Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenge-tråden


Roffa

Anbefalte innlegg

Det er vel på tide å ta opp tråden om hvilken strengetype og fabrikant som brukes/anbefales. Er det noen spesiell tykkelse på strengene som foretrekkes?

Sjøl så har jeg kjøpt nye D'Addario XL nickel-wound (.045, .065, .080, 100) som jeg er spent på. Har tidligere også handlet billige Warwick red label (.040, .060, .080, 100 og roundwound), som jeg synes spiller og lyder bra i forhold til pengene.

På fretlessen har jeg D'Addario XL half-wound (.040, .060, .080, 100)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Optima Gold 45 - 65 - 80 -105, 50 - 50 -65 - 85 - 105 og 45 - 60 - 80 - 100 - 125 (Skulle ønske de lagde et litt tykkere 5er sett..)

Rotosound RS66LD Jazz Bass Monel flatwound, 45 - 65 - 85 - 105.

Det er bare P Bassen som bruker Rotosound, Jeg vet ikke hva som står på Geddyen akkurat nå, men de skal byttes til Optima snart.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ThunderFingers: Det var da en voldsomt macho e-streng :P og..litt ironisk at du bruker Jazz Bass-strenger på en P-bass? :P

Selv bruker jeg 45 - 65 - 80 - 100 flatwounds, de som satt på bassen når jeg kjøpte den. Funker bra fortsatt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers
@ThunderFingers: Det var da en voldsomt macho e-streng :P og..litt ironisk at du bruker Jazz Bass-strenger på en P-bass? :P

Må ha litt å ta i vettu... :lol:

Jeg tenkte ltt på det, men jeg har ikke peiling på hvorfor Rotosound kaller det for Jazz Bass strenger, alle de store som har brukt de har spilt P basser.. (Steve Harris, Roger Waters, Phil Lynott, Sting...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske trofast... har funnet ut at DR Hi Beams 40-60-80-100 er ideelle for meg. H-strengen er som oftest .120, mens C-strengen gjerne er .030. Er nok riktigere med .028 eller .025, men det er .030 som følger med som standard i 6-strengs settene.

Jeg bruker også DR SunBeams, som er samme strengen men med nikkel. Dette er en streng som er nesten identisk å spille på, men som er litt varmere i lyden. Bruker denne på noen av bassene som er lysest i tonen. Fungerer veldig fint. Samme tykkelser, selvsagt.

Har prøvd DR FatBeams-settene, men de er "for grove" for meg. Kan ikke forklare det på noen annen måte, de føles bare litt råere på en måte.

Bruker D'Addario piccolo-strenger på piccoloen, og de er OK... husker ikke strengtykkelser.

Har kjøpt et sett med Jazz Monel flats, men har ikke satt de på noe enda. Er så "glad" i HiBeams/Sunbeamsene mine at jeg er litt nølende med å prøve noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket forresten også at det var kjekt med nikkel-strenger når jeg fikk G&L'en min som er veldig crisp og lys i toppen. SS-strenger ble det for mye diskant i, gitt. Men hadde jeg hatt en P-bass eller noe hadde jeg nok brukt det strengesettet jeg hadde på Attituden, DR Lo-riders SS Heavy. .050-.110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går som regel bare inn i butikken og ber om å få de billigste i medium størrelse. Den eneste tekniske spesifikasjonen er at det er roundwood.

Har aldri lagt merke til noen stor forskjell i lyden uansett, men har fått litt pepper for å "sette møkkastrenger på den fine bassen" noen ganger ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjent forskjell?? :)

Strenger er helt avgjørende for min del. Får jeg ikke ordentlige (les: DR) strenger på bassene mine kan jeg bare drite i å vurdere om jeg liker dem eller ikke. Mulig jeg er sær, men det er nå først og fremst strengene jeg spiller på.... resten av bassen er jo egentlig bare et strengestativ. :)

Så for min del gir det lite mening å ha en heftig bass og så spare på strengene. Min erfaring er at det er bedre å gjøre det omvendt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest D'Addario siden alle selger det, ca. 45 - 100.. Synes strenger er så svindyrt her i Norge at jeg tar med meg et sett eller to hver gang jeg er i utlandet. Bytter ca. en gang i året, de ryker aldri og jeg HATER lyden på nye strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke garantere at du liker de like godt som meg. :) Men i mine øyne er det ihvertfall verdt et forsøk. Noen hundrelapper dyrere enn de rimeligste strengene som er å få tak i, men ikke så avskrekkende mye.

DR HiBeams, SunBeams og også FatBeams (tror jeg) har rund kjerne, mens mange andre strenger ofte har hexagonal kjerne (altså 6-kantet). Det gir, ihvertfall i følge ekspertene, en mykere streng men med omtrent samme livlighet. Ikke vet jeg hvordan jeg skal beskrive nyansene helt. Er nok best å bare forsøke det selv! :)

Forskjellen mellom HiBeams og FatBeams er ikke så stor. FatBeams føles litt råere og mer upolert. Tror det må egne seg veldig bra for funk og slap/pop... ikke så rart, selvsagt, det er signaturstrengene til Marcus Miller. :)

Skrekk-eksempelet mitt er den gangen jeg hadde en Peavey Cirrus 6-strenger som jeg hadde satt Elixir-strenger på. Du vet, de gummierte... Det føltes rart, omtrent som å spille med kondom på fingrene (ikke at jeg har gjort det, altså). Men jeg følte også at mye av dynamikken som jeg var vant med fra DR ble vekk, flagolettene var tammere, jeg mistrivdes intents med det. Bytta til et 6-strengs DR HiBeam-sett, og basse våkna til liv med en gang. Det var utrolig stor forskjell i feel og klang, ihvertfall i mine ører. At jeg etterhvert solgte den hadde vel mest med spacing og GAS å gjøre. Ihvertfall ikke lyden. Men så lenge det stod Elixir-strenger på den var den nesten ikke spillbar for meg. Så strenger betyr MYE!

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.