Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul


Toften

Anbefalte innlegg

Gibson Robot gitaren min kom med 50'talls hals, og jeg bare digger den halsen. min filosofi er at gitarer med mye tre i gir best lyd ifra seg, og tykk hals = mye tre. skjønt at jeg skjønner at ikke alle kan spille på tykke halser.

For å spore av tråden litt, så må noen forklare meg hvorfor det er så populært med tynne fyrstikkhalser og "ribba" v- kropper på gitarer? Alt det gode treverket er jo borte jo??? alt kan vel spilles på full vreng, men hva med god clean-lyd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gibson Robot gitaren min kom med 50'talls hals, og jeg bare digger den halsen. min filosofi er at gitarer med mye tre i gir best lyd ifra seg, og tykk hals = mye tre. skjønt at jeg skjønner at ikke alle kan spille på tykke halser.

For å spore av tråden litt, så må noen forklare meg hvorfor det er så populært med tynne fyrstikkhalser og "ribba" v- kropper på gitarer? Alt det gode treverket er jo borte jo??? alt kan vel spilles på full vreng, men hva med god clean-lyd??

Enig med deg.

Mitt inntrykket er at tykkelsen på halsen er meget viktig for tonen i en gitar.

Mere vibrasjoner som når kroppen. Har bytta litt halser mellom gitarer og har virkelig

fått opp øynene for hvor stor del av the whole picture halsen faktisk er.

Men jeg har også hatt noen Parker gitarer med sinnsykt tynne halser som har vært fantastiske.

Det er klart det er jo forskjell på bolt on, set neck og gjennomgående..

Unntak, regler osv...hehe.

Alle kan lære seg å like tykkere halser, jeg var "speedneck" avhengig før og nå takler jeg ikke lenger

Ibaneztype halser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det jo sies at kroppsfasong også gjør mye annet enn lyd.

Tykk eller tynn hals er vel en smakssak, og for meg synes jeg tykk hals er bra til noe, tynn hals til noe annet... men ikke for tynn...

Men jeg synes jeg får like god tone ut av Y2KV'n min, som har relatvit tynn hals og en vforma kropp, som av Les Paulen min, men 50's neck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson Les Paul Faded til 12k er grei nok pris ny. Kul gitar for penga, men du finner jo disse fint brukt hvis du følger med. (følg med på www.musikkweb.no og finn.no)

Gibson vs. Japan replikaer? Ja takk begge deler! Masse kjempegode Gibson gitarer, kjempe mange Gode Japan replikaer! Og både Gibson og lawsuite gitarene har masse kjipe gitarer.

Jeg elsker Les Paul's, men det må være den rette. Den bør være vintage type og specet deretter. Den bør se kul ut også! Så når JEG er i gitarbutikker, så er det nesten bare Historic Serien til Gibson som er KULT :) Og det er jo dyrt nytt :S Faded, Classic, og Standard Les Paul er som regel kjipe synes jeg. Mange gode og pene gitarer, men jeg synes de føles kjedelige ut :P

Jeg har både Gibson Historic Les Paul, 80 og 90 talls Burny, alle er av samme kvalitet, og jeg betalte i forhold til navnet på headstocken. Gjensalgsverdi og spilleverdi er to forskjellige ting!

Btw, når jeg tar på meg min svarte Burny Les Paul Custom så er dette mer LES PAUL, enn en "kjip" Les Paul Studio(no offence til de som liker Les Paul Studio)

Endret av Slash Thorød
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.