Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Langt innlegg for de som er hardcore på musikkfilosofi.


Gjest

Anbefalte innlegg

Min subjektive mening er som følger: Musikk er såpass personlig at jeg tror ganske enkelt ikke på at det finnes noen som er så åpne og frisinnede at de kan brenne like mye for alt. Derfor syns jeg at studiomusikere i prinsippet er hyklere. Punktum.Det er min suuuuubjektive mening selv om dere er en haug med hipper som er fornøyd med alt. Jeg er med stor sannsynlighet en fjott, men jeg liker å tenke på meg selv som en progressiv protagonist som får ting til å skje. (Snakk om å være egotrpper!!)

[ironi]Selvsagt. De er verdens største hyklere. På lik linje med leger, hjelpepleiere, brannmenn (og mange andre) som faktisk tar betalt for å hjelpe andre mennesker. De burde jo så absolutt gjøre dette gratis for det er jo TROSS ALT deres kall i livet. [/ironi]

Jeg trenger virkelig ikke lese en biografi om artisten for å sette større pris på musikken, men erfaringer jeg plukker opp som jeg setter i sammenheng med artisten/låta påvirker hvordan jeg tenker om den senere i mer eller mindre grad. La meg ta et banalt eksempel som dere KANSKJE klarer å forstå: låta som gikk i bakgrunn da dama slo opp o.l. og dersom jeg sitter med et musikkmagasin og tilfeldigvis leser en artikkel om artisten og hva han tenker selv om sin egen musikk og hvilken inspirasjon vedkommende hadde da albumet/låta bla laga.

HVa var moralen her? HVA MED låta som gikk i bakgrunnen? Og HVA leste du? Du kom ikke frem til noe poeng her

Om jeg skal nevne noen i omtrent samme sjanger som jeg liker så måtte det bli Vamp med Tir-na-noir og den låta kan jeg ærlig talt ikke en dritt om. (Fant du en selvmotsigelse til der? En liten gave til deg)

takk

Jeg avskyr nesten uten grunn like mye som jeg liker og jeg har ingen betenkeligheter med å bytte om på band i kategorien dersom jeg finner ut at den som har laga det er en fjott eller egentlig er ganske kul.

Synes synd på deg som må gå rundt å avsky musikk hele tiden. Kan du ikke bare slappe av?

Og med stor sannsynlighet hater jeg yndligsbandet ditt.

So fucking what?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har fremdeles aldri sagt at det er verken verdens, skandinavias eller mitt yndlingsband. Men det jeg gjorde var å støtte en som nevnte det på irc. Men uansett så har de betydd svært mye for svensk metall og derfor gjort en innsats som er mye større en de fleste dvaske kjipo-pop-musikere.

Nilsefix:

Og selv om jeg har "nevnt" In Flames så er det enda lenge siden jeg spilte på slide med kirkeklang som er en typisk Bjørn Eidsvåg-ting som jeg allerede har ærklært for jubbmusikk. Og det er enda svært lenge til jeg faller så langt fra mine prinsipper at jeg gjør det. Det er rett og slett standardoppskrifta på en nesten-b-listelåt på P4. (Er dette usaklig?)

Om Mike Patton hadde spilt gitar hadde han med stor sannsynlighet vært min favoritt. Noe mer genialt en Mr Bungle eller Fantomas skal man leite lengre etter selv om dere med deres sarte poprock-ører ikke vil tåle det. Jeg vet ikke om det skyldes frykt for å ikke bli akseptert eller mangel på fantasi som gjør at ingen her tydeligvis har store aversjoner mot å tenke musikk på en anna måte selv om dere måtte være aldri så fornøyd.

Tør jeg anbefale en stor dose med Black Flag, Melvins, King Crimson, Stockhausen, Kraftwerk, Django Reinhardt, Buckethead, Les Claypool and his bucket of brains (evt Primus) og kanskje en dæsj med musikken fra Clockwork Orange? Det skulle være litt av hvert fra forskjellige sjangre der fra punk (Ikke så revolusjonerende med Black Flag, men allikevel et jævlig tøft band), via progrock til atonal musikk via tidlig elektronika til stringswing og så videre til gitarverdens casiopop (Hør på sånt og) til noe jeg ikke helt hva jeg skal kalle og så over til klassisk musikk i grusomt midi-format. Hør på dette med et åpent sinn og gjerne tenkt hva dere kan gjøre selv for å komme dere litt ut på kanten av hva musikk kan være.

(Dette er forresten ikke en liste over den mest ekstreme musikken jeg vet om, men et ærlig og åpent forsøk på å komme med tips til nyttig lytting. Så om noen av dere biller vil hakke fordi dere kan enda rarere band så er dere egentlig velkommen. Jo mer sært jeg kommer over jo gladere blir jeg, men for å måle pikk er det fåfengt.)

Dere har kanskje godt av å høre noe litt annerledes en det dere har lært av middelmådige lærere fra kulturskolen eller gjennom et av de Britiske Gitarbladene dere kjøper, selv om de kan være gluggtrivelig lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ironi]Selvsagt. De er verdens største hyklere. På lik linje med leger, hjelpepleiere, brannmenn (og mange andre) som faktisk tar betalt for å hjelpe andre mennesker. De burde jo så absolutt gjøre dette gratis for det er jo TROSS ALT deres kall i livet. [/ironi]

-Det ville være fint om de gjorde... Eller lot være i det hele tatt. Det ville gjøre underverker for folketallet eller for folks evne til å ta i et tak og ikke bare ligge å hyle hver gang noe uventet skjer (Nevnte jeg at jeg faktisk er anarkist?)

Og om du ikke skjønner eksemplet med hva man kan forbinde til låta så er du ikke spesielt skarp er du vel?

Og det med å avsky ting.

Jeg har det egentlig helt fint. Trenger ikke gå på gata å skjære tenner eller se film alene hjemme eller noe. Fornøyde mennesker skaper som regeler ingenting uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har kanskje godt av å høre noe litt annerledes en det dere har lært av middelmådige lærere fra kulturskolen eller gjennom et av de Britiske Gitarbladene dere kjøper, selv om de kan være gluggtrivelig lesning.

Hva mener du med dere? Kjenner du meg? Hva vet du om min smak av musikk? Vet du noe om musikksmaken til alle her på forumet?

Våg å være litt spesifikk da mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Mike Patton hadde spilt gitar hadde han med stor sannsynlighet vært min favoritt. Noe mer genialt en Mr Bungle eller Fantomas skal man leite lengre etter ....

endelig noe vi kan være enig i....

Tør jeg anbefale en stor dose med Black Flag, Melvins, King Crimson, Stockhausen, Kraftwerk, Django Reinhardt, Buckethead, Les Claypool and his bucket of brains (evt Primus) og kanskje en dæsj med musikken fra Clockwork Orange? Det skulle være litt av hvert fra forskjellige sjangre der fra punk (Ikke så revolusjonerende med Black Flag, men allikevel et jævlig tøft band), via progrock til atonal musikk via tidlig elektronika til stringswing og så videre til gitarverdens casiopop (Hør på sånt og) til noe jeg ikke helt hva jeg skal kalle og så over til klassisk musikk i grusomt midi-format. Hør på dette med et åpent sinn og gjerne tenkt hva dere kan gjøre selv for å komme dere litt ut på kanten av hva musikk kan være.

Mye kult her ja

Dere har kanskje godt av å høre noe litt annerledes en det dere har lært av middelmådige lærere fra kulturskolen eller gjennom et av de Britiske Gitarbladene dere kjøper, selv om de kan være gluggtrivelig lesning.

Fint at du vet hva de fleste av oss leser da. Selv har jeg aldri gått på kulturskole (men jeg blir snart en kulturskolelærer...en særdeles flink en også :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har kanskje godt av å høre noe litt annerledes en det dere har lært av middelmådige lærere fra kulturskolen eller gjennom et av de Britiske Gitarbladene dere kjøper, selv om de kan være gluggtrivelig lesning.

Hva mener du med dere? Kjenner du meg? Hva vet du om min smak av musikk? Vet du noe om musikksmaken til alle her på forumet?

Våg å være litt spesifikk da mann!

Nei. Jeg generaliserer dere utifra noen biller (Jeg skal jo ikke bruke skjellsord) som har gitt meg vage hint om hva de KANSKJE liker. Jeg syns det er morsomst sånn. Det er fascinerende at du tar deg nær av akkurat den setninga selv om jeg må innrømme at det var vel den funksjonen den var tiltenkt. Men gi meg heler noe interresant ny/alternativ musikk evt en noe som bekrefter at det jeg kaller konservativ musikk (I deres (Når jeg generaliserer dere) tilfelle det aller meste) virkelig er mer en bare en liten tarm med "Pen lyd".

(En annen ting er at jeg sier jo ingenting om at jeg vet hva slags musikksmak dere har... Jeg tar bare utgangspunkt i noen sannsynlige kilder til deres opplysning. Og det kan sikkert være både flere eller færre)

Jeg er VIRKELIG imponert over hva dere gidder ta dere nær av og henge dere opp i. Men på en annen side har det gjort at jeg ikke lengre er frustrert men faktisk har det svært så fornøyelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ironi]Selvsagt. De er verdens største hyklere. På lik linje med leger, hjelpepleiere, brannmenn (og mange andre) som faktisk tar betalt for å hjelpe andre mennesker. De burde jo så absolutt gjøre dette gratis for det er jo TROSS ALT deres kall i livet. [/ironi]

-Det ville være fint om de gjorde... Eller lot være i det hele tatt. Det ville gjøre underverker for folketallet eller for folks evne til å ta i et tak og ikke bare ligge å hyle hver gang noe uventet skjer (Nevnte jeg at jeg faktisk er anarkist?)

Og om du ikke skjønner eksemplet med hva man kan forbinde til låta så er du ikke spesielt skarp er du vel?

Og det med å avsky ting.

Jeg har det egentlig helt fint. Trenger ikke gå på gata å skjære tenner eller se film alene hjemme eller noe. Fornøyde mennesker skaper som regeler ingenting uansett.

Jeg anser meg faktisk som relativt skarp. Mitt poeng er at...hvorfor må du LESE noe om hva "kunstnerens" tanker om "kunsten" er for at du skal få en glede av det? burde det ikke i dette tilfellet være nok at det VAR låta du hørte da du ble dumpet? Burde ikke DET i seg selv være noe som for alltid satt igang følelser hos deg når du hører den.

Dessuten vil jo de fleste kunstnere at kunsten skal tale for seg selv, og at det ikke finnes en riktig opplevelse av den. Den "riktige" opplevelsen er i såfall den hver enkelt person sitter igjen med. Og det uten å vite noe om bakgrunnen til kunstneren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg faktisk som relativt skarp. Mitt poeng er at...hvorfor må du LESE noe om hva "kunstnerens" tanker om "kunsten" er for at du skal få en glede av det? burde det ikke i dette tilfellet være nok at det VAR låta du hørte da du ble dumpet? Burde ikke DET i seg selv være noe som for alltid satt igang følelser hos deg når du hører den.

Dessuten vil jo de fleste kunstnere at kunsten skal tale for seg selv, og at det ikke finnes en riktig opplevelse av den. Den "riktige" opplevelsen er i såfall den hver enkelt person sitter igjen med. Og det uten å vite noe om bakgrunnen til kunstneren

Jo såklart. Det er jo det jeg prøver å si. Jeg MÅ ikke lese noe for å forstå. Var det utydelig at det var snakk om dersom jeg leser ved en tilfeldighet eller fordi jeg rett og slett har lyst til å lese om en artist, og vedkommende sier at det eller det var inspirasjon. Så betyr ikke det at dette blir standaren for hva JEG tenker når jeg hører på den. Men kanskje han sier han lagde den fodi han var forelska, så går det laaang tid og en dag jeg hører på den så kommer jeg det jeg leste i artikkelen og da kan det hende jeg tenker "Skal dette være en kjærlighetssang? For en nisse.." eller lignende. Eller! Suprise!!!! Kanskje jeg ikke gidder bry meg i det hele tatt... Det var bare et av MAAAAANGe mulige eksempler som kan slå ut alle veier.

Poenget mitt er som jeg har sagt en MILLION ganger etterhvert at for meg i allefall er musikk mer en bare pen lyd. Og ting som skjer og hva man leser eller hører elle føler er alle ting som kan påvirke hvordan man tenker om låta. Derfor har jeg av affeksjonsgrunner liggende noe så sinnsykt horribelt som en kassett med Arne Norheim. Jeg hører svært lite på den.. Men når jeg gjør det så må jeg smile. Atonalt og arytmisk kan være trivelig fordi det er en bra stemning i den (Jeg aner ikke hva albumet eller låta heter fordi det er et opptak) og fordi jeg har noen ganske vittige ting jeg setter i sammenheng med den.

Dere viser en imponerende evne til å IKKE prøve å forstå hva som blir sagt, men isteden henge dere opp i småting for å finne feil. Til dere beviser det motsatte har en sterk mistanke om utbredt sløvhet. Eller verre. Det er ingen sløve kniver i skuffa engang. Jeg har åpnet en bestikkskuff og funnet våte ullsokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at vi andre tydeligvis er dumme eller sløve og ikke følger med på hva du sier. La meg spørre deg...leser DU hva du skriver? Sjekk setningoppbygningen din. NØYE. F.eks denne setningen her:

"Var det utydelig at det var snakk om dersom jeg leser ved en tilfeldighet eller fordi jeg rett og slett har lyst til å lese om en artist, og vedkommende sier at det eller det var inspirasjon. "

Jeg mener...er det RART vi ikke henger med?

Eller er det fordi jeg var på fylla i går og har tungt for det idag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med denne setningen:
Men gi meg heler noe interresant ny/alternativ musikk evt en noe som bekrefter at det jeg kaller konservativ musikk (I deres (Når jeg generaliserer dere) tilfelle det aller meste) virkelig er mer en bare en liten tarm med "Pen lyd".

Å nei. der fikk dere meg. Jeg håper jeg blir like flinke som dere en dag så jeg kanskje også kan bli bakfull og morsom.

HAR dere forøvrig noen tarm med pen lyd som dere mener jeg burde høre som kan motkrefte mine fordommer? Jeg spør og håper at noen denne gangen kan svare på spørsmålet og ikke peke på alle skrifeilene mine eller at jeg har skrevet nok en usammenhengende setning. For da blir jeg såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med denne setningen:
Men gi meg heler noe interresant ny/alternativ musikk evt en noe som bekrefter at det jeg kaller konservativ musikk (I deres (Når jeg generaliserer dere) tilfelle det aller meste) virkelig er mer en bare en liten tarm med "Pen lyd".

Ok. Herr hitchiker. Jeg kan skal skrive den om:

Men gi meg heller noe interresant ny/alternativ musikk. Eller noe av det dere tror jeg har rakket ned på, som dere mener jeg burde høre nøyere på sånn at jeg ser hvorfor det faktisk er bra musikk allikevel. Og ikke som jeg har kalt det: En tarm med pen lyd.

Og til han med det tøffe nicket jeg skulle ønske jeg fant på:

"Var det utydelig at det var snakk om dersom jeg leser ved en tilfeldighet eller fordi jeg rett og slett har lyst til å lese om en artist, og vedkommende sier at det eller det var inspirasjon. "

Var det utydelig at det var snakk om at dersom jeg leser en artikkel ved en tilfeldighet som er av/med en artist som forteller om hva han tenker om sin egen musikk. Og hva han hadde som inspirasjon.

Men så håper jeg igjen at dere kan gi meg eksempler på musikk dere mener er av et sånt kalibar at jeg har gått glipp av noe ved å forkaste det.

Det er ikke ment som en utfording selv om deres små sinn nå holder på å koke over av behov for å markere territorium. Men faktisk ment som en forespørsel fra en som vil ha nye musikalske erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nilsefix:

Og selv om jeg har "nevnt" In Flames så er det enda lenge siden jeg spilte på slide med kirkeklang som er en typisk Bjørn Eidsvåg-ting som jeg allerede har ærklært for jubbmusikk.

Hehe .. du er på jordet . Du er bare sinna på verden , bare skjønn det . Folk er uenige med deg .. du har rett og slett FEIL .. ikke mange tilfeller det faktisk kan konkluderes i det , men her kan det faktisk det .. du har FEIL

Om du ikke liker diverse virkemidler jeg bruker i musikken som jeg har lagd , så gir jeg faen . Hadde f.eks. hallvard , themuthin , goggen , mr bungle , nettromm eller noen andre av de gutta som har litt peiling sagt at de hatet det , hadde jeg tatt det LITT mer til ettertanke .. Jeg tror ikke du kunne lagd noe musikk som engang kunne vært TILNÆRMET noe som jeg kanskje vurderte å muligens utsette ørene mine for.. Jeg tror du bare er sinna på alle som kan lage musikk , + at å skjønne seg på musikkindustrien , det gjør du ikke ..

Ban noen? VÆR SÅ SNILL å ban denne jævla dusten

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at jeg ikke BRYR meg om hva du mener om musikken jeg liker. Jeg gir fullstendig F ** N i det. Vi har alle forskjellig smak, og det er det mest naturlige saken i verden.

Jeg liker masse av den musikken du har nevnt, samtidig som jeg også liker masse annet som du ikke liker. Skjønner ikke hvorfor jeg skal rettferdiggjøre det på noen som helst måte, eller få deg til å like det også.

Dessuten var det ikke et forsøk på å være morsom, men for å vise at du til tider skriver svært..skal vi si, muntlig og ustrukturert, og som følge av dette er det vanskelig å skjønne hva du mener

For å begynne på nytt...jeg er UENIG i at studiomusikere nødvendigvis må være "musikalske horer" eller "dårlige kunstnere". Og som eksempel på det ga jeg MUSIKERNE Bjørn EIdsvåg bruker (jeg nevnte ikke noe om HAM). De tilføyer musikken nye ting. Om du synes det de tilføyer er uten verdi for du stå for selv. Jeg mener motsatt. Men dette er subjektive meninger og kan hverken bevises eller motbevises.

Du mener at teknikk er irrelevant. Og det er jeg langt på vei helt enig i. Det er ikke teknikk som gjør musikk. Men det er et musikalsk virkemiddel som kan brukes. Noen ganger med bra utfall, andre ganger ikke. Og igjen er det subjektivt hva som er bra eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Bjørn Charles ( min gitarlærer på skolen , og ganske mye brukt norsk studio-gitarist)

"Man må ikke ha teknikk for å bli en god musikergitarist. Men å ha det gir deg så mye mer frihet , og gjør deg til en bedre musiker , fordi du på en måte alltid kan spille det som faller deg inn i hodet."

Det er et utsagn jeg er veldig enig i ..

som Øystein Sunde siersynger ,

Kjekt å ha Kjekt å ha :D

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.