Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvintsirkelen


Aspmyra

Anbefalte innlegg

Jeg og sliter med å skjønne en del ting. På den siden sier den at det er 7 halvtoner mellom hvert trinn og at det er 7 haltoner mellom C og G. Men så på dominanten sier den 5.trinn og at G er dominanten til C.

Og hvorfor blir Edur dominanten til Am? Er det fordi Em er kvinten til Am og at dominanten altid må være dur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer av at kvart er komplimentærintervallet til kvinten. Altså, en kvint og en kvart utgjør tilsammen en oktav som er inneholder 12 halvtoner. Dermed, siden C - G er en kvint, må intervallet fra G - C være en kvart for å utgjøre en oktav. Dermed blir det kvint når du går fra venstre til høyre, og det blir kvart fra høyre til venstre (sett i fra toppen). Kanskje litt rotete forklart, så bare spør hvis du lurer på noe.

Endret av LASL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Er C-dur dominanten til Fm?

I Fmoll er dominanten ein Cmoll. Hvis tonika er Fmoll i harmonisk skala, da kan du ha Cdur, ettersom dur-tersen er den heva septimen i Fmoll harmonisk skala.

Og hva er da dominanten til D#m/Ebm?

A#m/Bbm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips-

Hvis man vil lære seg kvintsirkelen utenat, er disse to "reglene" greie å lære seg.

Man tenker seg en C øverst, og så heter det:

Faderen Bevare Esspen, Asspen (og) Dessuten Gesspen. Det er intervallene som skal på "høyre side"

Gå Du Aldri Etter Henne Fiss utgjør intervallene til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Fmoll er dominanten ein Cmoll. Hvis tonika er Fmoll i harmonisk skala, da kan du ha Cdur, ettersom dur-tersen er den heva septimen i Fmoll harmonisk skala.

A#m/Bbm

Dette medfører ikke helt riktighet. Dominant er dur. Det er riktig at C og Bb er kvint i forhold til F og Eb. Men vi vil likevel ha dur. Hvorfor? Vel, la oss se på tonene i Fm og C.

Fm = F Ab C

C = C E G

Bruk gjerne en gitar, spill Fm Bbm Cm. Spill tersen i Cm, Eb... Hvor vil den? Føler du noen spesiell dragning mot neste tone? Jeg føler en slapp dragning mot C. Prøv med Fm Bbm og C. Spill tersen igjen. Hvor? Kommer du frem til F - gratulerer! Du har nettopp oppdaget ledetoneeffekten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette medfører ikke helt riktighet. Dominant er dur. Det er riktig at C og Bb er kvint i forhold til F og Eb. Men vi vil likevel ha dur. Hvorfor? Vel, la oss se på tonene i Fm og C.

Fm = F Ab C

C = C E G

Bruk gjerne en gitar, spill Fm Bbm Cm. Spill tersen i Cm, Eb... Hvor vil den? Føler du noen spesiell dragning mot neste tone? Jeg føler en slapp dragning mot C. Prøv med Fm Bbm og C. Spill tersen igjen. Hvor? Kommer du frem til F - gratulerer! Du har nettopp oppdaget ledetoneeffekten. :)

Er ikkje dominantens ters alltid skalaens 7.trinn? Eller vil dominanttersen alltid vere eit halvt trinn under tonikas sentrum?

Eg tok altså utgangspunkt i skalaens oppbygning og ikkje denne ledetoneeffekten som dominanten bidreg med, som eg tydelegvis har misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dominant kan være moll, men det er da en dominantvariant. Vi kommer da inn på satslære og funksjonsharmonikk. Morsomme saker, og faktisk ikke så utrolig dumt å tilegne seg kunnskap om. Kvartsekst forholdningsakkorder høres veldig klassisk ut, helt til du finner ut at hele 80-tallet består av akkurat det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det A#m?

Fortegnene skal være de samme. Ikke bland b og #. D# og A#m hører sammen, Eb og Bbm. Låter identisk, men er teoretisk sett ikke det samme.

Tonika - Grunntone, toneart.

Ters - Tredje trinnet i en skala. Prim, sekund, ters, kvart, kvint, sekst, septim, oktav. De åtte første tonenes forhold til grunntonen, som er prim.

Eksempler på bruk:

"Jeg spiller melodien, så spiller du en kvart over." - melodi.

"Ta med seksten og sløyf kvarten." - akkord.

Ledetone - En eller flere toner som utav en sammenheng leder til en annen tone. Basert på tension and release. Ledetonen er viktig når det gjelder å løse på spenningen. Ofte leder ledetonen tilbake til tonika, som du nå vet hva er. Det er av denne grunn at stort sett alle sanger du har sunget i grunnskolen slutter på grunnakkorden (tonika).

Kvartsekst forholdningsakkorder - Litt mer avansert spenning og forløsning. I det tilfellet jeg tenkte på over... Spill en A i åpen posisjon X0222X. Bruk bare pekefinger. Legg så på kvart og sekst X0423X. Så spiller du enkel A, D, E, A46, A. Litt mer spenning. Mye kulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.