Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar hjelp


vaiiii

Anbefalte innlegg

jeg har kjøpt meg 009 strenger... ba om å få de mykeste strengene i butikken, meen... når jeg har satt de på gitaren og stemt den så virker de så harde, jeg prøvde en kamerat sin elgitar for en stund siden og han sin var veeldig god å myk å spille på.. med de strengene... og han ba meg kjøpe 009 strenger, er det noen innstillingen på gitaren som er feil... eller som jeg kan justere? halsen, eller de skruene nederst med strengene..? ¤fortvilet¤

Håper på noen gode svar eller noen som vil guide/hjelpe meg

mvh stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten en Louders guitar , svart hvit

sånn nybegynner gitar.. men jeg har spilt på skikkelig myke strenger, men må være en justering på gitaren som kan gjøre det.. har prøvd å stemme den ned, men det låter jo helt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig oppsett og rett justering er en forutsettning for at en gitar skal være god å spille på.. Billige gitarer mangler stort sett dette, for å få ned produksjonskostnader.. Jeg anbefaler deg å levere inn gitaren din til en gitarreperatør, som justerer den for deg, om du ikke har peiling på dette selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

levere inn til reperatør? må vel være noen her som vet hvordan man gjør det.. jeg spør om.. har de skruene nederst på halsen noe å si? for å løsne opp strengene som liksom skal være så myke?

jeg er ikke sikker på om det var samme merke som kameraten min hadde, men det var 09 strenger...

har tykkelsen noe å si på mykelsen? de jeg har nå er jo syl tynne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kommer til å hjelpe veldig og kanskje løse problemet ditt er at du:

1. Skru av dekslet på baksiden av gitaren

2. Nå vil du se noen fjærer som blir holdt fast av to skruer til broen.

2. Løsner du på de skruene vil det hjelpe! :)

Ved å slakke fjærdene på tremolosystemet vil du ikke få noe mere lettspilt gitar, men det blir kansje til en hvis grad lettere å bende strenger, men husk at da følger alt med..

Tension over saddelen er noe helt annet.. dette bestemmes av strengehøyde og vinkel på halsen.. det er nok det som er problemet her.. Ved å rette ut halsen til å bli "flatere" og senke strengehøyden vil strengene oppfattes som mykere.

da må du også samtidig intonere gitaren, og det kreves det en hvis kunskap til, hvis du er helt fersk på gitar..

hvis du begynner å skru og justere på måfå, blir stemmingen ødelagt og du får helt sikkert en gitar som er værre en det den var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her, få den justert og intonert hos en som har peil. Det er ikke så dyrt, og det er verdt det. En gitar skal være god å spille på, ellers forsvinner jo mye av gleden. Viss du ikke har peil på å justere den selv kan du fort risikere og gjøre vondt verre. Som sagt det er ikke så dyrt å få den justert hos en fagmann, og viss du har handlet så mye som jeg har med min lokale musikkforetning for eksempel så gjør de det gratis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenger er alltid harde i begynnelsen.. de mjuker seg til etterhvert... drevne gitarister kjenner ikke mye til det, men folk som er nygebynnere merker det fort,..

Det er nok ikke strengene som er problemet.

0.09 strenger er ikke harde uansett hvor nye de er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.