Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul


Toften

Anbefalte innlegg

Hei. Har lenge vurdert å kjøpe ny gitar, men har ofte utsatt det, men nå om dagen fant eg ein gitar som var på super-tilbud, og lurer på om eg skal slå til. Så eg har nokon spørsmål, gitaren er ein Gibson Les Paul Standard Faded 50s HB og liggjer på 12 lapper, mens 22 lapper er den orginale prisen. Lurer på om folk har erfaringer med denne gitaren, eigner den seg godt for blues/rock (Zeppelin, Free, Hendrix, Hellacopters osv.. type musikk), holder den seg godt stemt over tid? Altså går den fort ut av stemming?

Trur eg har prøvd gitaren, men var ikkje sikker om det er den eller om det var ein Gibson LP STD Faded 60s HC, men uansett fekk eg bare prøvd den før eg måtte gå, og eg fekk ikkje prøvd den på skikkeleg anlegg. Veit gitaren har fått topp kritikk i den svenske bladet Fuzz, men nå er ikkje eg det svenske bladet.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har ikke jeg filla peiling på det oppskrytte limsølet som Gibson guitar corp selger, men hvis du skal kjøpe deg en "billig" Gibsongitar, hadde jeg vært veldig skeptisk. Slike gitarer koster en del penger rett og slett på grunn av firmanavnet, og en hel rekke ivrige kinesere har oppdaget dette, og lager kopier over en lav sko.

I en del tilfeller er kopiene vanskelige å skille fra originalene. Vær derfor varsom med "knalldealer" av denne typen. Du kan ende opp med en relativt elendig gitar med "Gibson"- logo på. Det vil du vel ikke?

Nå skal det sies, etter den litt fleipete innledningen, at ekte Gibsongitarer vurderes som gode kjøp av mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Gibson er ikke kjent for å være de beste til å holde stemminga nei.

Kan lønne seg å spandere på noen skikkelige stemmeskruer...

Men 12000 er vanlig for en slik gitar ja. Fullt på høyde med en vanlig Gibson Standard, men ikke fullt så pen (iflg meg).

Jeg eier selv en Gibson og skriver gladelig under på at de er verd pengene, selv om de har noen svakheter... men det har de fleste gitarer.

Jeg har prøvd PRS gitarer til 33000 som føles billig sammenlignet... og lyden... B)

Jeg skal nok Customisere min...men elektronikken får bli ^_^

Som nevnt, dersom du ikke finner noe stort behov for å betale noen tusen ekstra for blank finish, så er det bare å kjøre på...men noe knalltilbud... det var vel en ganske ordinær pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra pris for ny gitar det ja.

Går for 12k nye her i byen også. Så om du liker faded finish, er det jo akkurat som en vanlig std.

De koster da også 16k, så ikke så dyre nye.

Oppgulp om hvor dårlig Gibson er kommer jo hele tia her på forumet, så ikke noe å bry seg om. Er en anti Marshall/Gibson trend her, som ikke ligner noe, tydeligvis mangel på erfaring hos mange.

En god Gibson er like god som alt annet av gode gitarer, men som hos andre leverandører dukker det opp dårlige eks, så prøv før du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at Gibson modeller for tiden selges på "tilbud" som er 5-10k under listepris. Finn heller den modellen du har mest lyst på. Så kan du undersøke priser. Du kan velge og vrake blandt de beste Les Paul modellene hvis du kjøper brukt i prisklasse 12-15k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra pris for ny gitar det ja.

Går for 12k nye her i byen også. Så om du liker faded finish, er det jo akkurat som en vanlig std.

De koster da også 16k, så ikke så dyre nye.

Oppgulp om hvor dårlig Gibson er kommer jo hele tia her på forumet, så ikke noe å bry seg om. Er en anti Marshall/Gibson trend her, som ikke ligner noe, tydeligvis mangel på erfaring hos mange.

En god Gibson er like god som alt annet av gode gitarer, men som hos andre leverandører dukker det opp dårlige eks, så prøv før du kjøper.

Bare tull at det er trendy å disse Gibson.

Det har kvalitetskontrollen deres skyld i sjøl.

For å quote Vivian Campbell i siste Guitar World:

"I play Les Pauls but I hate to give any press to the fucking Gibson fucking guitarcompany"

Han fortsetter å rakke ned på merket han spiller på videre i artikkelen og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke Gibson heller, om man skal dømme utfra det CastorFiber så fint kalte limsøl :lol:

Bare tull at det er trendy å disse Gibson.

Det har kvalitetskontrollen deres skyld i sjøl.

For å quote Vivian Campbell i siste Guitar World:

"I play Les Pauls but I hate to give any press to the fucking Gibson fucking guitarcompany"

Han fortsetter å rakke ned på merket han spiller på videre i artikkelen og :lol:

Sa han at det var Gibson Les Paul da? ;)

I love my Edwards :wub:

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du vet en dritt om kvalitetskontrollen til Gibson, eller hva begrepet kvalitetskontroll innebærer.

Haha, jobber du på Gibson heller?

Tja, har jobbet i gitarsjappe og sikkert prøvd 20-30 Les Paul(nye og gamle)

Har noen kamerater som er Gibsonsamlere og entusiaster så jeg har da plukket opp

et og annet tips på hva kvalitetskontroll(og mangel på det..) kan dreie seg om :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å quote Vivian Campbell i siste Guitar World:

"I play Les Pauls but I hate to give any press to the fucking Gibson fucking guitarcompany"

Han fortsetter å rakke ned på merket han spiller på videre i artikkelen og :lol:

Vivian Cambell er et jævla rasshøl. Hans dissa Iommi i Kerrang før han var ferdig med puberteten. Han sparka en fyr i trynet med stålbelagte boots på Dio-konserten i Hamar i 83. Han presterte å sparke Lou Gramm fra Shadow King, eneste medlemmet som gjorde at noen gadd å høre på bandet. Han har blitt bitchen til Phil Collen (!!!!) i Def Leppard pga penga. Så bare drit i å dra frem den idioten som sannhetsvitne for noe som helst.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jobber du på Gibson heller?

Tja, har jobbet i gitarsjappe og sikkert prøvd 20-30 Les Paul(nye og gamle)

Har noen kamerater som er Gibsonsamlere og entusiaster så jeg har da plukket opp

et og annet tips på hva kvalitetskontroll(og mangel på det..) kan dreie seg om :lol:

Tja, har sikkert prøvd ca. 500 Les Paul ila de siste 25 år, og minst halvparten av dem etter at jeg visste hvordan jeg skulle vurdere gitarer. Og har kamerater som er profesjonelle gitarister og vet hva de skal ha, og Gibson Les Paul er stort sett øverst på lista.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.