Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall?


Toffa

Anbefalte innlegg

Det her har vel endel å gjøre med stilartene til folk. Shredheads vil ha Mesa, Engl etc. og synes derfor at amper med anderledes vreng ikke låter fullt så bra. Andre digger AC/DC og vil ha Marshall vreng for enhver pris.

MEN: Personlig hater jeg vrengen i nye Marshaller. Jeg synes at alle nye Marshaller skal stables i en stor haug og settes fyr på, så er vi kvitt faenskapet.

Se der, nå klarte jeg å ikke heve meg over diskusjonen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

virker for meg at masse folk her på gitarnorge er litt for opphengt i

alt dette med diezel/engl/mesa/demeter + alt det andre som selges på godlyd.no

vet ikke jeg men det er vel mote...

Har det falt deg inn å komme til den enkle konklusjonen at mye av det Godlyd selger faktisk låter jævlig bra?

For øvrig er to av kanalene i 3+'en mer eller mindre Marshall. Clean-kanalen er en Fender, crunch er i retning av en plexi, og vrengkanalen er moderne moddet Marshall. Mye av de ampene jeg ser folk rope høyt og stort om er også mye i samme retning som vrengkanalen på 3+'en, så bare fordi det ikke står Marshall på kassa betyr ikke at lydpreferansene er så langt unna.

YMMV, som alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker for meg at masse folk her på gitarnorge er litt for opphengt i

alt dette med diezel/engl/mesa/demeter + alt det andre som selges på godlyd.no

vet ikke jeg men det er vel mote...

Har det falt deg inn å komme til den enkle konklusjonen at mye av det Godlyd selger faktisk låter jævlig bra?

For øvrig er to av kanalene i 3+'en mer eller mindre Marshall. Clean-kanalen er en Fender, crunch er i retning av en plexi, og vrengkanalen er moderne moddet Marshall. Mye av de ampene jeg ser folk rope høyt og stort om er også mye i samme retning som vrengkanalen på 3+'en, så bare fordi det ikke står Marshall på kassa betyr ikke at lydpreferansene er så langt unna.

YMMV, som alltid.

he he .hvem har sagt at det de har på godlyd ikke er bra.... ;)

tror du trekker konklusjoner ppå egen hånd her

les tråden min en gang til ,hele.så skjønner du kansje hva jeg mener med har prøvd det meste i min spilletid.. dette er forøvrig min mening ikke din.

synes egentlig folk dømmer marshall litt vel fort på forumet generelt..

spesielt med tanke på hvem som har brukt/bruker marshall lenge før flere av oss var født..

gammel go marshall er rock`n roll sånn er det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg har prøvd en god del Marshall, jeg har prøvd ampene som bygger på Marshall igjen og har trukket konklusjon utfra det. Det virker jo nesten som om folk her backer opp det jeg sier også, noen ville vel kjøpt en hundebæsj om det var pakket inn i papir med Marshall-logo.

Min første amp var Marshall siden jeg ikke hadde peiling for en femmer og regnet med at Marshall lagde det beste, hadde jo sett dem overalt med de store stjernene. Og akkurat det er hva Marshall tjener penger på.

Hadde Marshall bygget kvalitetsforsterkere så hadde jeg spilt på dem, så enkelt. Forsterkere handler kun om lyd og kvalitet, og hvorfor skal jeg kjøpe Marshall når det finnes masse som er så mye bedre?

Et generelt inntrykk jeg har fått av dette forumet er at mange sitter fast 30 år tilbake i tid, Marshall er den beste ampen du får tak i, og de beste gitarene å kjøre igjenom dem er Fender eller Gibson. Som sagt, det er tretti år siden, og ting endrer seg på den tida.

Endret av JonnyPonny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker for meg at masse folk her på gitarnorge er litt for opphengt i

alt dette med diezel/engl/mesa/demeter + alt det andre som selges på godlyd.no

vet ikke jeg men det er vel mote...

Har det falt deg inn å komme til den enkle konklusjonen at mye av det Godlyd selger faktisk låter jævlig bra?

For øvrig er to av kanalene i 3+'en mer eller mindre Marshall. Clean-kanalen er en Fender, crunch er i retning av en plexi, og vrengkanalen er moderne moddet Marshall. Mye av de ampene jeg ser folk rope høyt og stort om er også mye i samme retning som vrengkanalen på 3+'en, så bare fordi det ikke står Marshall på kassa betyr ikke at lydpreferansene er så langt unna.

YMMV, som alltid.

he he .hvem har sagt at det de har på godlyd ikke er bra.... ;)

tror du trekker konklusjoner ppå egen hånd her

les tråden min en gang til ,hele.så skjønner du kansje hva jeg mener med har prøvd det meste i min spilletid.. dette er forøvrig min mening ikke din.

synes egentlig folk dømmer marshall litt vel fort på forumet generelt..

spesielt med tanke på hvem som har brukt/bruker marshall lenge før flere av oss var født..

gammel go marshall er rock`n roll sånn er det bare...

hehaeha, vi må dømme på det vi hører..Ikke hvem som har brukt marshall oppigjennom tidene,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada jada jada nok en som har bedre peiling enn alle andre

dette handler ikke om hva som er best eller dårligst

trådstarter lurer vel på hva som er tingen med marshall og hvorfor så mange bruker dem..

saken er nemlig den at ingen forsterker er bedre en den du selv virklig liker.

om dette er mesa,marshall,orange,laney,demeter,peavey,fender,bogner,crate,bruno,soldano,rivera,

osv osv ...spiller ingen rolle.

dette med lyd er og blir forskjell fra øre til øre...jeg liker mitt du liker ditt..

det finnes likevel visse merker som skiller seg ut ,som det er flere som liker en andre

marshall,fender,mesa er et godt eksempel på slike amper..

men om de er bedre er opp til hver enkelte gitarist å avgjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg har prøvd en god del Marshall, jeg har prøvd ampene som bygger på Marshall igjen og har trukket konklusjon utfra det. Det virker jo nesten som om folk her backer opp det jeg sier også, noen ville vel kjøpt en hundebæsj om det var pakket inn i papir med Marshall-logo.

Min første amp var Marshall siden jeg ikke hadde peiling for en femmer og regnet med at Marshall lagde det beste, hadde jo sett dem overalt med de store stjernene. Og akkurat det er hva Marshall tjener penger på.

Hadde Marshall bygget kvalitetsforsterkere så hadde jeg spilt på dem, så enkelt. Forsterkere handler kun om lyd og kvalitet, og hvorfor skal jeg kjøpe Marshall når det finnes masse som er så mye bedre?

Et generelt inntrykk jeg har fått av dette forumet er at mange sitter fast 30 år tilbake i tid, Marshall er den beste ampen du får tak i, og de beste gitarene å kjøre igjenom dem er Fender eller Gibson. Som sagt, det er tretti år siden, og ting endrer seg på den tida.

Det er din mening.

For min del er det de gamle forsterkerne eller kloner og lig. ev disse som er best.

Jeg har prøvd en del forsterkere, jeg har prøvd flere moderne high-gain monstre som

høres rett og slett konge ut. Men jeg har også prøvd like mange som høres bæsj ut.

Men når jeg hører en AC30 på full pupp, så høres det konge ut hver gang.

Dette er selvsagt min smak, men ikke kom her å si at det gamle er bare å kaste

på bålet, for slik er det ikke.

Jeg liker vintage lyden, jeg er ikke en innbitt vintage hore, har ikke noe i mot

verken moderne gitarer eller amper. Men for lyden jeg er ute etter, så er ikke det best.

Men bare så det er sakt, JCM2000 serien er no dritt.

alt av marshall etter jcm800 er dårlig. (anniversary serien er dog et unntak)

men jeg håper på at de nye ampene de kommer med nå, er bra.

Jeg tror ikke at marshalls tid helt er inne.

De må bare skjerpe seg, nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare så det er sakt, JCM2000 serien er no dritt.

alt av marshall etter jcm800 er dårlig. (anniversary serien er dog et unntak)

men jeg håper på at de nye ampene de kommer med nå, er bra.

Jeg tror ikke at marshalls tid helt er inne.

De må bare skjerpe seg, nå!

JCM2000 var en enorm skuffelse for min del, og det er hovedsakelig av byggekvalitet jeg ikke venter stort fra de nye. Dårlig kvalitet på deler og konstruksjon, rett og slett. 30th var bra, JMP1 var knallbra.

Jeg er glad i vintage amper, men jeg føler at mange har forbedret gamle Marshall amper, men Marshall selger på sitt eget rykte alene. Jeg er helt ufattelig glad i lyden til de gamle Marshall ampene, men jeg mener at Marshall ikke er de beste på sin egen lyd i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok meget rett i, bare se på stilleto serien til mesa.

GAS

Men du kan fortsatt ikke få en high-gain amp til

å høres like fett ut som en low-gain amp. (til de klassiske overdrive lydene)

Det blir sjeldent vreng i power ampen.

Men det da kun snakk om en lettere tåpelig purisme.

Det er som oftest verdt det uansett, med driftssikkerhet og lig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajaja. Men nå må du ikke prøve å si at det bare er Marshall som lager vintage aktige amper eller amper med low gain. Nesten hele boutique markedet er slike amper. Og når Marshall skal ha såpass for sine Handwired amper så er det mye annet å velge i som har en mye rikere, mer detaljert og direkte bedre tone i samme stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hovedtanke bak denne tråden tenkte jeg å lodde litt stemningen for og trekke frem synspunktene for hvorfor så mange skriker etter Marshall. Har selv ikke særlig sans for så mange av Marshall sine forsterkere og syns de legger en "Marshall-lyd" på lyden til mange av dem så bruker disse. Og når en selv prøver en Marshall så låter den dass i forhold til hva "heltene" som bruker disse gjør. Nå tenker jeg ikke teknikkmessige med selve sounden, lyden på vrengen. For når virkelighetens lys viser hvilke forsterkere som disse heltene egentlig spiller på så viser det seg ofte at der er modda Marshallforsterkere som ikke er de vanlige som vi "dødlige" lett kan få våre fingre over. Men på den andre siden føler jeg det litt slik med Mesa/Boggie og Engl også. Folk hauser dem opp i skyene, men er disse forsterkerene så virkelig der oppe. F.eks. er dual rectifieren virkelig den konge forsterkeren som så mange her inne skal ha det til? Er Powerball og Thunder til Engl så virkelig konge. Hører ikke mange her inne som skriker på Mesa sin Mark IV eller Engl Classic. Er dette med hvilken forsterker som er god mye styrt av hype eller er mange av folket her på forumet av kategorien "gitaronanister" med Vai og Van Halen som store guder? For når det kommer til blues og gammel god rock av eldre årgang så vil ikke si at Mesa sin higain vreng fra Dual Rectifier er virkelig tingen. Da ville jeg heller hypet opp Soldano SLO100 eller en god gammel Fender Bassman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvilsomt mange store helter som hauser opp en eller annen megafabrikant sin stock amp som "the secret to my tone", men som egentlig bruker noe som enten er veldig high end og boutique eller så moddet at det er en custom amp å regne. MANGE egentlig.

Jeg er Mesa hore selv, og synes både Rectifier og Mark IV lever opp til hypen. Nå er det egentlig bare Marshall JCM2000 jeg har prøvd som jeg synes suger på grensa til ubrukelig. Men nå må man også huske at mange amper krever sitt for å låte godt, enten det er høyt volum, en overdrive eller et spesielt sett rør. Og ikke glem et par gode hender og en skikkelig gitar. Det er klart at en erfaren, god gitarist som kan sine hemmelige ingredienser kan skru bedre lyd enn den jevne bruker. Noen kan også føle seg mer hjemme med visse amper enn andre, og dermed få dem til å låte bedre.

Men når det er sagt vil jeg gjerne kalle Marshall tidenes mest hypa amper, de har tross alt ikke sluppet noe cutting edge eller en gang noe som er bra (annet enn reissues av sine 25-40 år gamle amper), på 14 år. Marshall er verdens mest kjente forsterkerfabrikant, og vil kanskje alltid være det. Men hvorfor tror du ENGL og Diezel plutselig blir så jævla kjent? Det er det samme som med Marshall for 27 år siden. Ampene deres er utrolig bra, rett og slett. Forskjellen er bare at Marshall fortsatt lever på det de bygde opp for 25-40 år siden. Diezel og ENGL hadde rett og slett ikke vært kjent om de ikke låt så bra at folk skrøt av dem, og flere og flere kjøpte dem.

Uansett koker det ned til hva man får til med fingrene sine. Det fort gjort å si at en amp suger når det egentlig er deg det går på.

Endret av JonnyPonny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he .hvem har sagt at det de har på godlyd ikke er bra.... ;)

Du kaller det «mote», og jeg tolker deg som å mene at folk hyper opp noe som ikke nødvendigvis har substans. Da jeg har personlige erfaringer som tilsier at substansen er der, så setter jeg et spørsmålstegn bak utsagnet ditt. Dersom min tolkning av det du skriver er feil, så må du gjerne presisere og utdype.

synes egentlig folk dømmer marshall litt vel fort på forumet generelt..

spesielt med tanke på hvem som har brukt/bruker marshall lenge før flere av oss var født..

gammel go marshall er rock`n roll sånn er det bare...

Hvilket også var mitt poeng, at mange av de ampene som folk søker faktisk er modifiserte Marshall-amper. Det var også grunnen til at jeg solgte Boogie-preampen min, jeg fikk aldri Marshall-vreng ut av den. Samtidig er det også viktig, som flere her har nevnt, å påpeke at de Marshall-ampene som lages nå ikke nødvendigvis låter likt det vi assosierer med en god Marshall-amp, hvilket gjør kritikken mot moderne Marshall'er helt legitim.

På den tredje side, jeg har jammet jevnlig på en TSL, og selv om det ikke låter slik mine ører helst vil høre, så har det gitt meg god erfaring med å forsøke å tyne godlyden ut, heller enn å skulle lene meg tilbake på kvaliteten i det utstyret jeg spiller på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.