Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

korte fingre...


jaymz

Anbefalte innlegg

Squire har jo 3/4 gitarer, Fender har det ikke. Tror det er en av de eneste 3/4 el-gitarene du får kjøpt, har ikke sett noen andre merker som har det. Ellers kan du jo se om du finner da en tynn hals med kort radius, som også kan funke. Det nytter ikke spille små gitarer hele livet, for de finnes bare med billige komponenter...

Ibanez har tynne halser, med STOR radius, som da shreddere, og andre sologitarister, som da Steve Vai bruker, til alt annet er ikke dette spesielt behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har helt rett i at det er bare et spørsmål om øvelse.

Har aldri gått til pedagog, så alle uvanene er selvlærte :wink:

Lurte bare på om det finnes gitarer som er lettere for meg å spille på enn andre... Skal ta meg en tur på riff i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært misunnelig, hadde jeg kjøpt ibanez i stedet for Guitar workshop, savvy?

Kanskje det var litt lite gjennomtenkt å si det, men hadde jeg vært rytmegitarist, hadde jeg ikke kjøpt en. En sologitarist klarer vel å like dem bedre, men anyway. Kjøp en hals du er fornøyd med, jeg kjøpte en relativt tykk hals på min første gitar som tiåring, og jeg hadde ikke lange stumpene da, men det gikk jo bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radius sier noe om hvor flatt gripebrettet er, stor radius tilsier flatt gripebrett, liten radius tilsier krummet gripebrett. Tenk på gripebrettet som en liten del av en sirkel. Store sirkler har rettere linje, små sirkler har en linje som er veldig krum. (Nylonstrengs akustisk - stor radius, stålstrengs akustisk - mindre radius)

Resultatet blir at gitarer med liten radius er enklere å spille barregrep på fordi pekefingeren trenger ikke å være helt rett, men kan ha en liten krumning.

Jeg likte ordet 'krum'... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer jo an på hvilken modell du kjøper av ibanez..

de har jo forskjellige halser; wizard1/2/custom/jem/js etc....

når det er snakk om stor radius menes det at halsene kan være brede over fretboardet... men er tynne sett ovenfra... ikke se så

mye på tallen hvis du ikke er helt sikker på hva de står for... gå heller i den lokale gitarsjappa og test ut noen... bruker som oftest å ha et par rg modeller... sammenlign gjerne med epiphone sg/lespau og fender strat(har jo litt forskjellige halser fra modell til modell de oxo.. men men..)

brukt rg550 ligger vel rundt 3500-6000... kommer an på selger, alder og hvilken stand den er i...

www.gitarimport.net <- nye ibanez gitarer... ofte endel billigere enn i den lokale gitarsjappa...

www.marios.no <- har noen billige jackson modeller som også er nokså gode... ihverfall for prisen...

www.tabs.no <- har endel koreanske kopi gitarer som ser fete ut.. (har f. eks en kopi av s-prestige til 5000...(har tenkt på å kjøpe en som ekstra gitar.. men er usikker på kvalitet.. og spiller jo på en s-custom fra før...)

musikkweb.no <- brukt musikkutstyr... noen gode tilbud.. noen ikke så gode...

skulle ihverfall hjelpe litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David Gilmour sier selv at han har små fingre. Noe som til en viss grad stemmer. Han bruker alle fingrene, og på barrègrep så legger han ikke hele pekefingeren over båndet, men har pekefingeren på de/den nederste strengen, og tommelen på den øverste.

Vet ikke om dette gir noen mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radius er avstanden fra midten til utkanten på en sirkel. Men, hør på hva Euphor sier... har du sett på spillestilen din og posisjonen på gitaren... er du en av de med gitaren nede på lårene... da blir barre grep vanskelige. Åssen kjennes det når du sitter å spiller med gitaren på fanget? Kansje du burde prøve med gitaren litt høyere... man for som regel bedre kontrol da... kan hende det hjelper. 3/4 gitarer er vel mest for unger... og det vil nok kansje hemme deg på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David Gilmour sier selv at han har små fingre. Noe som til en viss grad stemmer. Han bruker alle fingrene, og på barrègrep så legger han ikke hele pekefingeren over båndet, men har pekefingeren på de/den nederste strengen, og tommelen på den øverste.

Vet ikke om dette gir noen mening...

Har sett det, men jeg rekker ikke rundt........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Endte opp med denne her:

http://www.epiphone.com/default.asp?Produc...&CollectionID=6

Nå henger den på veggen.... Fikk lov av min kjære til å henge den opp, fordi den var så pen. Den henger ved siden av tv`n, så jeg skal bli fristet til å øve i stede for å se tv. Men kan og bare sitte å se på den...

Liker veldig godt å spille på den. Plugger den i en Micro Cube, og det er mer en nok til å få komplimenter fra naboene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.