Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul


Toften

Anbefalte innlegg

Gamle Fender- og Gibson-gitarer er opp mot helt uslåelige. Dessverre innehar de instrumentene som blir produsert idag ikke i nærheten av samme kvalitet som det gamle. Hvorfor er dere så hårsår når det gjelder dette? Nye Gibson LP`er er rett og slett ikke verdt pengene. Det er nok heller ikke de nye fra Fender. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sånn har jeg det også. Kjempefornøyd med Gibson Les Paul (har en Goldtop og en jr.). Har også bare godt å si om Standard og Custom. Studio og faded har jeg hørt forskjellig om. Kjøp en av de gamle, gode modellene. Du kommer ikke til å angre. (f.eks kommer du ikke til å ønske deg en Epiphone, Edwards, Greco eller Burny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Les Paul Classic. Gjennom mine 26år har jeg prøvd mange gitarer, og etter min mening er min Gibson veldig bra, jeg har aldri prøvd noe fetere. Det var jo derfor jeg kjøpte den. Dersom man må bytte stemmeskruer på en gitar med veiledende pris over 20000kr ville jeg tatt kontakt med butikken der jeg kjøpe den og fått de til å se på den. På min er det vertfall ingenting å utsette på stemmeskruene, så jeg hadde aldri villet bruke penger på å gjøre noe med det så lenge de er perfekte. Om man betaler noen tusen kroner for Gibson navnet så spiller vel ikke det noen rolle. Har man råd til å kjøpe gitar i denne prisklassen, så har man råd til det.

Endret av Aleine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele kvalitets diskusjonen er noe elendig vas. Dere kan likegodt si at dere bare ikke liker gitaren, for noe særlig mer informasjon får man ikke av kvalitet ditt og kvalitet datt. Hva med å påpeke spesifikt hva dere mener er dårligere? Å diske opp med ordet kvalitet er akkurat det merkevarebyggere gjør fordi de ikke har noe særlig med harde fakta å slå i bordet med. Er disse "nymotens" fenderene og gibsonene av så mye dårligere kvalitet? HVa legger dere egentlig i det? Er alt sammen dårligere? Lakken flasser, fretsa stikker ut, pickupsa ruster, halsen er skeiv(?).

Selgere / folk som trekker frem kvalitetsbegrepet uten å videre være i stand til å utdype er en gjeng kvakksalvere. Så vennligst vær litt mer spesifikke med mindre dere da hele tiden mener at noen gitarer er dårligere på alle mulige måter i forhold til andre gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak er en sak det ikke lar seg gjøre å diskutere. Den bare er forskjellig. Men det blir vanskelig når smak og kvalitet blir blanda sammen til en suppe. Noen kvaliteter på en gitar kan man diskutere. Treverk, pickups, hals, mekanikk o.s.v. Har produsenten valgt de beste råvarene for å lage gitaren, eller bør man med fordel begynne å kjøpe inn deler som er bedre enn det som er på gitaren? For gitarprodusenter handler det bestandig om en balanse mellom kvalitet og inntjening. Det er mange produsenter som har gått på en smell fordi inntjeningen har blitt viktigere enn kvaliteten. Derfor har kvaliteten på Gibson og Fender også variert hele tiden. Det er ikke slik at kvaliteten bare blir dårligere og dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken bak dissinga av Gibson bunner mer i at enkelte vil rettferdiggjøre at deres lavbudsjettsgitarer de har brukt deler av komfirmasjonspengene på er minst like bra som the real McCoy.

Det er min teori i allefall. Skal en ta det som skrives av mange på dette forumet (og noen andre) seriøst, så er Gibson Les Paul bortkasta penger fordi du får gitarer til 4-5000,- som er minst like bra.

Vi snakker De semidyre Epiphone gitarene dras fram ofte som eksempler som er like bra som Gibson Les Paul. Det snodige er at de billig gitarene fra Gibson også blir skrytt opp i skyene som minst like bra som de dyrere modellene. Noe som jeg synes underbygger min teori om at en del prøver å "lure seg selv" til å være fornøyd med budsjettalternativet.

Selv har jeg vært ærlig med meg selv og sagt at Gibson Les Paul er det jeg har lyst på...etter mange år fikk jeg råd til det. Den ultimate gitaren for meg er Gibson Les Paul Custom.

Disse gitarene for meg har både bedre lyd (men det er mine preferanser) og kjennes dyrere ut enn mange gitarer i samme prisklasse.

Jeg er til og med så mainstream at jeg sier Fender kommer på en bra second.

De jeg kjenner som har Gibson Les Paul har hatt issues med stemmeskruene. Ikke dermed sagt at de er noe dårligere enn svært mange andre, men det går greit å finne noe bedre som bare høyner kvaliteten på gitaren...

Det Gibson derimot skal ha litt kritikk for, er at de ikke setter opp gitarene helt optimalt fra butikken. Du bør etter ett par måneder returnere og få den ordentlig satt opp dersom du vil ha fullt utbytte av hva en slik gitar kan være god for.

Men jeg elsker min Gibson :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..........Du kommer ikke til å angre. (f.eks kommer du ikke til å ønske deg en Epiphone, Edwards, Greco eller Burny)

Jeg tror hele poenget med ulike Japan modeller VS Gibson kommer litt skjevt ut noen ganger.. Poenget er at dette er gode alternativer for folk som ikke har mulighet eller vil betale for en Gibson av det ene eller andre kaliberet. Og nettopp det argumentet kan man bare ikke overse.. Det er også grunnen til at mange er så ivrige på å anbefale slike gitarer, nettopp fordi du i praksis får en like god (eller bedre) gitar for halvparten av pengene. Med mindre du er veldig opptatt av hva som står på headstocken selvsagt, da vil aldri noe annet en Gibson duge.

Så for å svare med samme mynt - kjøp deg en Edwards til halve prisen av en Gibson og du vil antageligvis aldri ønske deg en Gibson.. Selv om en slik setning selvsagt er totalt meningsløs fordi de av oss som liker å kjøpe gitarer alikevel vil kjøpe en Gibson selv om vi har en god kopi eller motsatt. Sjekk ut forumet på http://www.thegearpage.net f.eks De folka som driver å handler Japanske kopier o.l. har gjerne meget kostbare Gibson modeller fra før..

For å svare trådstarter - har du lyst har du lov :) Men prøv den gitaren du tenker å kjøpe og prøv gjerne også noen andre alternativer. Det er ingen her som kan fortelle deg om den omtalte gitaren passer for deg (eller hvor heldig du er med ditt eksemplar hvis du kjøper uprøvd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken bak dissinga av Gibson bunner mer i at enkelte vil rettferdiggjøre at deres lavbudsjettsgitarer de har brukt deler av komfirmasjonspengene på er minst like bra som the real McCoy.

Det er min teori i allefall. Skal en ta det som skrives av mange på dette forumet (og noen andre) seriøst, så er Gibson Les Paul bortkasta penger fordi du får gitarer til 4-5000,- som er minst like bra.

Kjenn litt på følgende argument:

De som mener at Gibson er verdt pengene og som mener at originalen må være den beste gitaren er bare opptatt av å forsvare hvor mye penger de har betalt for gitaren sin.

Ser du poenget mitt ? Jeg tror forøvrig at begge argumentene kan være riktige nok (eller fullstendig feil), men det er opp til hver enkelt å finne den gitaren som passer for dem.

Vi snakker De semidyre Epiphone gitarene dras fram ofte som eksempler som er like bra som Gibson Les Paul.

Det er vel ikke så ofte at standard modellene til Epi blir omtalt som "Gibson dødare" på dette forumet i alle fall ? Det er vel oftere snakk om f.eks Edwards eller andre eldre Japan produserte LP modeller. Prisen er da for brukte gitarer.. En Edward koster forøvrig ca 6k ny.

De jeg kjenner som har Gibson Les Paul har hatt issues med stemmeskruene. Ikke dermed sagt at de er noe dårligere enn svært mange andre, men det går greit å finne noe bedre som bare høyner kvaliteten på gitaren...

Det Gibson derimot skal ha litt kritikk for, er at de ikke setter opp gitarene helt optimalt fra butikken. Du bør etter ett par måneder returnere og få den ordentlig satt opp dersom du vil ha fullt utbytte av hva en slik gitar kan være god for.

Men jeg elsker min Gibson :wub:

Både Gibson og Fender fortjener en massiv kritikk for elendig kvalitetskontroll, setup og til dels dårlige deler. Dette er gitarer som koster alt for mye til at man skulle måtte bruke tid og penger på å "reparere" de før de leverer.. Og nettopp her scorer faktisk f.eks ESP og andre Japanske produsenter veldig mye høyere.

Hvis du har funnet en gitar som passer for deg og som du synes var verdt pengene, så kan jeg bare gratulere ! Good for you sir ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenn litt på følgende argument:

De som mener at Gibson er verdt pengene og som mener at originalen må være den beste gitaren er bare opptatt av å forsvare hvor mye penger de har betalt for gitaren sin.

Ser du poenget mitt ? Jeg tror forøvrig at begge argumentene kan være riktige nok (eller fullstendig feil), men det er opp til hver enkelt å finne den gitaren som passer for dem.

Mmm...ser hvor du vil hen og hva poenget ditt er...men det har noen grunnleggende feil.

Dersom du har tenkt å investere plenty penger på en ny gitar, så står du veldig fritt til å velge annerledes enn Gibson Les Paul. Du kan faktisk vrake og velge i ganske mange gitarer.

Du trenger ikke i så måte å forsvare investeringen din på noen annen måte enn at du faktisk valgte den du ville ha. Gjør du det så har du gjort ett ganske dumt impulskjøp.

Jeg kan argumentere med at dersom jeg hadde lagt til litt til så hadde jeg fått en ganske strøken Custom, men jeg forsvarer ikke mitt valg med at min gitar er like bra eller bedre enn Custom'en. Det blir å "lure seg selv".

Men ja... Er det lyden og feelingen fra en el-kjøp kampanje gitar med forsterker til 1500,- du er ute etter, så er det den som er det beste kjøpet.

Det er vel ikke så ofte at standard modellene til Epi blir omtalt som "Gibson dødare" på dette forumet i alle fall ? Det er vel oftere snakk om f.eks Edwards eller andre eldre Japan produserte LP modeller. Prisen er da for brukte gitarer.. En Edward koster forøvrig ca 6k ny.

Ganske riktig. Epi nevnte jeg fordi det er ett merke som blir omtalt som vel så bra som Gibson på en del forum rundt omkring...ikke bare her.

Både Gibson og Fender fortjener en massiv kritikk for elendig kvalitetskontroll, setup og til dels dårlige deler. Dette er gitarer som koster alt for mye til at man skulle måtte bruke tid og penger på å "reparere" de før de leverer.. Og nettopp her scorer faktisk f.eks ESP og andre Japanske produsenter veldig mye høyere.

Nja... setup er jeg som tidligere nevnt enig med deg i... At kvalitetskontrollen er så veldig dårlig (dersom du legger det samme som meg i det ordet) og dårlige deler er vanlige feil, så hører jeg noen si det...men det er stort sett de samme som sier Epi'er til 5000,- går Gibson en høy gang. Min erfaring er at det er ikke mye hold i den påstanden. Jeg har prøvd en del gitarer i den prisklassen og for all del...mange er svært gode å spille på, men det kjennes godt at en Gibson Les Paul Standard er en annen divisjon. Derimot har jeg sett en del rart på oppsett på nye Gibson'er som jeg har prøvd i butikken. Værste tilfellet var en gitarbutikk i Gøteborg hvor gitaren var helt bortintonert og strengehøyden en steelgitar verdig. Heldigvis ett sjeldent syn.

Så vidt jeg vet så var det noen år Gibson slurvet veldig og mistet markedsandeler så de måtte ta seg sammen. Derfra kan du visstnok finne en del gitarer med dårlig materialer og dårlig håndtverk.

Fender har jeg heller ikke den erfaringen med, men der har jeg også mye mindre erfaring, så der skal jeg være litt mer forsiktig med å uttale meg. Riktignok så synes jeg en Fender er mer verd å modifisere litt på, men det går på minepreferanser på lyd og utseende... ikke på hvordan den er å spille på.

Hvis du har funnet en gitar som passer for deg og som du synes var verdt pengene, så kan jeg bare gratulere ! Good for you sir ! :)

Takk skal du ha ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har tenkt å investere plenty penger på en ny gitar, så står du veldig fritt til å velge annerledes enn Gibson Les Paul. Du kan faktisk vrake og velge i ganske mange gitarer.

Du trenger ikke i så måte å forsvare investeringen din på noen annen måte enn at du faktisk valgte den du ville ha. Gjør du det så har du gjort ett ganske dumt impulskjøp.

Jeg kan argumentere med at dersom jeg hadde lagt til litt til så hadde jeg fått en ganske strøken Custom, men jeg forsvarer ikke mitt valg med at min gitar er like bra eller bedre enn Custom'en. Det blir å "lure seg selv".

Men ja... Er det lyden og feelingen fra en el-kjøp kampanje gitar med forsterker til 1500,- du er ute etter, så er det den som er det beste kjøpet.

Det for såvidt fornuftig det du sier, hvis du vil ha en Gibson blir jo alle andre løsninger et kompromiss. Men for mange (som forøvrig ofte har både ett og to eksemplarer av "the real deal" stående) så er faktisk ulike LP kopier gode kjøp både på den ene og andre måten. Det jeg vel prøver å si er at for mange så kan en "kopigitar" faktisk være en bedre eller like bra løsning som å kjøpe en Gibson og det er ingen automatikk i at en rimeligere gitar må innebære noe slags kompromiss for kjøperen. Det samme ser vi jo med Strat'er også, det er jo en grunn til at folk handler f.eks Suhr, G&L, Anderson osv. selv om disse stort sett er dyrere enn Fender.

Ganske riktig. Epi nevnte jeg fordi det er ett merke som blir omtalt som vel så bra som Gibson på en del forum rundt omkring...ikke bare her.

Med mindre vi snakker om Elitist serien så er det jo stoore forskjeller på en Epi og en Gibson. Jeg vil tro de fleste som har gjort sammenligningen ville valgt Gibson hvis de hadde muligheten gitt.. Men det finnes faktisk en del eldre Epi gitarer som er ekstremt godt bygd og som nok for enkelte i alle fall kan være en bedre gitar sammenlignet med det Gibson tilbyr av "normal" prisede modeller. Smaken er som baken osv. osv.

Nja... setup er jeg som tidligere nevnt enig med deg i... At kvalitetskontrollen er så veldig dårlig (dersom du legger det samme som meg i det ordet) og dårlige deler er vanlige feil, så hører jeg noen si det...men det er stort sett de samme som sier Epi'er til 5000,- går Gibson en høy gang........

Det jeg legger i kvalitetskontroll er f.eks feil i finish, feil gjort under montering (innfesting av hals, montering av mekanikk osv), dårlig tre/bånd arbeide på hals. Så lenge både Gibson og Fender leverer gitarer som koster over 10k og hvor det på enkelte eksemplarer må gjøres utskiftninger/arbeide på bånd, nut og mekanikk er kvalitetskontrollen for dårlig. Jeg har ikke noe tall på hvor mange dårlige eksemplarer som slippes ut på markedet, men det er opplagt en del - spør noen som faktisk selger litt Fender/Gibson og som selv gjør seriøst klargjøringsarbeide på gitarene så får du svar..

--------------

Det ble mye frem og tilbake dette :) Men bare for å klargjøre hva jeg i alle fall mener så er ulike "kopigitarer" ofte greie kjøp og man kan risikere å spare ganske mye penger. Om man av samme grunn skal bruke omtrent hver tråd om Gibson til å trekke frem alternativene er jeg ikke så sikker på..

Selv synes jeg det er forunderlig lang i mellom "player'ne" i både Gibson og Fender sitt standard utvalg. De Gibson custom shop gitarene jeg har prøvd derimot, har alle vært utolig gode gitarer etter mitt skjønn og jeg tror nok de leverer noe av det aller beste som lages når vi snakker om LP modeller i alle fall.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Gibson og Fender fortjener en massiv kritikk for elendig kvalitetskontroll, setup og til dels dårlige deler.

Det der er litt sprøtt. Har tatt i MANGE Gibbo LP (Standard og Studio) som ikke holder følge med min Fender MIM(!) Tele til 6000 spenn i det hele tatt. Kanskje tilfeldigheter? Håper det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er litt sprøtt. Har tatt i MANGE Gibbo LP (Standard og Studio) som ikke holder følge med min Fender MIM(!) Tele til 6000 spenn i det hele tatt. Kanskje tilfeldigheter? Håper det :)

Jeg har en Gibson LP Studio og er veldig fornøyd med den hvertfall. Har aldri hatt noen feil annet enn selvforsynte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.