Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakkere gitar


Gjest Sindre340

Anbefalte innlegg

http://home.flash.net/~guitars/

Denne siden er genial. Står alt du trenger å vite. Har du ikke tilgang på lakksprøyte så kjøp sprayboks fra ett proffesjonelt lakkfirma. Kvaliteten på dysene er milevis bedre en de fra biltema. en biltema boks koster vel 110-120 kroner. En boks fra en lakksjappe koster 200-250. Det er virkelig verdt det da resultatet blir så utrolig mye bedre. Stabil temp på over 20 grader er veldig viktig, ellers får du veldig lett renner i lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stratocaster-kopi er lakket med spraylakk fra biltema, svart metallic.

Resultatet ble upåklagelig =)

Først pusset jeg ned gitaren med relativt grovt sandpapir (ikke pusset ned som i fjernet all lakken, men pusset ned en del. "Kanter" ble gjerne trehvite, men ellers var det fortsatt lakk igjen.), før jeg våtslipte med finere papir.

Deretter sprayet jeg på grunning slik at det dekket hele gitaren og litt til. Dette lot jeg tørke, før jeg våtslipte med fint fint papir for å matte det.

Så var det på med farge. Sprayet tynne tynne lag med lakk, annenhver gang horisontalt og vertikalt, til det var dekket. Sprayet såpass tynt at selv etter 6 lag kunne man fortsatt skimte litt grunning i det svarte. Slik var det bare å fortsette. Spraye på tynt lag, vente et par minutter og spraye på nytt lag, slik at lakken ikke rekker å tørke, men at den ikke lenger er rennende. Dersom lakken tørker må du slipe for å lakke videre.

Når jeg så følte at jeg hadde lakket nok lot jeg dette tørke, slipte ned med fint papir og dytta på en boks klarlakk.

Så lot jeg klarlakken tørke i nesten en uke, mest for å være sikker på at den skulle være HELT HELT HELT tørr, så jeg slapp stygge merker. Deretter polerte jeg gitaren med Hardwax. (Vanlig Turtlewax-thingy for bil).

Så.. trikset var å få hengt opp gitaren, og spraye på tynne tynne lag av gangen for å slippe renn i lakken. Alt jeg trengte kjøpte jeg på biltema, og resultatet var som sagt upåklagelig. Ja, jeg fikk en usannsynlig harry glamrock-gitar, men kvaliteten på lakkingen var det ikke noe å si på.

Dette var mitt første lakkprosjekt av noe slag, og det å få det bra med biltema-lakk var null problem. Lakken kosta 40-50kr per boks, avhengig av om det var grunning, farge eller klarlakk.

Så, dersom du vil betale mangfoldige kroner ekstra på en billig "skit-gitarr" for å få "skikkelig" lakk, så be my guest, men virker som om noen undervurderer biltemaboksene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stratocaster-kopi er lakket med spraylakk fra biltema, svart metallic.

Resultatet ble upåklagelig =)

Først pusset jeg ned gitaren med relativt grovt sandpapir (ikke pusset ned som i fjernet all lakken, men pusset ned en del. "Kanter" ble gjerne trehvite, men ellers var det fortsatt lakk igjen.), før jeg våtslipte med finere papir.

Deretter sprayet jeg på grunning slik at det dekket hele gitaren og litt til. Dette lot jeg tørke, før jeg våtslipte med fint fint papir for å matte det.

Så var det på med farge. Sprayet tynne tynne lag med lakk, annenhver gang horisontalt og vertikalt, til det var dekket. Sprayet såpass tynt at selv etter 6 lag kunne man fortsatt skimte litt grunning i det svarte. Slik var det bare å fortsette. Spraye på tynt lag, vente et par minutter og spraye på nytt lag, slik at lakken ikke rekker å tørke, men at den ikke lenger er rennende. Dersom lakken tørker må du slipe for å lakke videre.

Når jeg så følte at jeg hadde lakket nok lot jeg dette tørke, slipte ned med fint papir og dytta på en boks klarlakk.

Så lot jeg klarlakken tørke i nesten en uke, mest for å være sikker på at den skulle være HELT HELT HELT tørr, så jeg slapp stygge merker. Deretter polerte jeg gitaren med Hardwax. (Vanlig Turtlewax-thingy for bil).

Så.. trikset var å få hengt opp gitaren, og spraye på tynne tynne lag av gangen for å slippe renn i lakken. Alt jeg trengte kjøpte jeg på biltema, og resultatet var som sagt upåklagelig. Ja, jeg fikk en usannsynlig harry glamrock-gitar, men kvaliteten på lakkingen var det ikke noe å si på.

Dette var mitt første lakkprosjekt av noe slag, og det å få det bra med biltema-lakk var null problem. Lakken kosta 40-50kr per boks, avhengig av om det var grunning, farge eller klarlakk.

Så, dersom du vil betale mangfoldige kroner ekstra på en billig "skit-gitarr" for å få "skikkelig" lakk, så be my guest, men virker som om noen undervurderer biltemaboksene ;)

Gjør du det som du har beskrevet så går det kanskje fint med den typer bokser. Har aldri prøvd å legge tynne lag hele veien.

Du skal legge våtere lag etter hvert som du lakkerer. På den måten får du en skikkelig dyp finish.

Har ingenting spesifikt med Biltema bokser å gjøre, gjelder forsåvidt bilextra, mekonomen eller andre bilrekvisita kjeder. Problemet er ikke lakken som er inni, men dysene til boksene. Den er for det blant annet justerbar på de jeg snakket om. Plus at den legger bredere og forstøver mye bedre.

Endret av mboogie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Dysene på biltemaboksene synes jeg også klarte seg bra, selv om jeg har ingenting å sammenlikne med ^^

..jeg la hele veien lakken så våt at det akkurat ikke blei renner, men det var ikke nok til å dekke på mindre enn 6 strøk. Så var ikke tjukke laga det blei hver gang =)

men ja.. slik gjorde hvertfall jeg, og jeg synes resultatet ble knall, selv om andre kanskje foretrekker bedre (og dyrere) metoder. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Har en LP Standard Faded, er litt lei den matte overflaten og vil få den til å glinse mer. Men er det lurt å bare spreie på med klarlakk? Vil ikkje det påvirke treverket og klangen og sustainen hvis jeg er litt uheldig?

Lyden ville jeg ikke bekymret meg over, men i og med at gitaren er lakkert med Nitro-lakk ville jeg være svært påpasselig med hvilken lakk jeg brukte for å unngå koking og "havari". Spraylakk vil ikke fungere. Vannbasert bil-lakk skutt med sprøyte derimot ser ut til å fungere fint, etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.