackened, for eksempel). Er ute etter en tightere lyd, hvis dere skjønner.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dyster nok av natur selv, så jeg har ikke forsøkt å stemme den ned til under C, men kan ikke tenke meg at det er noe problem. Man justerer stivheten i stolen bak på et eget hjul, uten verktøy, så det er rimelig enkelt.

Men nøyaktig hvordan gjør man det? På gitarer uten tremolo er det rimelig greit, bare skru på stemmeskruen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, man må åpne strengelåsen med en unbraconøkkel, og stemme ned med stemmeskruen. Så låse, og så finstemme med skruene på stolen. Mener du å slippe ned bare 6. strengen, eller alle strengene en hel tone?

Hvis det er det første, må man nok ikke justere stolen noe.

Angående forskjell på S- og RG til omtrent samme pris- det er ikke store forskjellen .Disse pickupene brukes på RG-er også, hvis jeg ikke tar feil. Det jeg opplever som forskjell, er at kroppen er litt mer behagelig, ikke så kantete, og at tremoloen er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side, så vet jeg ikke om jeg gidder å kjøpe en gitar jeg må bytte ut pickupene på. Så rik er jeg ikke.

Får vel dra ut til Oslo og prøve den en gang :P Regner med at de har litt Ibanez på Imerslund i Trondheimsveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side, så vet jeg ikke om jeg gidder å kjøpe en gitar jeg må bytte ut pickupene på. Så rik er jeg ikke.

Får vel dra ut til Oslo og prøve den en gang :P Regner med at de har litt Ibanez på Imerslund i Trondheimsveien?

Det med pickupene er ikke en så stor greie som jeg kanskje fikk det til å høres ut som. De er ikke noe dårligere enn på andre gitarer i samme prisklasse.

De har Ibanez på Imerslund, ja. Er ikke sikker på om de har S470, men det er jo sannsynlig siden det er en ganske populær modell. Han jeg kjenner som har en kjøpte den på Riff, så du kan eventuelt kikke der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

S470 er sikkert en super gitar, men blir den litt billig som erstatter for en Epiphone Les Paul Standard? Vil jo ikke ende opp med noe på samme nivå som den, eller enda dårligere. Så kan noen komme med noen andre forslag til gitarer? Skal brukes hovedsaklig til rock og metal, men vil gjerne at man kan spille Hendrix-stuff på den og (riktig lyd, osv.). Krav: Tremolo, pickuper som duger til rock og metal, litt fresht design (men ikke for ekstremt! RG-modeller er litt for pointy for meg, med unntak av den under, som godkjennes av meg), spillbarhet, helst ikke for tung,

Har sett på:

S470 (rundt 6000kr)

RGT6EX (RG-design, EMG 81 og 85, 24 bånd, tremolo - rundt 10.000kr)

Prisen er ikke noe jeg kan si så mye om nå, det får jeg bedømme utifra forslag dere kommer med. Viktig at jeg får mye får penga, og et bra og lettspilt instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en epi standard, også, og etter min mening banker S470-en epien i byggekvalitet og lyd. Den kjennes dyrere og mer påkostet ut, og har ikke sånn kjempetykk, småekkel lakk som Epien. Nå er de jo ikke så lette å sammenligne, i og med at det er to veldig forskjellige gitarer, men min følelse for de to gitarene er slik. Den har en brightere tone enn en Epi LP.

Derfor trenger du ikke være redd for det, det er jo ikke noen "billig" gitar slik sett. Det ender nok opp på din egen smak. De fleste som prøver den, sier to ting først- "Oj, så liten!"- så løfter de den opp og sier "Oj, så tung!". Etter det er mange bare et stort smil.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.