Web Analytics
Jump to content

Gibson Les Paul

Metalbrain
 Share

Recommended Posts

Morn. Jeg har en Gibson Les Paul Classic, den er ganske tung da, og for moro skyld, så veide jeg den på kjøkkenvekta her om dagen :P fant ut at den veide i underkant av fire og en halv kg. Rundt 4,3.

Så lurte jeg på, er det vanlig at LPer er så tunge? :P før jeg veide den, så hadde jeg innstilt meg på at den veide rundt 3 kg, men den var jo enda tyngre. Har hørt at siden 2004, så har Gibson hula ut rom inni gitarene for å gjøre de lettere, stemmer det? Min er nemlig fra slutten av 2003, så den er vel fra rett før Gibson begynte å hule ut LPene?

Hvis noen har noen litt nyere LPer, eller Edwards LPer, Epiphone LPer, ESP Eclipse/LTD EC, osv, så kunne det vært morsomt å sammenligne? :P

:)

Morn. Jeg har en Gibson Les Paul Classic, den er ganske tung da, og for moro skyld, så veide jeg den på kjøkkenvekta her om dagen :P fant ut at den veide i underkant av fire og en halv kg. Rundt 4,3.

Så lurte jeg på, er det vanlig at LPer er så tunge? :P før jeg veide den, så hadde jeg innstilt meg på at den veide rundt 3 kg, men den var jo enda tyngre. Har hørt at siden 2004, så har Gibson hula ut rom inni gitarene for å gjøre de lettere, stemmer det? Min er nemlig fra slutten av 2003, så den er vel fra rett før Gibson begynte å hule ut LPene?

Hvis noen har noen litt nyere LPer, eller Edwards LPer, Epiphone LPer, ESP Eclipse/LTD EC, osv, så kunne det vært morsomt å sammenligne? :P

:)

Les Paul Standard har vært "chambered" en god stund. Dvs. at enkelte steder er hulet ut ja.

Har en ESP Eclipse som jeg lurer på hva veier, men jeg har ikke vekt hjemme... :(

Disse veier vel nesten ingenting? Jeg prøvde kompisen min sin ESP eclipse etter å ha spilt på min LTD m-1000 og det kjentes ut som jeg holdte i et leketøy. Sånn Danelectro-vekt på den som han har ihvertfall.

Har en ESP Eclipse som jeg lurer på hva veier, men jeg har ikke vekt hjemme... :(

Jeg prøvde en sånn i en gitarbutikk, og etter at jeg er vant til å stå å spille med LPen min som veier et tonn, så syns jeg den var sinnsykt lett.

Har liksom formen til en Les Paul og vekten til en SG, får ikke den store Les Paul "feelen" av å spille på ESP Eclipse, men de er sikkert gode gitarer.

Gibson LP Gothic (standard type, ikke studio) fra 2002/03: 4 kg på digital badevekt

Gibson Explorer 4 kg

Morgan Strat 3.5 kg

J&D Bros Thinline (halvakustisk) 3 kg

Men det er vel bare oppløsning på 0,5 kg på den vekta, så 4 kg kan sikkert være mellom 3.75 og 4.25 kg..

Men LP'en føles tyngst, Exploreren er jo så stor at man forventer mer tyngde i den, tror jeg.....

Hehe, veide min 77`Burny LP Custom til 5,0 kg... til og med min Epi LP 100 veier 4kg... men etter min mening SKAL en Les Paul veie litt. Prøvde en Gibson LP Standard faded som er chambered, ble bare helt feil!!

Tror alle Gibson LP fra 2007 er chambered bortsett fra den nye LP Traditional og en del Custom Shop gitarer.

Sjekk LP forumet der er det utallige tråder om emnet ^_^

http://www.lespaulforum.com/forum/index.php?s=