Web Analytics
Jump to content

Kvintsirkelen


Aspmyra
 Share

Recommended Posts

Jeg og sliter med å skjønne en del ting. På den siden sier den at det er 7 halvtoner mellom hvert trinn og at det er 7 haltoner mellom C og G. Men så på dominanten sier den 5.trinn og at G er dominanten til C.

Og hvorfor blir Edur dominanten til Am? Er det fordi Em er kvinten til Am og at dominanten altid må være dur?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer av at kvart er komplimentærintervallet til kvinten. Altså, en kvint og en kvart utgjør tilsammen en oktav som er inneholder 12 halvtoner. Dermed, siden C - G er en kvint, må intervallet fra G - C være en kvart for å utgjøre en oktav. Dermed blir det kvint når du går fra venstre til høyre, og det blir kvart fra høyre til venstre (sett i fra toppen). Kanskje litt rotete forklart, så bare spør hvis du lurer på noe.

Edited by LASL
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er C-dur dominanten til Fm?

I Fmoll er dominanten ein Cmoll. Hvis tonika er Fmoll i harmonisk skala, da kan du ha Cdur, ettersom dur-tersen er den heva septimen i Fmoll harmonisk skala.

Og hva er da dominanten til D#m/Ebm?

A#m/Bbm

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tips-

Hvis man vil lære seg kvintsirkelen utenat, er disse to "reglene" greie å lære seg.

Man tenker seg en C øverst, og så heter det:

Faderen Bevare Esspen, Asspen (og) Dessuten Gesspen. Det er intervallene som skal på "høyre side"

Gå Du Aldri Etter Henne Fiss utgjør intervallene til venstre.

Link to comment
Share on other sites

I Fmoll er dominanten ein Cmoll. Hvis tonika er Fmoll i harmonisk skala, da kan du ha Cdur, ettersom dur-tersen er den heva septimen i Fmoll harmonisk skala.

A#m/Bbm

Dette medfører ikke helt riktighet. Dominant er dur. Det er riktig at C og Bb er kvint i forhold til F og Eb. Men vi vil likevel ha dur. Hvorfor? Vel, la oss se på tonene i Fm og C.

Fm = F Ab C

C = C E G

Bruk gjerne en gitar, spill Fm Bbm Cm. Spill tersen i Cm, Eb... Hvor vil den? Føler du noen spesiell dragning mot neste tone? Jeg føler en slapp dragning mot C. Prøv med Fm Bbm og C. Spill tersen igjen. Hvor? Kommer du frem til F - gratulerer! Du har nettopp oppdaget ledetoneeffekten. :)

Link to comment
Share on other sites

Dette medfører ikke helt riktighet. Dominant er dur. Det er riktig at C og Bb er kvint i forhold til F og Eb. Men vi vil likevel ha dur. Hvorfor? Vel, la oss se på tonene i Fm og C.

Fm = F Ab C

C = C E G

Bruk gjerne en gitar, spill Fm Bbm Cm. Spill tersen i Cm, Eb... Hvor vil den? Føler du noen spesiell dragning mot neste tone? Jeg føler en slapp dragning mot C. Prøv med Fm Bbm og C. Spill tersen igjen. Hvor? Kommer du frem til F - gratulerer! Du har nettopp oppdaget ledetoneeffekten. :)

Er ikkje dominantens ters alltid skalaens 7.trinn? Eller vil dominanttersen alltid vere eit halvt trinn under tonikas sentrum?

Eg tok altså utgangspunkt i skalaens oppbygning og ikkje denne ledetoneeffekten som dominanten bidreg med, som eg tydelegvis har misforstått.

Link to comment
Share on other sites

Dominant kan være moll, men det er da en dominantvariant. Vi kommer da inn på satslære og funksjonsharmonikk. Morsomme saker, og faktisk ikke så utrolig dumt å tilegne seg kunnskap om. Kvartsekst forholdningsakkorder høres veldig klassisk ut, helt til du finner ut at hele 80-tallet består av akkurat det samme. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor blir det A#m?

Fortegnene skal være de samme. Ikke bland b og #. D# og A#m hører sammen, Eb og Bbm. Låter identisk, men er teoretisk sett ikke det samme.

Tonika - Grunntone, toneart.

Ters - Tredje trinnet i en skala. Prim, sekund, ters, kvart, kvint, sekst, septim, oktav. De åtte første tonenes forhold til grunntonen, som er prim.

Eksempler på bruk:

"Jeg spiller melodien, så spiller du en kvart over." - melodi.

"Ta med seksten og sløyf kvarten." - akkord.

Ledetone - En eller flere toner som utav en sammenheng leder til en annen tone. Basert på tension and release. Ledetonen er viktig når det gjelder å løse på spenningen. Ofte leder ledetonen tilbake til tonika, som du nå vet hva er. Det er av denne grunn at stort sett alle sanger du har sunget i grunnskolen slutter på grunnakkorden (tonika).

Kvartsekst forholdningsakkorder - Litt mer avansert spenning og forløsning. I det tilfellet jeg tenkte på over... Spill en A i åpen posisjon X0222X. Bruk bare pekefinger. Legg så på kvart og sekst X0423X. Så spiller du enkel A, D, E, A46, A. Litt mer spenning. Mye kulere.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.