Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

StratDuKaster


Anbefalte innlegg

StratDuKaster

En meningsløs prosjektgitar av huskerikke

Føler jeg muligens har litt mange prosjekter gående nå. Men siden jeg har det meste av deler til min StratDuKaster valgte jeg likevel å starte opp dette prosjektet parallelt med alt det andre som ikke er ferdig. Jeg har alltid likt å følge andre sine prosjekter så jeg tenkte jeg selv burde være med å bidra med noen bilder og litt tekst. Ikke regn med hyppige oppdateringer på dette prosjektet. Det blir nok bare litt plukking her og litt der, men jeg skal forsøke å ha kameraet klart til skudd når jeg gjør saker.

Gitarkropp er kjøpt på eBay som '3pc ash body'. Siden jeg ikke er ekspert til å se forskjell på ulike treslag velger jeg å tro det er ask.

Men jeg kan telle til 3 så jeg har skjønt at jeg har fått flere plankebiter enn det jeg har betalt for. ^_^

Så vidt jeg husker veier den noe over det som regnes som ideelt så jeg har begrensede forventninger til 'snappy' respons i sluttresultatet.

Jeg har ved en tidligere anledning nevnt at jeg vurderte å benytte restene fra vårpussen treplattingen utenfor huset vårt fikk nå i våres, - og slik har det blitt. Produktet som er i dag ble påført min ikke helt ferdig nedpussede gitarkropp kommer fra Jotun og kalles for Trebitt Terassebeis. Fargen kalles for 'Burmateak' og er minst like flott på terrassegulvet som på en gitar :)

Metoden jeg benyttet var å påføre beisen med pensel i et relativt tykt men veldig raskt strøk. Jeg fortsatte å pensle lenge etter gitarkroppen var dekket.slik at der ikke lenger var en synlig hinne. Spesielt endeveden ble hyppig penslet. Deretter lot jeg beisen tørke i nesten 2 timer før jeg med relativt mye makt tørket av overskytende beis. Under denne tørkeprosessen forsvant de få penselstrøkene som var synlig enkelte steder. Bildet viser papirduken med restene av beis. Som man ser er det likevel en del som ikke har trukket inn i trevirke selv etter to timer.

StratDuKaster01.jpgStratDuKaster03.jpg

Dette bildet av baksiden er tatt med blitz. Man kan her tydelig se at fargepigmentene i beisen ikke trekker inn i limfugene i særlig grad. Dette er heldigvis ikke like synlig i vanlig dagslys.

StratDuKaster02.jpg

Den delen i denne haugen jeg har minst forventninger til er nok dessverre halsen.

parts.jpg

neckweight.jpg

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo fint. Personlig tror jeg kanskje jeg hadde brukt vannbeis, kanskje med en litt annen farge, og brukt klar treolje, men liker man brunt, er jo dette et godt alternativ. Gleder meg til fortsettelsen!

Takker!

Joda, jeg liker møbelgitarer best :) Beisen som er brukt er noe så merkelig som vanntynnet oljebeis :blink:

Inspirasjon til fargevalg kommer fra Andy Aledort sin nedpussede sunburst som ser ut til å være oljet eller vokset. Jeg stod over 'aging' siden jeg allerede har en srv klone, men fant jeg ville ha en litt røft utgangspunkt. Nivået etter flis i fingeren. Da terrassen ble rett så fin fant jeg at jeg likegodt kunne bruke det som allerede var i huset fremfor et studie i båtlivets oljegleder og priser :) Mulig jeg vil se på mulighetene til å vokse den som slutt finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik kropp liggende, riktignok er den laget av kun ett trestykke, men den er oljet, og satt inn med voks. Jeg kjøpte noen bivoksplater, blandet inn litt terpentin, og det ble riktig så bra blanding. Kostet ikke stort heller. Morsomt å "gjøre sjøl"!

Husker du blandingsforholdet som skulle til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er en stund siden jeg lagde det. Men etter det jeg kan huske, er det ikke så mye terpentin som skal til. Man knekker opp bivoksen, har i litt terpentin, og lar det stå en natt eller to i et syltetøyglass. Det er jo ikke noe problem å justere hvor tykt det blir, så sant man har igjen litt av begge deler.

Mener bestemt jeg laget en blanding som var tynn nok til at det var mulig å pensle den på, en slags tykk maling. Etter noen dagers tørking kunne jeg gni det glatt og blankt med en lofri klut. Fungerte utmerket.

Dette er sånn "knivmaker- triks", det er mulig du finner noe info på en nettside for knivmakere.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette ble lekkert jeg!

Jeg har en squier 51 som jeg har lyst til å endre farge på, og har tenkt litt på å bruke olje eller noe slikt som gjør den ikke blir like glatt som vanlig polylakk. Etter å ha oljet kjøkkenbenken, så har jeg lekt med tanken å bruke samme IKEA-oljen på gitaren. De har mange fine fargesjateringer også.

Squier og IKEA må jo være en fin kombinasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Virker enormt moro og bygge seg strat. Har vurdert det selv mange ganger.

Hadde selvsagt gått for en litt mer 'spesiell' finish. Hele poenget er jo nesten at

man skal gjøre den litt personlig. Naturell finish blir imo litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han velger det metall plekter brettet han har lagt ut bilde av der (som jeg syntes var drit rått) blir det jo litt personlig preg + litt av dybden og "mørkheten" i lakken og treverket i gitaren gjør jo den personlig... Og ikke minst den vesentlige faktoren at han har bygget den selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.