Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez-gitarer - noen erfaringer?


Konnis

Anbefalte innlegg

Tja, tremoloen på SV5470 er flytende den også, så si du har hatt gitaren i E standard for å spille Metallica da, så får du lyst til å spille Slipknot, som er i drop B, du kan ikke stemme den ned i drop B helt uten videre uten å måtte justere på noen fjærer og greier baki gitaren. Men nå er dette blitt gjort mye lettere med et hjul på baksiden(zps-fx-system ellernoe), istedet for tradisjonelle å skru de to skruene som holder fjærene lenger inn i kroppen. Så nei, du må justere brua, men du slipper styret med å låse opp strengelåser, osv.

Jeg tror du skal være jævlig god for å klare å stemme ned fra E til drop B uten å åpne strengelåsen. Uansett hvor mye man justerer på broen. Finstemmerne har ikke så mye å gå på. Med flytende bro må man justere når man skifter tuning.

Men konis. Bruk litt tid på å sette deg inn i hvordan en flytende bro fungerer. Når du har gjort det er det null problem å skifte tuning samtidig som strengeskift. Tar så vidt litt lengre tid da. Nå bruker jeg nesten lengre tid på å skru av bakplaten enn jeg bruker på å justere på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror du skal være jævlig god for å klare å stemme ned fra E til drop B uten å åpne strengelåsen. Uansett hvor mye man justerer på broen. Finstemmerne har ikke så mye å gå på. Med flytende bro må man justere når man skifter tuning.

Hvilken strengelås? Jeg snakka om SV5470 da, den har ikke strengelås :)

Greia er at tremoloen på SV5470 er nesten samme sak som ZR-tremoloen, bare at den ikke er dobbelt låsende. Ellers er den nesten samme greia, med kulelagre istedet for knivegger, osv.

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mest sannsynlig at jeg går for S470.

+ Holder på stemminga

+ Fin fasong

+ Pris

+ grei finish

- kun brukbare pickuper?

- litt kjedelig

SV5470:

+ Vill finish

+ Bra pickuper

+ Litt enklere tremolosystem

+ fin form

+/- 24 bånd

- Prisen

- Holder ikke så bra på stemminga

S5470:

+ Bra pickuper

+ Holder på stemminga

+ Fin form

+/- 24 bånd

- Pris

- Liker ikke helt finishen

... eller kanskje jeg heller burde bli vandt til finishene på S5470?

Skakke værra lett

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV5470:

- Holder ikke så bra på stemminga

Tror dette er en forhastet konklusjon. Den har et enklere vibsystem, som ikke gir samme muligheter til dive bombing, og dra opp 2 heltoner og andre ville stunts. Dermed har den ikke samme muligheter for å røske den ut av stemminga som på S470'n som har et mer Floyd Rose liknende system. Desuten har den låsbare stemmeskruer - noe som også er et pluss når man skal sette på nye strenger.

Desuten er det et par kriterier du ikke nevner i konklusjonen din:

Dimensjoner på halsen - her er det dog ikke noe som er bedre en det andre, bare annerledes - hva som er best bestemmes av din smak.

Kvalitet i treverk og sammenskruing - som igjen påvirker tone og sustain. Her er det nok et stort pluss for SV'en.

Som du sier - det skakke værra lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den røde der vært blå, hadde jeg funnet en (tilnærmet) perfekt gitar. Og rocktrond; jeg mente sammenlignet med S470 og S5470, hvis jeg går utifra at jeg hadde tatt masse dive-bombs og hele pakka :) Til vanlig bruk er jeg sikker på at den holder på stemminga mye bedre enn gitaren jeg har nå.

EDIT: Når jeg tenker meg om, blir de modellene kanskje litt dyre. 14-15 tusen er jo en del penger for en 15-åring :P

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa en Ibanez S 320 i dag, og la merke til en ting. Denne gitaren hadde det smarte tommelskruedesignet på bakplata, for å justere "spring tension" (i mangel av bedre norsk ord). Har S470 samme funksjon?

Og syns det er rart at ingen har S 470 i butikk i Oslo. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.