Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Langt innlegg for de som er hardcore på musikkfilosofi.


Gjest

Anbefalte innlegg

Må du prøve å høre etter her og ikke bare krangle!

Nei. Jeg lærer ikke å like musikk bedre av biografier, alle erfaringer som knyttes bevisst eller ubevisst opp til ei låt vil påvirke hva jeg syns om den.

Det syns jeg ikke er en dårlig eller bra ting, men sånn er det bare. Noen låter kobler man til dama andre til en kjøttsopp av en fjottmusiker.

- å si at studiomusikere ikke har særpreg er så sinnsykt direkte usant . Det at de er så sinnsykt allsidige er IKKE det samme som å si de ikke har særpreg .

Det er en så sinnsykt hardt arbeidende gruppe , og er kanskje den gruppen musikere som er best og har mest oversikt over alt . De SKAL bli respektert . Å kunne komme inn i et studio å levere musikken andre har skrevet på den måten KREVER respekt..

Sett fra et teknisk og teoretisk synspunkt er det virkelig imponerende, men det er jo bare verktøy beregnet på å skape noe. Jeg sier ikke at alt skal være det, men jeg syns personlig at enkelte har fått ufortjent mye cred som arty-farty-super-musikere. jeg har brukt cobain som eksempel flere ganger, og det er ganske enkelt fordi at han lagde noe som du kanskje vil kalle støy, men allikevel noe som klarte å fenge enorme mengder med både budskap og feelig, og det er mer en jeg kan si om de fleste "monterte" låter. Det er kanskje for drøyt å si at de ikke har særpreg, men det er synd at de ikke prøver å legge inn mer av sin egen stil i en låt og prøve å selge det framfor å selge at de kan kopiere en hvilkensom helst stil, selv om det som sagt er en teoretisk og teknisk prestasjon.

"om du kan identifisere det mer allerede eksisterende musikk , er det rett og slett ikke bra nok" gjør meg skikkelig sinna . Særlig når du sier at In Flames er det beste bandet som finns... det er jo motsigelse så det holder ..

Til å begynne med er begge feilsitat. Men jeg skjønner hva du sikter til. Jeg mener ikke at det "Ikke er bra nok" men jeg mener virkelig det er et slags skille på pen-lyd-musikk og musikk-musikk.

Det var ikke jeg som sa det om in flames, men jeg sa at jeg syntes in flames var er bra band. Ikke blandt mine favoritter, men jeg hører på dem med jevne mellomrom. Om du først skal beskylde meg for ting så sørg for at de er korrekte...

Det jeg sa var at Dimmu Borgir er norges tøffeste band. Det ligger en viss ironi i det, men jeg syns virkelig at de er blandt de som gir meg mest av norske musikere. Andre er Exploding Plastics og Midnight Choir og Madrugada. Men dette er forøvrig subjektivt. Mine personlige favoritter ang musikk må bli Charles Mingus, Bela Fleck, Django Reinhardt og Al Dimeola. Men de jeg hører mest på fordi jeg syns har størst pur underholdningsverdi er Buckethead, Vai og mye norsk metall.

-Jeg ble sinnsykt provosert av all bullshiten du leverte i går .

Om ikke du er i stand til å si ifra da så må du bare ta det. Prøv en dag å prate med folk og ikke begynne å syte. Ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor ikke anerkjenne studiomusikere?

På Bob Dylans mesterverk, Blonde On Blonde, hadde han med seg Robbie Robertson til Nashville, Robbie Robertson som var en virkelig virtuos og spilte like rå og teknisk elektrisk blues som Jimi Hendrix gjorde i begynnelsen av sin karriere, og som turnerte med Bob og resten av The Band, men de sangene som de erfarne studiomusikerne spiller på er de som sitter igjen hos meg til syvende og sist...

Lickene som de lagde blir sittende langt bedre enn den rå og bluesy spillingen til 23-årige Robertson, og ingen skal si at de spilte med mindre følelse eller at musikken betydde mindre for dem enn for Robbie som ble utrolig innfluert av Dylans låtskriving... Tror nok de fleste studiomusikere lever like mye for musikken de lager, som andre...

Nå ble det mye babling her, men jeg tror mange studiomusikere langt i fra gir f... i det de spiller, uansett hva det er, tror derimot det er en givende jobb som du må være en åpen og veldig allsidig musiker for å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiomusikere er noe soloartister leier inn , så de får gjort ferdig sine låter . Du skulle sikkert måtte leid inn et helt band , + en låtskriver og alt annet i et produksjons apparat om du skulle lagd musikk , for jeg er så sinnsykt overbevist over at du ikke kan NOE og at du bare sitter hjemme å provoserer fordi du er misunnelig ..

Kom med noe som er så genialt som sånn som du snakker tilsier at du kan lage .. Før det så klarer jeg ikke å ta det du sier som noe annet enn vellykkede forsøk på å provosere..

Herregud ..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiomusikere er noe soloartister leier inn , så de får gjort ferdig sine låter . Du skulle sikkert måtte leid inn et helt band ,  + en låtskriver og alt annet i et produksjons apparat om du skulle lagd musikk , for jeg er så sinnsykt overbevist over at du ikke kan NOE og at du bare sitter hjemme å provoserer fordi du er misunnelig ..

Kom med noe som er så genialt som sånn som du snakker tilsier at du kan lage .. Før det så klarer jeg ikke å ta det du sier som noe annet enn vellykkede forsøk på å provosere..

Herregud ..

Nilsefix

Det er helt greit om du tror det. Jeg har virkelig ikke noe behov for å hevde meg mot andre. Men jeg har virkelig ikke klart å lage den perfekte musikken og jeg regner ikke med at jeg noensinne skal klare det heller, Jeg er interresert i å vite hva andre legger i musikk. Er musikk bare pen lyd eller skal det ligge noe bak og i så tilfelle. Hvor skal det komme fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del driter i hva folk kaller kunst, ettersom hull i veggen, en svart tøyfirkant og tynne skiver av lik har blitt, og blir, kalt kunst. Ordet og begrepet kunst har ingen verdi lengre, etter at hele den vestlige verden plutselig synes å tro at alle er like flinke til alt,alle kan bli noe spesielt(bare det er jo en selvmotsigelse), og at alle kan drive med såkalt kunst. Det finnes til og med kunstskoler, for å utdanne så mange som mulig til å bli noe bare en forsvinnende liten del av de som går der har mulighet til å bli, nemlig kunstnere. Jeg synes det er perverst.

Å kalle musikk for kunst og musikere for kunstnere, gjør det gjerne for min del. Jeg holder meg til å kalle en trommis for en trommis, er han jævla god, så er han en jævla god trommis, ferdig med det. Drev Hendrix med kunst?

Såvidt jeg har forstått er kunst, det være seg maleri,poesi,litteratur,hvasomhelst, noe man benytter seg av for å formidle et uttrykk. Hendrix formidlet vel gjerne et uttrykk. Var han kunstner? Mulig det. For meg var han tidenes gitarist.Jeg forsøker også å formidle uttrykk og følelser gjennom gitaren min,med varierende hell, og jeg mener dette er det viktigste med å spille musikk, men jeg kaller meg ikke kunstner. Jeg kaller meg ikke musiker engang. Jeg kaller meg gitarist.

Hvor vil jeg? Aner ikke, men jeg tror jeg mener at musikk absolutt er kunst, men at begrepet kunst er så fullt av dritt at det ikke er godt å trekke klare skillelinjer mellom ubetydelig kunst og kunst som forandrer verden,og verdien av disse to. Hva vet jeg, og som jeg begynte med å si: Jeg gir faen. Kunsten er korrupt, rock er ikke lengre opprør, og punk er SUM41. Verden er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men jeg er egentlig mer interresert i andres oppfatning en å bryne retorikken min.

Så hva mener andre er bra musikk og hva gjør det til bra musikk?

Fint å se at du har funnet enter-tasten.

Hvis det du egentlig er interessert i er andres oppfatning, så hvorfor sier du ikke det da? :|

Fra mitt synspunkt er det ingenting som heter "god" eller "dårlig" musikk. Det er et spørsmål om smak.

Og hva i varmeste helheimen har 9.11 og Bruce Springsteen, deg og boikotting med dette temaet å gjøre?!

budskap, hva som ligger bak osv. Kanskje du skulle prøve å faktisk HØRE litt på Pink Floyd en gang min gode Per Anders...

Ellers prøver jeg å poengtere at musikk er mer en bare "fin lyd". Musikk uten mening er for meg uinterresant. Største delen av den følelsesmessige tanken tillegger jeg selv, men etterhvert som jeg lærer mer om artisten og andre ting vedkommende har gjort og hva som er artistens tanke bak så vil dette selvfølgelig blande seg inn i det.

Var det ikke du som ikke ville pirke på eksempler?

Hva jeg liker og ikke liker, har lite med dette å gjøre. Klart jeg hører på Pink Floyd, hører etter budskap, osv... Men likevel, dette blir dobbeltmoral.

Det ene øyeblikket sier du at du ikke vil bevege deg inn på konkrete eksempler, og at musikksmaken din ikke har noe med dette å gjøre. Og likevel trekker du fram min musikksmak... Jaja.

Dessuten, hva er vitsen med å høre etter budskap hvis du ikke liker melodien engang?

P.S: Per-Anders, med bindestrek! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit om du tror det. Jeg har virkelig ikke noe behov for å hevde meg mot andre. Men jeg har virkelig ikke klart å lage den perfekte musikken og jeg regner ikke med at jeg noensinne skal klare det heller, Jeg er interresert i å vite hva andre legger i musikk. Er musikk bare pen lyd eller skal det ligge noe bak og i så tilfelle. Hvor skal det komme fra?

Jeg lurer på hva som får deg til å skrive et så kraftig innlegg når du i går skrev at In Flames er det ultimate band .. Det ligger faen ikke mye bak det i budskap asså-.. Forklar om du klarer..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at In Flames var det ultimate bandet. De band jeg har brukt som eksempler har jeg brukt fordi det ser ut til at folk her må få inn ting med skje. Med det nyttet fremdeles ikke da folk valgte å henge seg opp i eksemplene og ikke i prinsippet jeg prøver å få fram, men okei. La meg ta det i klartekst uten hensyn til noen denne gangen.

Min subjektive mening er som følger: Musikk er såpass personlig at jeg tror ganske enkelt ikke på at det finnes noen som er så åpne og frisinnede at de kan brenne like mye for alt. Derfor syns jeg at studiomusikere i prinsippet er hyklere. Punktum.Det er min suuuuubjektive mening selv om dere er en haug med hipper som er fornøyd med alt. Jeg er med stor sannsynlighet en fjott, men jeg liker å tenke på meg selv som en progressiv protagonist som får ting til å skje. (Snakk om å være egotrpper!!)

Jeg trenger virkelig ikke lese en biografi om artisten for å sette større pris på musikken, men erfaringer jeg plukker opp som jeg setter i sammenheng med artisten/låta påvirker hvordan jeg tenker om den senere i mer eller mindre grad. La meg ta et banalt eksempel som dere KANSKJE klarer å forstå: låta som gikk i bakgrunn da dama slo opp o.l. og dersom jeg sitter med et musikkmagasin og tilfeldigvis leser en artikkel om artisten og hva han tenker selv om sin egen musikk og hvilken inspirasjon vedkommende hadde da albumet/låta bla laga.

Jeg tar dette selvsagt ikke som en mal for at SÅNN bør jeg også tenke, men når jeg hører det igjen så kan det hende jeg prøver å se om det er mulig å kjenne dette igjen.

Poenget mitt er at jeg kan helt fint avsky fin musikk og like dritt fordi at for meg musikk er mer en at det bare er rytmisk og tonalt.

Bjørn Eidsvåg er kjip fordi han er en megahykler som jeg first hand har sett pære full skjelle ut alt og alle etter noter og fordi både det "varm meg når eg frys, tørk tårane mine når eg gret" (Driter i om han ikke synger på nynorsk) og fordi melodiene er så kjedelige at det gjør vondt. Om jeg skal nevne noen i omtrent samme sjanger som jeg liker så måtte det bli Vamp med Tir-na-noir og den låta kan jeg ærlig talt ikke en dritt om. (Fant du en selvmotsigelse til der? En liten gave til deg)

Jeg avskyr nesten uten grunn like mye som jeg liker og jeg har ingen betenkeligheter med å bytte om på band i kategorien dersom jeg finner ut at den som har laga det er en fjott eller egentlig er ganske kul.

Og med stor sannsynlighet hater jeg yndligsbandet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått igjennom hele tråden å lest alle innleggene og jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte jeg. (Noe sier meg at jeg burde ha hold meg unna her... men men).

Tror du lever i en drømmeverden Terrafanatica hvor ikke så mange av oss andre dødliger holder til. De idialistiske ideene dine hadde nok fått bedre mottakelse i Calefornia i 60 åra... wake up and smell the coffee. :wink:

Det kunne forresten vært artig å høre om noen artister du mener passer inn i din oppfattning av kunstnere... noen kjente som alle har hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så mener jeg det ikke er så mye å hente i det å forstå musikken og musikeren. Det hele kommer uansett ned til smak og behag. Vanilje, sjokolade eller begge.

Og tror du at alle her liker alt? Tviler jeg sterkt på.

In Flames er jo nettopp blitt slaktet, og ikke at jeg liker danseband.

Det er rett og slett ikke min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.