Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul


Toften

Anbefalte innlegg

Det der er litt sprøtt. Har tatt i MANGE Gibbo LP (Standard og Studio) som ikke holder følge med min Fender MIM(!) Tele til 6000 spenn i det hele tatt. Kanskje tilfeldigheter? Håper det :)

Tror nok det. Jeg har aldri tatt i en MIM Fender jeg ville betalt for, så smaken blir som baken;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det der er litt sprøtt. Har tatt i MANGE Gibbo LP (Standard og Studio) som ikke holder følge med min Fender MIM(!) Tele til 6000 spenn i det hele tatt. Kanskje tilfeldigheter? Håper det :)

Vel, det finnes jo mange gode MIM fendere, men gudene skal vite at det finnes en hel god del av de som ingen fortjener å ende opp med også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen har en gitar som de fleste kan like..

Gikk du tom for krutt ? :lol:

Det handler vel ikke om å gå tom for krutt, men at man til slutt ikke gidder å repetere seg selv da man tydeligvis ikke kommer noen vei mot forutinntatte personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel ikke om å gå tom for krutt, men at man til slutt ikke gidder å repetere seg selv da man tydeligvis ikke kommer noen vei mot forutinntatte personer.

Og hvem er disse "forutinntatte personene" ? Jeg synes mange av de siste innleggene i denne tråden har vært gode og oppklarende jeg.. Bortsett fra at de er noe of-topic selvsagt.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon som veit om gitaren fungerar fint til blues/rock (vist ikkje, kva sjanger?)?

Hvis du vil ha Les Paul lyd i utgangspunktet kan jeg garantere at denne gitaren egner seg til blues/rock. Les Paul og Strat er jo de mest vanlige gitarene nesten uansett sjanger så spørsmålet man bør stille seg i utgangspunktet er vel bare : ønsker jeg meg 'Gibson eller Fender lyd ?' (for å være veldig generell)

Eller for å si det enkelt - hvis du vil låte som Clapton eller SRV kjøper du en strat, hvis du vil låte som Jimmy Page kjøper du en LP. Det er i alle fall et enklere utgangspunkt :)

Den gitaren du vurderer har forøvrig en såkalt 50 talls hals. Noe som tilsier at den har en noe tykkere og mere avrundet hals i forhold til den kanskje mere populære 60's halsen med en slankere profil. Jeg vil anbefale deg å prøve gitaren før du kjøper.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Faded serien til gibson, der gitarene kan komme ned til 6-7000kr, så lages disse kun for at de som har lyst på en gitar det står Gibson på kan få muligheten til å kjøpe seg det! Gibson vet jo dette, derfor lager de slike billigmodeller.

Alle ser jo at disse modellene ikke har noe særlig med the real Gibson å gjøre!

Standard serien til Gibson er gode gitarer! Og det finnes også andre merker som er like bra!

Selv er jeg Gibson fan å er strålende fornøyd med min Historic 59`Les Paul reissue, Murphy aged!

Jeg kjøpte denne for at jeg er meget opptatt av de historisk korrekte detaljene og delene, og håndtverket som legges i disse.

Å da duger ikke en Greco eller no anna kopi greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen har en gitar som de fleste kan like..

Gikk du tom for krutt ? :lol:

Gikk ikke tom for krutt, men måtte dra. Setningen er ment å inneholde litt krutt. Det er en omskrivning av å ha et barn som bare en mor kan elske. Med det mener jeg at jeg tror mange er iherdige i overbevise seg sjøl og andre om at gitaren de har er den beste de kan ha. Da blir man fort blind og mister gangsynet, men er like fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke tom for krutt, men måtte dra. Setningen er ment å inneholde litt krutt. Det er en omskrivning av å ha et barn som bare en mor kan elske. Med det mener jeg at jeg tror mange er iherdige i overbevise seg sjøl og andre om at gitaren de har er den beste de kan ha. Da blir man fort blind og mister gangsynet, men er like fornøyd.

Ja jeg er helt enig. Men argumentet er altså ganske allmenngyldig slik jeg ser det. Altså det kan bruke av begge "leire".

Jeg synes egentlig hele Gibson VS whatever debatten er fullstendig forkløpret på mange måter. Det kan virke som om mange har en så bastant mening om "det eneste rette" - hva det nå enn måtte være, at de fleste tråder som omhandler emnet ender opp i det reneste vissvass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, men jeg tror altså ikke at jeg har noen "super gitarer", selv om jeg er godt skodd. Opplever at de som har "super gitarer" ofte har kopigitarer i den mellomste eller lave prisklassen. Jeg tror fortsatt at jeg kan få tak i bedre gitarer enn det jeg har, men det blir latterlig å få presentert "super gitarer" av den typen som presenteres her hver gang det er en Gibson diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon som veit om gitaren fungerar fint til blues/rock (vist ikkje, kva sjanger?)?

Fungerer glimrende...men som en poengterte, det spørs hva slags sound du er ute etter.

Gary Moore er jo veldig Gibson.

En Fender Stratocaster/Telecaster er kanskje noe mer allsidig enn Gibson Les Paul Standard, men ja... den er veldig bra til blues/rock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Paul gitarer solgte dårlig og var ikke populære på 50-tallet. Da ville gitarister heller ha Fender lyden til country og rock'n roll. Derfor ble Les Paul modellen avsluttet i 1960. Det var først når blues og rock begynte å bruke forvrengt forsterkerlyd i midten av 60-tallet at Les Paulen fikk sin renesanse. På slutten av 60-tallet var gitaren allerede et ikon for den slags musikk. Det er akkurat den gitaren som er forbundet med den musikken du spør etter. Det var der Les Paulen tok over etter Strat og Tele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Paul gitarer solgte dårlig og var ikke populære på 50-tallet. Da ville gitarister heller ha Fender lyden til country og rock'n roll. Derfor ble Les Paul modellen avsluttet i 1960. Det var først når blues og rock begynte å bruke forvrengt forsterkerlyd i midten av 60-tallet at Les Paulen fikk sin renesanse. På slutten av 60-tallet var gitaren allerede et ikon for den slags musikk. Det er akkurat den gitaren som er forbundet med den musikken du spør etter. Det var der Les Paulen tok over etter Strat og Tele.

Den ble vel erstattet av Gibson SG... Dvs. Gibson SG het opprinnelig Les Paul, men godeste Herr Lester William Polfuss ønsket ikke å ha sitt navn på den gitaren, så da måtte de endre det...

Siden vi alikevel er off topic så det holder...Jeg er litt usikker på om noen SG-LP'er faktisk ble lagt ut for salg... Finnes det noen eksemplarer og hva er slike verd?

Noen som vet... Bare av nysgjerrighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.