Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg skal ha ny gitar!


Celebi

Anbefalte innlegg

Jeg lurer veldig på hva slags gitar jeg skal kjøpe meg. Min gamle gitar holder ikke helt mål lenger, så jeg ser meg etter en ny. Dette skal være en gitar som varer livet ut.

Jeg spiller for det meste Heavy Metal, men også en del rolige fingerspill og rolige soloer.

Jeg har lett litt rundt og fantdenne. Noen som har erfaringer?

Er det lurt å velge et kjent merke, eller spiller det liten rolle?

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, der har du litt av et luksusproblem, gitt :)

Hvis du bor i grei avstand fra Oslo, så ville jeg definitivt tatt en tur ned til Norsk Gitar og slått av en prat med dem. 20 tusen er nok til å få bygget seg et custominstrument, og det er garantert noe som vil være kjempeartig å ha, og en gitar som definitivt varer livet ut.

Lykke til med gitarkjøp, uansett hva du kjøper/får bygget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

whoa 20k på kun gitaren. vunnet i lotto?

Fikk penger til jul og bursdag, og har spart masse penger selv også. Gikk med avisen.

Planlegger du å kjøpe nytt eller brukt?

Samme for meg, bare den varer lenge. Ikke som den forrige som falt fra hverandre bare jeg tok på den. Stemmeskruer og volumkontroller fløy veggimellom.

Hehe, der har du litt av et luksusproblem, gitt :)

Hvis du bor i grei avstand fra Oslo, så ville jeg definitivt tatt en tur ned til Norsk Gitar og slått av en prat med dem. 20 tusen er nok til å få bygget seg et custominstrument, og det er garantert noe som vil være kjempeartig å ha, og en gitar som definitivt varer livet ut.

Lykke til med gitarkjøp, uansett hva du kjøper/får bygget! :)

Bor nærme Oslo, ja.

Det hadde virkelig vært gøy å få bygget en, men jeg har virkelig ikke så mye peiling, tror jeg. Kanskje jeg heller burde spare pengene og vente til jeg har fått lært masse om gitarer.

Det går jo helt supert å kjøpe en ferdig også, da. Jeg tror det er det lureste nå.

Takk for tips! Da er det vel bare å dra til byen å teste gitarer! Jippi!

BTW, er det noen som har erfaringer med Alembic gitarer? De er så vakre, men er de gode å spille på også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger du å kjøpe nytt eller brukt?

Samme for meg, bare den varer lenge. Ikke som den forrige som falt fra hverandre bare jeg tok på den. Stemmeskruer og volumkontroller fløy veggimellom.

Ok, for kjøper du brukt, får du samme gitaren du vurderer til 15.000 her: http://www.musikkpraksis.no/musikkpraksis/....php?aid=165068

Og hvis du planlegger å kjøpe en ny Standard 24 til 23.995 (vet at du bare skal bruke 20.000), ville jeg heller ha kjøpt denne: http://www.musikkpraksis.no/musikkpraksis/....php?aid=162930 og spare 495,-

Jeg har en Tom Anderson til salgs (sjekk bruktsidene her)

Superstrat som fikser det meste.

Bor 1 1/2time fra Oslo så testing skulle ikke være helt umulig :)

Den skal jeg ha! :D (må bare bestemme meg først :|)

EDIT: jaa.. quotinga gikk til h... men du skjønner..

Endret av oleb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor nærme Oslo, ja.

Det hadde virkelig vært gøy å få bygget en, men jeg har virkelig ikke så mye peiling, tror jeg. Kanskje jeg heller burde spare pengene og vente til jeg har fått lært masse om gitarer.

Det går jo helt supert å kjøpe en ferdig også, da. Jeg tror det er det lureste nå.

Takk for tips! Da er det vel bare å dra til byen å teste gitarer! Jippi!

BTW, er det noen som har erfaringer med Alembic gitarer? De er så vakre, men er de gode å spille på også?

Tror ikke det er et stort problem at du ikke har så mye peiling ennå, du kan jo ta deg litt tid til å prøve en hel haug med gitarer grundig selv, og dermed finner du ut av hva du liker/ikke liker. Dessuten får du masse hjelp av byggerene hvis du går for en custom. DE har jo mye peiling og kan veilede deg gjennom designprossessen. Det smarteste er uansett å tenke over dette her en stund, og bruke god tid. Kjøpe brukt kan jo også være smart, siden der får du jo enda mer for pengene.

Når det gjelder Alembicer, så er jo de kjent for å være knallgode, men er de ikke knalldyre også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke anbefalt custom med mindre du er *rimelig* sikker på forhånd på hva du vil ha. Hvis du kjøper custom, og ikke er fornøyd så taper du et lass med penger hvis du bestemmer deg for å selge den...

Selv om en gitarbygger har peiling så hjelper ikke det nødvendigvis hvis du ikke kan fortelle dem hva du egentlig er ute etter, og som Gluke påpekte i en lignende tråd tidligere så har de også gjerne sine preferanser som påvirker hva de anbefaler.

Av erfaring så vet jeg ihvertfall at det jeg trodde jeg ville ha er noe annet enn det som faktisk passet meg best - heldigvis så tok jeg turen til Godlyd og fant ut av det før jeg handlet.

Min beste anbefalning er å sette deg litt inn i bruktpriser og så kjøpe en brukt gitar i prisklasse 15-20 lapper. Gjør du et greit kjøp så kan du forvente å få omtrent det samme igjen hvis du finner ut at den ikke er din drømmegitar. Risikoen er utrolig mye lavere enn å kjøpe nytt eller custom.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celebi: Er det lov å spørre hvordan det står til på forsterkerfronten, og kanskje hvor lenge du har spilt? Hadde det ikke vært så lenge, og har du en ikke så bra forsterker, så ville jeg kanskje fordelt pengene litt, og fått en bra amp i tillegg. Jeg tror det er ganske marginale forskjeller på en gitar til 10.000 og en til 20.000, i alle fall hvis du tar en titt på bruktmarkedet osv. Derimot vil det utgjøre en enorm forskjell hvis du nå sitter på en halvdårlig forsterker og i stedet bruker 10 av de 20 lappene på en ruskende god forsterker.

Ellers er tipset bare å prøve så mange gitarer som mulig. Husk at et godt eksemplar av en gitar til 7-8.000 godt kan føles bedre og låte bedre enn et halvgodt eksemplar til 20.000. Med så stor variasjon som det er fra eksemplar til eksemplar, er ikke prisen nødvendigvis ensbetydende med god gitar, den bare gjenspeiler arbeidet som er lagt i den.

Jeg stiller meg bak de som sier at håndbygget ikke er den smarteste veien å gå akkurat nå når du ikke er sikker på preferansene dine. Kjøp noe du har prøvd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet gode innspill her, og jeg vil også melde meg på som en av de som sier at det er viktig å vite hva du vil ha. Med et såpass stort budsjett er det mye tilgjengelig på markedet, og da kan det være vel så lurt å bruke en uke eller to ekstra på å teste gitarer, sånn at du finner ut hvilke egenskaper som passer for akkurat deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke anbefalt custom med mindre du er *rimelig* sikker på forhånd på hva du vil ha. Hvis du kjøper custom, og ikke er fornøyd så taper du et lass med penger hvis du bestemmer deg for å selge den...

Selv om en gitarbygger har peiling så hjelper ikke det nødvendigvis hvis du ikke kan fortelle dem hva du egentlig er ute etter, og som Gluke påpekte i en lignende tråd tidligere så har de også gjerne sine preferanser som påvirker hva de anbefaler.

Av erfaring så vet jeg ihvertfall at det jeg trodde jeg ville ha er noe annet enn det som faktisk passet meg best - heldigvis så tok jeg turen til Godlyd og fant ut av det før jeg handlet.

Min beste anbefalning er å sette deg litt inn i bruktpriser og så kjøpe en brukt gitar i prisklasse 15-20 lapper. Gjør du et greit kjøp så kan du forvente å få omtrent det samme igjen hvis du finner ut at den ikke er din drømmegitar. Risikoen er utrolig mye lavere enn å kjøpe nytt eller custom.

Lars

+1. Det er nesten umogeleg for ein gitarbyggjar å lage det optimale instrumentet for deg om ikkje du veit eksakt kva du vil ha. Og angrar du så tapar du mykje pengar ved å selge den att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.