Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Langt innlegg for de som er hardcore på musikkfilosofi.


Gjest

Anbefalte innlegg

Og til han med det tøffe nicket jeg skulle ønske jeg fant på:

hehe. veldig bra

Hehe .. du er på jordet . Du er bare sinna på verden , bare skjønn det . Folk er uenige med deg .. du har rett og slett FEIL .. ikke mange tilfeller det faktisk kan konkluderes i det , men her kan det faktisk det .. du har FEIL

Jeg synes vel ikke han har FEIL. Han har en mening, og det har han jo rett til å ha. Akkuratt som du har det.

Hadde f.eks. hallvard , themuthin , goggen , mr bungle , nettromm eller noen andre av de gutta som har litt peiling sagt at de hatet det , hadde jeg tatt det LITT mer til ettertanke

Jøss, sier du at jeg har litt peil nå? kult. Hehe. Neida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Næh... Snarere at jeg ikke føler at jeg trenger å markere meg for noen. Hvorfor skulle det egentlig være i min interresse? Så jeg kan bli godtatt i den lille gutteklubben deres?

Jeg trenger faktisk ikke bannes dersom dere bare slutter å gi meg oppmerksomhet. Jeg kan si helt normale gitarting f.eks: Gibson Les Paul er penere en Fender Strat fordi straten har en helt homogen farge men i en Les Paul ser du virkelig treverket osv, eller at jeg Syns Bogner Überschall har bedre vreng en Dual Recto. Og ville ikke det være fint egentlig?

Det som forundrer meg er deres fanatiske behov for å prøve å rakke ned på meg isteden for å en gang prøve å svare eller motbevise. Jeg venter spent på en musikkanbefaling. Jeg har kommet med noen som jeg setter pris på, og er åpen for det samme fra dere når dere er ferdig med å måle junior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Bjørn Charles ( min gitarlærer på skolen , og ganske mye brukt norsk studio-gitarist)

"Man må ikke ha teknikk for å bli en god musikergitarist. Men å ha det gir deg så mye mer frihet , og gjør deg til en bedre musiker , fordi du på en måte alltid kan spille det som faller deg inn i hodet."  

Det er et utsagn jeg er veldig enig i ..  

som Øystein Sunde siersynger  ,  

Kjekt å ha Kjekt å ha :D  

Nilsefix

Veeeeeeeeeldig bra! Et argument!

Og jeg er hjertens enig i det. Så enig at jeg ikke har tenkt å prøve å motbevise det men bare påpeke at de som aldri fikk lært teknikk eller teori av andre og måtte finne på det selv også har gjort fullstendig fantastiske ting. Men de er virkelig sjeldne og jeg tror at det også krever en helt spesiell form for innsats og dedikasjon.. Men Django Reinhardt er jo et flott eksempel på en som ikke bare dæljer som Cobain, men som har en phrasing (i mangel av et norsk ord) som virkelig er vakker.

Men kanskje det er litt vanskelig å finne på noe helt nytt dersom man bruker etablert teori som grunnlag? Dersom man har det som mål å lage noe helt nytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ...

Så du mener at for å kunne gjøre noe som imponerer deg , så må personen ha sittet seg ned å lagd en helt ny måte å spille på ?

Ikke tro at jeg plutselig ikke er 100% uenig med deg ..

og de tingene du sier om studiomusikere viser bare veldig tydelig at du ikke har peilig på noe for en femmer

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er hjertens enig i det. Så enig at jeg ikke har tenkt å prøve å motbevise det men bare påpeke at de som aldri fikk lært teknikk eller teori av andre og måtte finne på det selv også har gjort fullstendig fantastiske ting. Men de er virkelig sjeldne og jeg tror at det også krever en helt spesiell form for innsats og dedikasjon.. Men Django Reinhardt er jo et flott eksempel på en som ikke bare dæljer som Cobain, men som har en phrasing (i mangel av et norsk ord) som virkelig er vakker.

Se der ja. nå bynner det å nærme seg noe. Jeg er helt enig i at det slik nye ting ofte oppstår. MEN det oppstår også nye ting ut av "skolerte" mennesker som kombinerer ting de har lært og skaper nye ting.

PS. Ordet du lette etter var kanskje frasering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk mest snakk om prinsippet og heller ikke det jeg ønsket å diskutere. De kan være drevne musikere som gjør ting som i dødeliges øyne er genialt. Men jeg vil nok synes i det lengste at det bærer preg av å være "spilledåse".

Jeg har heller aldri sagt at jeg krever noe helt og holdent nytt for å la meg imponere, men det ville definitivt imponere meg mest! Prøv neste gang å ikke misforstå med vilje så vi slipper den kjipe kjeklinga du legger opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikkanbefalninger som bestilt: Darkthrone, David Bowie, Sigur Ros, King Crimson, Nile, Iron Maiden, Opeth. Noe av det jeg setter pris på iallefall.

Herlig ille bra metall! Nile er vannvittig.. Maiden var døbra på roskilde i fjor. Egentlig ikke brydd meg så mye med de før men det var virkelig kult. Sigur Ros har jeg ikke hørt noe spesielt på, men jeg skal laste ned så fort det lar seg gjøre.. (Ha meg unnskyldt for at jeg ikke orker kjøpe en CD med en gang)

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk mest snakk om prinsippet og heller ikke det jeg ønsket å diskutere. quote]

Så hva ønsker du DA å diskutere?

Et stort tema som er nesten umulig å gripe over: Hva som gjør bra musikk til bra musikk. Jeg vet det er en personlig sak, og jeg for min del har lagt ut langt mer en det jeg tydeligvis burde om hvordan jeg ser på det.

Men dersom noen har andre tanker UTOVER at "jeg liker det, sånn er det" så vil jeg gjerne høre! Ikke det at jeg syns det er et for dårlig å si at man ikke kan sette fingeren på det, men jeg hadde håpet på at noen hadde lyst å fabulere om sin egen musikkfilosofi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort tema som er nesten umulig å gripe over: Hva som gjør bra musikk til bra musikk. Jeg vet det er en personlig sak' date=' og jeg for min del har lagt ut langt mer en det jeg tydeligvis burde om hvordan jeg ser på det.

Men dersom noen har andre tanker UTOVER at "jeg liker det, sånn er det" så vil jeg gjerne høre! Ikke det at jeg syns det er et for dårlig å si at man ikke kan sette fingeren på det, men jeg hadde håpet på at noen hadde lyst å fabulere om sin egen musikkfilosofi...[/quote']

Som sagt, det er subjektivt, men musikk (og tekst) må gjerne bringe frem følelser hos lytteren. Tekster kan med fordel fremprovosere ettertanke hos lytteren/leseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da kan jeg iallfall si at ting JEG liker med musikk er at den har energi, samtidig som det er et visst melodisk preg over den. Men det må gjerne allikevel være støyelementer inne i bildet.

Jeg så Maiden i Spectrum i Juli 03 og det var helt rått. Middelaldrende menn som spiller fletta av de aller fleste unge "yplinger" innen rock/metal. Energisk og samspilt så det HOLDER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater glatt og polert musikk. Jeg hater forutsigbar musikk. Når du kan låta på gitar etter å kun ha hørt den en gang. Når et parti leder for mye mot det nest, du vet hva som kommer før du har hørt det. Jeg liker å bli litt tatt ved senga, bli sjokkert over musikken. En sær akkord kan være nok, en syk harmoni.

Jeg vil at det skal høres at musikken er menneskelig, at den er spilt av mennesker. Jeg liker skranglete musikk (Will Oldham, Palace music, Bonnie Prince Billy, mye pønk, Neil Young...).

Man skal kunne ta bort et eller flere elementer i musikken og fortsatt sitte igjen med noe av interesse. Jeg mener at vokal er et instrument på lik linje med de andre instrumentene (jeg har en tendens til å legge vokalen lavt i musikken når jeg mikser).

... og for å holde tråden: filosofien bak musikken driter jeg i så lenge jeg finner musikken lyttbar.

Terrafanatica:

Hvilket forhold har du til tekstene i musikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.