Mytola Skrevet Oktober 29, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2008 Premium betyr transparent finish, som alltid kommer sammen med kropp i swamp ash. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vuelo Skrevet Oktober 30, 2008 Share Skrevet Oktober 30, 2008 Premium betyr transparent finish, som alltid kommer sammen med kropp i swamp ash. Oh, stilig. Sånn vil jeg ha. Må bare få tid til å bestille nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest bugbass Skrevet August 6, 2009 Share Skrevet August 6, 2009 Jeg synes at det er både kjekt og nødvendig å ha musikkbutikker her til lands. Jeg er avhengig av personlig service og og kompetanse, og liker både å se og prøve ting før jeg kjøper, så sant varene er tilgjengelig her til lands. Musikkbutikkene tjener IKKE mye penger lenger, til det er konkurransen alt for hard. Synes ikke denne tråden, som starter som en detaljert oppskrift på hvordan man kan paralellimportere utstyr, burde ha vært en sticky i et seriøst forum. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elros Skrevet August 6, 2009 Share Skrevet August 6, 2009 Om musikk instrument forretninger skal eksistere i Norge, så må vareprisene være relativt høye.Det at forretningene stort sett fører billige varer og ikke denslags varer som erfarne musikere kanskje vil ha, er nok mest på grunn av at det er de billige som selger best - fordi de fleste kundene er amatører. Og det er greit, og det er slik det må være.En musikk forretning kan som regel ikke ha akkurat det en profesjonell eller semi-pro musiker vil ha, for det er så uendelig mye forskjellig, og det er dyre varer, og kundens ønsker er ofte meget spesifikke; og da blir det økonomisk helt på jordet å prøve å ha alt på lager.Så, for meg og mine musiker venner er det stort sett ikke aktuelt å handle i musikk forretning her til lands. Det vi vil ha, har de ikke, og om de kan skaffe det så er det rådyrt og tar lang tid.Så min forståelse er at musikk forretninger ikke er for musikere (som det er forholdsvis få av) men for det alminnelige uvitende publikum (som det er forholdsvis mange av). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huskerikke Skrevet August 6, 2009 Share Skrevet August 6, 2009 Jeg synes at det er både kjekt og nødvendig å ha musikkbutikker her til lands. Jeg er avhengig av personlig service og og kompetanse, og liker både å se og prøve ting før jeg kjøper, så sant varene er tilgjengelig her til lands. Musikkbutikkene tjener IKKE mye penger lenger, til det er konkurransen alt for hard. Synes ikke denne tråden, som starter som en detaljert oppskrift på hvordan man kan paralellimportere utstyr, burde ha vært en sticky i et seriøst forum.Jeg er helt enig med din innledning og jeg forstår tenkesettet du formidler.Men gitarnorge er enn så lenge fortsatt et uavhengig forum. Og faktum er at denne type forbrukerutveksling er med å holde prisnivået mer på linje med våre musikkvenner rundt i verden. Dessverre på butikkenes bekostning.Men dette er ikke bare et Norsk fenomen. Bortsett fra dem store kjedenesliter også de små forhandlerne over there.Jeg strøtter en sticky fordi jeg er lei av å gjenta meg selv, og dette er et veldig populært tema på GN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest bugbass Skrevet August 6, 2009 Share Skrevet August 6, 2009 Jeg er helt enig med din innledning og jeg forstår tenkesettet du formidler.Men gitarnorge er enn så lenge fortsatt et uavhengig forum. Og faktum er at denne type forbrukerutveksling er med å holde prisnivået mer på linje med våre musikkvenner rundt i verden. Dessverre på butikkenes bekostning.Men dette er ikke bare et Norsk fenomen. Bortsett fra dem store kjedenesliter også de små forhandlerne over there.Jeg strøtter en sticky fordi jeg er lei av å gjenta meg selv, og dette er et veldig populært tema på GNAt du er lei av å gjenta deg selv og at forumet er uavhengig er vel ikke noen argumenter for at tråden skal være sticky. Paralellimport drar prisene ned ja, med den følgen at kjeder som 4Sound tar over hele markedet, som igjen fører til dårligere utvalg osv. Prisnivået her til lands gjenspeiler jo kostnadsnivået i Norge generelt( med visse unntak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rocktrond Skrevet August 6, 2009 Share Skrevet August 6, 2009 Paralellimport drar prisene ned ja, med den følgen at kjeder som 4Sound tar over hele markedet, som igjen fører til dårligere utvalg osv. Om man bare kan skylde på paralellimport vet jeg ikke helt, men det er et trist faktum at det er mer og mer Rema1000 tendenser, med like (dårlig) utvalg over alt. Så kan jeg bare håpe at dette gir rom for små uavhengige butikker som spesialiserer seg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest bugbass Skrevet August 6, 2009 Share Skrevet August 6, 2009 Om man bare kan skylde på paralellimport vet jeg ikke helt, men det er et trist faktum at det er mer og mer Rema1000 tendenser, med like (dårlig) utvalg over alt. Så kan jeg bare håpe at dette gir rom for små uavhengige butikker som spesialiserer seg Gitaristene har jo Vintagegitar og Godlyd, skulle gjerne hatt et par lignende bassbutikker også... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rocktrond Skrevet August 6, 2009 Share Skrevet August 6, 2009 Gitaristene har jo Vintagegitar og Godlyd, skulle gjerne hatt et par lignende bassbutikker også...Vintagegitar har noe basser og amper. Selv fører jeg Mayones basser - som vant pris for "Outstanding Bass Guitar" på Frankfurtmessa i år. Håper etter hvert å utvide til større utvalg for bassister. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huskerikke Skrevet August 6, 2009 Share Skrevet August 6, 2009 (endret) At du er lei av å gjenta deg selv og at forumet er uavhengig er vel ikke noen argumenter for at tråden skal være sticky. Paralellimport drar prisene ned ja, med den følgen at kjeder som 4Sound tar over hele markedet, som igjen fører til dårligere utvalg osv. Prisnivået her til lands gjenspeiler jo kostnadsnivået i Norge generelt( med visse unntak) Enig på alle punkter bortsett fra stickydelen og uavhengig Jeg mener fortsatt man skal hjelpe dem som ønsker gjøre denne øvelsen selv. Og jeg mener at GN sin styrke er at det IKKE er en butikkeier som styrer innholdet. Men brukrene selv i mer eller mindre demokratiske former. Akkurat slik vi diskuterer nå. Jeg vil IKKE tilbake til den tiden da norske grossister bestemte veiledene priser. Der er gjentatte eksempler på at f.eks Vintage forumet styres av en med økonomiske motiver. Og det er en helt ærlig sak. Jeg beundrer også måten moderator forsøker gjøre akkurat det aktuelle forumet litt smalere for å gjøre det mer intresangt for den aktuelle kundegruppen. For det er det er. På GN er man en fri forbruker, fri til å diskutere bl.a. butikker og alternative måter å tilegne seg musikkutstyr på lovelig måte. Temaet egenimport er populært og svarene dem samme i 99,99% av tilfellene. edit: trykkleif Endret August 6, 2009 av huskerikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest bugbass Skrevet August 7, 2009 Share Skrevet August 7, 2009 Enig på alle punkter bortsett fra stickydelen og uavhengig Jeg mener fortsatt man skal hjelpe dem som ønsker gjøre denne øvelsen selv. Og jeg mener at GN sin styrke er at det IKKE er en butikkeier som styrer innholdet. Men brukrene selv i mer eller mindre demokratiske former. Akkurat slik vi diskuterer nå. Jeg vil IKKE tilbake til den tiden da norske grossister bestemte veiledene priser. Der er gjentatte eksempler på at f.eks Vintage forumet styres av en med økonomiske motiver. Og det er en helt ærlig sak. Jeg beundrer også måten moderator forsøker gjøre akkurat det aktuelle forumet litt smalere for å gjøre det mer intresangt for den aktuelle kundegruppen. For det er det er. På GN er man en fri forbruker, fri til å diskutere bl.a. butikker og alternative måter å tilegne seg musikkutstyr på lovelig måte. Temaet egenimport er populært og svarene dem samme i 99,99% av tilfellene. edit: trykkleif Mulig jeg er gammeldags, men jeg vil fortsatt ha gode musikkbutikker her i landet, med erfarne og kompetente ansatte som er genuint interesserte i det de holder på med. Slike butikker har og skaper et miljø som er viktig både for erfarne og uerfarne musikanter. Så jeg støtter heller det lokale næringslivet framfor å spare noen få kroner på det jeg skal ha. Det henger ikke på greip når de som kritiserer både utvalg og prisninvået i norske musikkbutikker er de samme som bidrar til dette gjennom paralellimport. Så er jeg enig i at enkelte importører kan ha vært vel griske opp i gjennom åra, men så tror jeg nok også at kunder som handler litt, og gjerne over tid, ofte blir belønnet med en grei rabatt. Prisgapet blir dermed ikke så stort, særlig ikke når man tar med garantidelen inn i regnestykket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huskerikke Skrevet August 9, 2009 Share Skrevet August 9, 2009 Så jeg støtter heller det lokale næringslivet framfor å spare noen få kroner på det jeg skal ha. Amen. Som sagt er jeg helt enig i konsekvensansanalysen din. Det er bare det at jeg er fanatisk tilhenger av full forbrukerfrihet i praksis. Ikke tilpasset ulike agendaer. Derfor eier jeg da heller ingen Mac produkter og bruker Ubuntu der jeg kan. .. men så tror jeg nok også at kunder som handler litt, og gjerne over tid, ofte blir belønnet med en grei rabatt. He he Jotakk, det er morsomt når man til slutt blir belønnet med denne heders"prisen". Men i etterpåklokskapens navn skulle jeg ønske jeg fikk denne rabatten den gangen jeg var ung og mindre bemidlet. Det skal også sies at jeg "mistet" favorittbutikken min til "fordel" for en butikk med evnen til tidlig se nytten av volum i omsetning fremfor spesialbehandling av faste kunder. Som du sier. det er vi som forbruker ved vår handel som bestemmer hva som er tilgjegelig i den lokale musikkbutikken. Men sannheten er at de fleste vil svippe innom butikken der dem sparer en 20,- på et sett med strenger eller trommestikker. Dermed blir det gjerne volumselgerene som blir mest besøkt, selv om vi egentlig trives best hos "kjøpmannen på gjørnet". Og når forbrukeren oppdager at strengesettet han/hun betalte 115,- med fastkunderabatt kan kjøpes hos annen Norsk forhandler som 3pk for 125,- inkl fri frakt blir det fort fristene å tenke i litt kortere strekk av gangen selv som stamkunde. Mulig jeg er gammeldags, Jeg tror vårt tenkesett er tilpasset vår virkelighet som mer erfarne forbrukere. Vi er også kommet dit i livet at trynet vårt blir gjenkjent og vi får noen kroner avslag uten å prute når vi besøker butikken "vår". Behagelig og koseligt for oss. Men kanskje skulle musikkbutikkene heller forsøke rekrutere den nye garde med ungsomsrabatt? Siden dem likevel ikke får noe særbehandling er det veldig lett for dem som forbruker å velge rimeligste leverandør på varen dem skal handle. Og når dem først har høstet positive erfaringer med netthandel er det gjerne enda vanskeligere å rekrutere dem som kunde i den lokale butikken. Selv om jeg ønsker at alle som vil skal få tilgang til nødvendig informasjon til å selv importere instrumenter oppfordrer jeg alle som vurderer dette til å sette seg inn i hvilke rettighter man som Norsk forbruker har her i Norge. Tilnærmet ingen av disse fordelene er tilgjengelig når man handler fra utlandet. Og man ser sikker med en gang at en butikk/importør som må stille med slike garantier må hente penger til slik drift fra salg av selve varen. Om man som forbruker tenker på dette påslaget som en form for forsikring kan man gjerne lettere vurdere om prisen på varen i Norge kanskje likevel er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest bugbass Skrevet August 9, 2009 Share Skrevet August 9, 2009 Selv om jeg ønsker at alle som vil skal få tilgang til nødvendig informasjon til å selv importere instrumenter oppfordrer jeg alle som vurderer dette til å sette seg inn i hvilke rettighter man som Norsk forbruker har her i Norge. Tilnærmet ingen av disse fordelene er tilgjengelig når man handler fra utlandet. Og man ser sikker med en gang at en butikk/importør som må stille med slike garantier må hente penger til slik drift fra salg av selve varen. Om man somforbruker tenker på dette påslaget som en form for forsikring kan man gjerne lettere vurdere om prisen på varen i Norge kanskje likevel er riktig.+1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fingre Skrevet August 31, 2009 Share Skrevet August 31, 2009 Moroa begynner for alvor når du skal sende bassen tilbake til selger i utlandet = fraktpris som er 4 ganger høyere enn det du betalte for å få den til Norge, I tillegg kan du ryke på en smell hos Tollvesenet når du får den tilbake (etter å ha betalt frakt en gang til) dersom du ikke husket å lage en Proforma faktura med "Return for repair " når du sente den ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ripperlover Skrevet April 1, 2013 Share Skrevet April 1, 2013 Jeg kjøpte en Gibson Ripper i USA nå.. Jeg lurer på HVOR man betaler momsen? Får man en regning? eller må man metale der og da du tar frakten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå