Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

God og billig metronom


Busted Bicycle

Anbefalte innlegg

I dag har jeg fremdeles min første og eneste metronom, en Korg etellerannet som låter DÆTT DÆTT DÆTT DÆTT uten mulighet til å justere volum eller type lyd eller noe særlig annet enn ting som har med tempo å gjøre. Tenkte å skaffe meg en man ikke får øresus av selv om det egentlig er for sent, og den bør ikke være dyr. Jeg trenger bare basisfunksjoner og en lyd som er til å være i hus med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste metronomene, er etter min mening mekaniske metronomer, gjerne i trechassis. Problemet er prisen, de er dyre. Jeg har en jeg slumpet over på QXL, i nøttetre, og den er utrolig mye mindre slitsom å høre på enn en plastmetronom.

En mekanisk metronom er faktisk bedre enn en digital, fordi man i tillegg til lyden, "ser" rytmen i og med at man kikker på pendelbevegelsen som pendelen lager. Man får altså informasjon om takten og slagene båd e med ørene og øynene.

Omtrent som om analoge klokker formidler mer info enn digitale, sånn bare med et øyekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en med viten om musikkteori og metronomer fortelle en uvitende hvordan en metronom faktisk fungerer? Greit nok, den piper f. eks. 200 ganger i minuttet, men på hvilken måte skal det hjelpe deg? :P

Den hjelper da deg med å spille 200 slag i minuttet istedetfor 210 eller 190 slag i minuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en med viten om musikkteori og metronomer fortelle en uvitende hvordan en metronom faktisk fungerer? Greit nok, den piper f. eks. 200 ganger i minuttet, men på hvilken måte skal det hjelpe deg? tongue.gif

Metronom er til enorm hjelp når man skal lære seg å spille tight eller øve opp hurtighet. Blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og plekter er jo bare et stykke plastikk. Hvordan skal det hjelpe.. Oi.

Jeg vet hvordan et plekter virker. Man holder det mellom tommelen og en valgfri finger, selv bruker jeg midterste eller ytterste leddet på pekefingeren.

Jeg kan nesten ingenting om takter osv. Så har egentlig aldri fortstått meg på metronomer. 200 slag i minuttet? Man kan jo spille to noter mellom hvert slag, tre noter mellom hvert slag eller fire for den saks skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.